SUBARU LIBERO

Eerste generatie (KJ)  |  Bouwjaar 1983 – 1993

Wil je meehelpen om deze pagina van informatie te voorzien?

De eerste generatie Libero (KJ) werd in 1983 geïntroduceerd. Het was een type auto dat Subaru nog niet eerder had gemaakt.

De Libero was gebaseerd op de Sambar, het kei-car busje van Subaru. De aanpassingen aan de Sambar waren niet gering. Subaru velengde de voorkant namelijk een stuk, hierdoor nam de beenruimte toe. Het 544cc blokje van de Sambar werd vervangen door de 1-liter-driecilinder uit de toen vrij nieuwe Justy. Verder was de Libero altijd voorzien van het verhoogde dak, zodat ook lange mensen hun hoofd niet zouden stoten.

 

Inhoud

Wat maakt de Libero uniek?

1. Klein vanbuiten, ruim vanbinnen
De Libero is even lang, en zelfs smaller, dan een Toyota Yaris. Dankzij de hoge bouw en vierkante vorm, heb je in een Libero toch meer ruimte dan in een Yaris.

Daarnaast kan je met een totale lengte van 3,50m wel gewoon 6 personen vervoeren! Er zijn maar weinig busjes, laat staan auto’s, die de Libero dat nadoen.

2. Veelzijdigheid
De Libero dankt zijn praktische inzetbaarheid aan de grote schuifdeuren en de verstelbare banken en stoelen. Hierdoor is de Libero in vrijwel elke situatie in te zetten.

Of je nu met 6 man ergens heen moet, meehelpt met een verhuizing, een paar fietsen moet verplaatsen, in de regen even droog met z’n vieren wilt lunchen of in de bus wilt slapen, met de Libero kan het allemaal.

3. Sun-sunroof: het panoramadak (optie)
Het panoramadak in de Libero bestaat uit twee delen. Het middelste gedeelte kan over een afstand van 705 millimeter volledig openschuiven. Hierdoor waait het, ook in de hitte, lekker door.
Het voorste deel is een kanteldak. Als je deze samen met het schuifdak opent heb je geen last van windgeklapper tijdens het rijden. Je kan hem ook los van het schuifdak gebruiken, dankzij de vorm hoor je dan vrijwel geen windgeruis. Dit is ideaal voor een snelle ventilatie van het interieur zonder de aanjager hard aan te zetten of het schuifdak te openen.

Subaru noemde deze combinatie niet voor niets ‘sun-sunroof’. Dit is namelijk een woordspeling die voortkomt uit het Japanse woord ‘sansan’. ‘Sansan’ spreek je uit als ‘sunsun’ in het Engels en het betekent zoiets als ‘fel schijnen’. Sun-sunroof betekent dus zoiets als: ‘een dak waar het licht fel door schijnt’. En dat is wel toepasselijk.

Je zou sun-sunroof ook kunnen interpreteren als een dubbel open dak, aangezien je er ééntje vooraan en ééntje in het midden hebt.

Techniek

motor & vierwielaandrijving

De motor

Subaru leverde één motorblok in de 2e generatie van de Libero: de EF12; een 1.2L driecilinder met multipoint injectie.

Het motortje levert 54,4 pk bij 6000 rpm. Het maximale koppel bedraagt 96 Nm bij 3000 rpm. Dit vrij hoge koppel is te danken aan de vrij hoge compressieverhouding van 9,1:1. Dat was zelfs in die tijd vrij hoog, alleen de turboboxers van Subaru konden hieraan tippen!

Het motortje in mijn bus bleek na aankoop een oliedrukprobleem te hebben. Voor meer info over hoe dat opgelost is door het motortje te reviseren, klik op onderstaande knop.

Vierwielaandrijving

Vierwielaandrijving kon naar goed Subaru gebruik natuurlijk niet ontbreken. Daarom ontwierp Subaru voor de Libero een 4WD-systeem, part-time vierwielaandrijving dus.

Dit betekent dat alle vier de wielen niet continue worden aangedreven, iets wat bij een AWD-systeem wel het geval is. Bij de Libero worden de achterwielen altijd aangedreven. Pas als je op een rode 4WD-knop drukt wordt de voorwielen erbij geschakeld en heb je vierwielaandrijving.

Het 4WD-systeem van de Libero is ontworpen om het rijden in sneeuw, gladheid en soortgelijke omstandigheden makkelijker te maken. Het is niet ontworpen om continue op droog asfalt te gebruiken, daar kan de versnellingsbak zelfs van kapot gaan.

Voor een uitgebreide uitleg over de techniek en de beperkingen ervan, klik op de oranje knop.

 

De revisie van het motorblok in mijn Libero

Na aankoop bleek de driecilinder in mijn Libero aan revisie toe te zijn. Hieronder heb ik kort weergegeven hoe dat ongeveer in zijn werk ging.
Om kosten te besparen heb ik het motorblok zelf volledig gedemonteerd en in losse onderdelen bij de motorrevisie afgeleverd. Daar is het blok vervolgens weer volledig hersteld.

Waarom je 4WD niet continue moet inschakelen

Als je in de regen of de sneeuw een paar keer naar bandensporen hebt gekeken is het je misschien ooit al eens opgevallen: in bochten volgen de achterbanden nooit de sporen die de voorwielen achterlaten. Dit fenomeen is beter zichtbaar bij vrachtwagens of lijnbussen.

Lijnbussen maken met de voorwielen namelijk een enorme bocht om te voorkomen dat de achterwielen de stoeprand raken. Tijdens het maken van de bocht moeten de voorwielen dus een grote bocht maken (lees: lange afstand afleggen) terwijl de achterwielen slechts een kleine bocht maken (en dus een korte afstand afleggen). Omdat de hele lijnbus in dezelfde tijd door de bocht gaat, moet de vooras sneller draaien dan de achteras. De vooras moet in dezelfde tijd namelijk meer afstand afleggen dan de achteras.

Om dit toerentalverschil tussen de voor- en achteras mogelijk te maken bij vierwielaangedreven (AWD) auto’s wordt tussen de voor- en achteras een middendifferentieel of viscokoppeling gemonteerd. 

Maar de Libero heeft geen van deze twee. Als je vierwielaandrijving inschakelt, worden de voor- en achteras gewoon star aan elkaar gekoppeld. Ze draaien dus altijd even snel, ook bij het maken van een bocht. En dat kan voor problemen zorgen als alle 4 de wielen veel grip hebben.

Als je bij de Libero de vierwielaandrijving inschakelt op droog asfalt, ontstaan er spanningen in de aandrijflijn die de versnellingsbak heel snel volledig beschadigen. Op droog asfalt moet je 4WD dus nooit inschakelen.

Het 4WD-systeem van de Libero komt tot zijn recht als tenminste één wiel kan doorslippen. Hierdoor kan de spanning die zich ombouwt in bochten weg. Sneeuw, gladheid, blubber, nat gras en dergelijke, dan kan je het inschakelen. 

 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.