Banden en -spanning

Inleiding

De wegligging van de Libero wordt voor het overgrote deel bepaald door het type band dat wordt gemonteerd.

Veel banden kan je niet hard genoeg oppompen, waardoor je de bandenspanningen die Subaru voorschrijft niet haalt. Dit zorgt voor een erg slechte wegligging, zaken als bijzonder hinderlijke zijwindgevoeligheid, niet goed werkende vering en een zwabberig gevoel in het stuur zijn hier voorbeelden van.

Het type band kan van de Libero echt een totaal andere auto maken is mijn ervaring. Hieronder volgt dus een overzicht van banden die mede-bussers of mij goed bevallen. Daaronder kan je de bandenspanningen vinden die Subaru voorschrijft.

Banden

Als je zelf goede ervaringen met een bepaalde band hebt, mail gerust, dan kan ik ze hier ook vermelden.

Banden voor de KJ (1983 – 1993):
Bandenmaat volgens het werkplaatshandboek: 155SR12

  • Heb je goede ervaring met een bepaald type band? Stuur gerust een mailtje, dan zet ik die hier.

Banden voor de FA (1993 – 1999):
Bandenmaat volgens het werkplaatshandboek: 155R13C-6PR

  • Falken Linam R-51 155R13C 85/83P 6PR       (deze heb ik eronder liggen)
  • Falken Linam VAN01 155R13C 85/83R 6PR   (mogelijk de vervanger van de R-51, aangezien ik die niet meer kan vinden)
  • Hankook Vantra LT 155R13c 90/88R                (deze heeft iemand op het forum gemonteerd)

 

Officieel moeten er 155R13C-6PR banden onder de FA. 155 is de breedte van de band ik millimeters, R13 is de velgmaat in inch, C staat voor ‘commercial’ wat betekent dat ze voor bestelbusjes zijn gemaakt en 6PR is een maat voor de sterkte van de wang (zijkanten waar de tekst op staat) van de band.

Toen ik de bus kocht zaten er 175/70 R13 82T All Seasons van Maxxis onder. Deze banden kon je niet hard genoeg oppompen en ze waren breder dan de originele banden die eronder horen. Het voelde een beetje alsof je op ballonnen reed.

Na wat zoeken op internet kwam ik uiteindelijk bij de Falken Linam R-51 155R13C 85/83P 6PR band uit. Ik heb ook Semperit en Nokian voorbij zien komen, die hadden verder precies dezelfde afmetingen, maar niet de 6PR specificatie.

Goedkoop zijn ze niet, maar de specificaties kwamen overeen met het werkplaathandboek, dus ik heb er vier besteld bij de Subarugarage. De garage heeft de banden er voor mij opgezet. Daarna ben ik even een rondje gaan rijden; zwerfkeiweggetjes, verkeersdrempels, asfalt, ik ben alles meteen even gaan uitproberen.
Wat een verschil was dat zeg. Met de nieuwe banden lag de bus echt een stuk beter op de weg, oneffigheden kwamen veel minder hard binnen, bochten gingen een stuk beter. Ik ben er nog steeds blij mee.

En niet geheel onbelangrijk: de Falkens zijn ‘Made in Japan’.

Bandenspanning

Hieronder staan de bandenspanningen die Subaru voorschrijft in de werkplaatshandboeken.

Let op: pomp je banden nooit harder op dan de maximale waarde die op de band zelf staat!

Bandenspanningen voor de KJ (1983 – 1993):

  • Onbeladen:
    • Voorwielen:      2,2 bar
    • Achterwielen:   2,2 bar
  • Volbeladen:
    • Voorwielen:      2,2 bar
    • Achterwielen:   2,2 bar

Bandenspanningen voor de FA (1993 – 1999):

  • Onbeladen:
    • Voorwielen:      2,0 bar
    • Achterwielen:   2,5 bar

  • Volbeladen:
    • Voorwielen:      2,2 bar
    • Achterwielen:   3,0 bar 

De werkplaats

Disclaimer:
De artikelen schrijf ik vanuit mijn eigen ervaring. Ik ben geen automonteur. Gebruik je gezonde verstand bij het sleutelen aan de Libero.
Als je hier iets leest en het gevoel hebt dat het gevaarlijk kan zijn, doe het dan niet en laat het doen door de vakman die er wél verstand van heeft!

 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.