Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Zijn de homokineten voor en achter hetzelfde?

Weet iemand of de homokineten (van een AF) voor en achter het zelfde zijn? Deze hebben verschillende onderdeel nummers, maar dat heeft links en rechts ook, en die zijn wèl het zelfde. Wanneer ik de onderdeel nummers voor de voorkant opzoek kosten ze ong €50, maar voor de achterkant (alleen origineel Subaru) €500 per kant.

Ik vraag dit ivm met gebonk (dat je ook voelt) in de 5e versnelling. Voordat ik de bak wissel wil ik eigenlijk de homokineten uitsluiten.

Groet!

Goedemorgen Stevo,

Welke delen bedoel je met de homokineten? Heb je de onderdeelnummers die je hebt opgezocht zo bij de hand?

De astappen voor en achter die in de draagarmen en fusees zitten zijn verschillend (aangegeven met de oranje pijlen). Of de kogels en kooien in de buitenste homokineten voor en achter hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen. De vraag is sowieso of je die eruit krijgt, want volgens Subaru zijn ze niet demontabel. Ze zijn ook ooit in elkaar gezet, dus ik vermoed dat er wel een manier is om ze uit elkaar te halen.

Als je de buitenste homokineten wilt vervangen levert Subaru in principe een complete as zonder tripodekoppeling. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de onderdeelnummers links en rechts anders zijn, want hoewel de homokineten mogelijk hetzelfde zijn heeft elke as een andere lengte (zie ook de bijgevoegde foto).
http://opposedforces.com/parts/e12/en_d11/type_3/suspension_and_axle/front_axle/illustration_2/
http://opposedforces.com/parts/e12/en_d11/type_3/suspension_and_axle/rear_axle/illustration_2/

De koppelingen aan de bak- en differentieelzijde zijn voor en achter verschillend (groene pijlen). Voor wordt gebruik gemaakt van kogels (een soort schuivende homokineet), achter zijn het tripodekoppelingen, dus 3 'wieltjes' die door 3 groeven lopen.

Bonkt ie alleen in de 5? Ook bij een bepaalde snelheid?

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Hallo,

Het gaat om de buitenste homokineten die ik dan misschien wilde vervangen. Ik kan de voorste assen natuurlijk ook uitsluiten door ze er gewoon uit te halen.

Maar ik denk dat het probleem uiteindelijk toch in de bak zit. Probleem doet zich bij de 5 en 2 voor.

Bij de 2 lijk het alsof de veer die de schakelpook naar de middenstand duwt, te hard aan de linker kabel trekt waardoor hij hem uit de versnelling wil drukken. Wanneer ik dan in de 2 de pook vastpak en naar links-onder trek is het geratel weg. Als ik de veer in de pook losmaak is het geratel in de 2 ook weg.

In de 5 komt er een onregelmatig gebonk onder de auto vandaan. Die je ook voelt. Ook bij lage snelheid. Wanneer ik terug schakel naar de 4 is het weg.

Misschien dat de as (horizontale as) op de bak waar de linker schakel kabel aan vast zit de versnelling niet goed vast houdt? Alle 4 de lagerbusjes van de schakelkabels heb ik al vernieuwd.

Ik begin volgende week met een oliewissel van de bak, benieuwd wat voor een verassing daar uit komt. Daarna de 2 voorste steekassen er uit.

Ik heb inmiddels een reserve bak. Moet bij de Libero de motor er ook uit om de bak te wisselen?

Groeten

Citaat van Stevo op 8 september 2023, 18:19

Het gaat om de buitenste homokineten die ik dan misschien wilde vervangen. Ik kan de voorste assen natuurlijk ook uitsluiten door ze er gewoon uit te halen.

Maar ik denk dat het probleem uiteindelijk toch in de bak zit. Probleem doet zich bij de 5 en 2 voor.

Als je de voorste steekassen er in hun geheel uithaalt, zitten beide voorwielnaven niet meer opgesloten in de wiellagers. In theorie zouden die dan een stukje uit de wiellagers kunnen lopen, totdat de remklauwen ze tegenhouden. Ik zou de steekassen er in geen geval uit halen.

Bij de 2 lijk het alsof de veer die de schakelpook naar de middenstand duwt, te hard aan de linker kabel trekt waardoor hij hem uit de versnelling wil drukken. Wanneer ik dan in de 2 de pook vastpak en naar links-onder trek is het geratel weg. Als ik de veer in de pook losmaak is het geratel in de 2 ook weg.

Even kijken, de linker kabel zeg je, bedoel je daar de oranje 'select control cable' mee?

In de bak zitten 3 balladeurassen, één voor de 1 & 2 (donkerblauw), één voor de 3 & 4 (lichtblauw) en één voor de 5 en de achteruit (paars). Dat kan je in de onderstaande foto uit het werkplaatshandboek zien. De bewegingen die de 2 kabels veroorzaken heeft Subaru met de witte en zwarte pijlen aangegeven.

De oranje 'select controle cable' beweegt alleen als je de pook naar links of naar rechts beweegt. Deze kabel schuift via de 'selector lever' een 'shifter arm' in de bak omhoog of naar beneden, zodanig dat je steeds één van de 3 balladeurassen kan selecteren (zie onderstaande foto).
Als je pook helemaal naar links drukt, valt de 'shifter arm' in de balladeuras van de 1 & 2 (donkerblauw), in neutraal staat de 'shifter arm' in de as van de 2 & 3 (lichtblauw) en als je pook helemaal naar rechts duwt staat hij in de as van de 5 en de achteruit (paars). Zie onderstaande foto.

De oranje 'select control cable' beweegt dus geen schakelvorken in de bak, dat gebeurt pas als je de pook naar voren of naar achteren beweegt. Via de groene 'shift control cable' schuif je de balladeurassen dan naar links of naar rechts (zie 2e foto). Op dat moment kan de 'shifter arm' niet meer omhoog en naar beneden, omdat de 'shifter arm' opgesloten zit tussen de 'shifter forks' van de 1-2, 2-3 of 5-R en de 'interlock plate'. De oranje 'select control cable', waarmee je de 'shifter arm' omhoog en naar beneden beweegt, kan dan dus ook geen kant meer op.

Misschien dat de as (horizontale as) op de bak waar de linker schakel kabel aan vast zit de versnelling niet goed vast houdt? Alle 4 de lagerbusjes van de schakelkabels heb ik al vernieuwd.

De veer die in de pook zit, duwt de pook naar rechts, zodat hij in de neutraal rechtop blijft staan. Deze beïnvloedt dus alleen de beweging van de oranje 'select control cable'. Ik kan zo snel niet echt bedenken hoe het kan dat de bak dan niet meer ratelt als je de veer eruit haalt.

In het echt ziet het er overigens zo uit, je kan de 3 balladeurassen goed zien, net als de 3 bijbehorende 'shift arms'.

Nadat je via dat hele mechanisme dus een versnelling erin heb gelegd, wordt deze door twee dingen op zijn plek gehouden:

  • De 3 geveerde palletjes onder elke schakelring.
    • Als je die wilt bekijken moet de bak uitelkaar.
  • De 3 geveerde kogels onder 3 doppen op de bak.
    • Op onderstaande foto zie je rechts-onderin 3 boutkopachtige dingen waar met een witte stift een I, II en III op is gezet. Die zitten onder je luchtfilterbehuizing. Onder elk dopje zit een veer met daar weer onder een kogel die in de groeven van de balladeuras valt. Deze groeven kan je op de foto hierboven zien; elke as heeft er 3.

Ik hoop dat je na dit verhaal een beetje een beeld hebt van hoe de bak werkt. Als de 2 er zoals je zegt alleen zonder geluid in kan zitten door de pook echt naar links-onder te drukken, betekent dat denk ik dat er iets niet helemaal goed gaat. Wat er precies mis gaat durf ik zo niet te zeggen. Afgaand op de info uit de werkplaatshandboeken zie ik niet hoe de oranje 'select controle cable' iets kan laten ratelen, omdat die niets meer doet als je de versnelling erin legt. Ik zou in de richting van groene 'shift control cable', de veertjes onder die dopjes en de interne delen van de bak gaan zoeken. Mogelijk dat het schakelmechanisme op de bak ook wel heel lastig gaat, haal de kabels er daar eens vanaf en beweeg hem met je hand.
Weet je trouwens zeker dat de rammel uit de bak komt, of ligt er misschien ergens iets los op te liggen? Stofhoes van de pook zit ook goed vast?

In de 5 komt er een onregelmatig gebonk onder de auto vandaan. Die je ook voelt. Ook bij lage snelheid. Wanneer ik terug schakel naar de 4 is het weg.

Hoe zijn je motorrubbers? Kan je het gebonk anders eens filmen?

Ik begin volgende week met een oliewissel van de bak, benieuwd wat voor een verassing daar uit komt. Daarna de 2 voorste steekassen er uit.

Ik heb inmiddels een reserve bak. Moet bij de Libero de motor er ook uit om de bak te wisselen?

Ik ben benieuwd hoe de bakolie eruit ziet.

Ik zou motor en bak er als één geheel uit halen, dat gaat echt een stuk makkelijker. Apart kan namelijk wel, maar dat is echt een vreselijk gedoe, omdat je eigenlijk net niet genoeg ruimte hebt om beide delen ver genoeg van elkaar af te drukken.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Het is me nu wel duidelijk wat het verschil is tussen de twee schakel bewegingen en schakel kabels.

Om antwoord te geven op de vragen:

Het gaat bij de 2 inderdaad om de oranje gekleurde kabel. Ook als ik die kabel helemaal los maak van de pook ratelt de 2 niet meer (moet ik wel in de 2 wegtrekken natuurlijk).  Het schakelen gaat naar alle versnellingen soepel.

Ik ben de komende week druk met werk en een cursus. Maar na het volgend weekend heb ik 2 weken vrij. Dan ga ik beginnen met een oliewissel en de drie ballen met veertjes óp de bak te inspecteren. Ik zal dan ook een filmpje maken van rijden in 2 en 5. En als het moet gaat de bak er dan helemaal uit en open.

Ik was laatst bij een Libero eigenaar om spullen op te halen, die vertelde me dat hij de voorste twee steekassen er uit had gehaald om brandstof te besparen. En dat hij al jaren zo rond rijdt.

Volgende week laat ik verder van me horen.

Groeten, Steven

Geen dank!

Het gaat bij de 2 inderdaad om de oranje gekleurde kabel. Ook als ik die kabel helemaal los maak van de pook ratelt de 2 niet meer (moet ik wel in de 2 wegtrekken natuurlijk). Het schakelen gaat naar alle versnellingen soepel.

Hmm, ik ga er nog eens over nadenken, misschien dat ik nog iets zie.

Ik ben de komende week druk met werk en een cursus. Maar na het volgend weekend heb ik 2 weken vrij. Dan ga ik beginnen met een oliewissel en de drie ballen met veertjes óp de bak te inspecteren. Ik zal dan ook een filmpje maken van rijden in 2 en 5. En als het moet gaat de bak er dan helemaal uit en open.

Let met die kogeltjes en veren op dat je ze niet doorelkaar haalt. Het dopje waar bij mij een I op staat heeft een stuggere veer dan de II en III. Als de andere versnellingen er gewoon goed in gaan, denk ik niet dat er iets met die veertjes en kogels is trouwens. Zolang er geen water bij kan, kan er ook niet mis mee gaan lijkt mij.
Tussen de dopjes en de bak zit een aluminium pakkingsring die waarschijnlijk één is geworden met de bak. Met een prop papier in elke draadbus, heb ik ze er met een platte schroevendraaier afgeschraapt. Als je de dopjes terugplaatst raadt Subaru aan om die aluminium ringen te vervangen.

Ik was laatst bij een Libero eigenaar om spullen op te halen, die vertelde me dat hij de voorste twee steekassen er uit had gehaald om brandstof te besparen. En dat hij al jaren zo rond rijdt.

Het kan inderdaad als je de astap van de homokineet laat zitten (het deel waar de asmoer op draait zeg maar), zolang die astap erin zit is de naaf opgesloten. Om dat te doen moet je de steekas uit de homokineet halen. Of het veel scheelt in het brandstofverbruik, vraag ik mij af.

Volgende week laat ik verder van me horen.

Is goed!

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Hallo,

Ik heb inmiddels de olie van de bak en cardan gewisseld. Bij de bak kwam er wat ijzer mee. Ik heb het wel eens gekker gezien, maar toch.

Het geratel en gebonk lijkt toch wel echt uit de bak te komen. Er is redelijk mee te rijden maar maar misschien valt de schade mee als ik er niet te lang mee doorrij. Daarom toch maar de versnellingsbak uitwisselen.

Ik ben nu mijn reserve bak aan het voorbereiden. Als ik dan toch de motor laat zakken ook gelijk de koppeling en druklager preventief vernieuwen. En wat uitlaatdelen vernieuwen. Spruitstuk (is gelast) heb in Japan Nieuw besteld.

Nu eerst met laswerk binnen bezig (bij gordelpunten achterin), het zal op zijn vroegst november worden als ik aan de bak toe kom.

Groet!

Goed bezig! Net wat je zegt, hoe minder lang je ermee doorrijdt, des te meer je de schade beperkt.

Ben benieuwd naar je laswerk. De gordelpunten waren bij mij een project op zich.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.