SUBARU LIBERO
Tweede generatie (FA) | Bouwjaar 1993- 1999
De tweede generatie Libero (FA) werd in 1993 geïntroduceerd en volgde de eerste generatie Libero (KJ) op, die ondertussen 10 jaar in productie was.
Als je beide generaties naast elkaar zet valt het uiterlijk direct op: het hoekige van de KJ was voorgoed voorbij. De tweede generatie was met veel afgeronde hoeken en weinig scherpe lijnen een typisch jaren-90-ontwerp.
Zo groot als de optische verschillen zijn, zo zijn ook de technische. Voor de nieuwe Libero heeft Subaru een compleet nieuw onderstel ontwikkeld bijvoorbeeld. Het enige wat uit de KJ nog werd gebruikt waren de basis van het motorblok en de interne delen van de versnellingsbak.
De FA is technisch dus een compleet andere auto, maar veel ruimte op een zo klein mogelijk oppervlak bleef hetzelfde.
Inhoud
Wat maakt de Libero uniek?
1. Klein vanbuiten, ruim vanbinnen
De Libero is 3,5m lang en slechts 1,4m breed. Door de bus rechthoekig te maken en vooral de hoogte op te zoeken, wordt er echter optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte.
Het resultaat is dat je met een busje die korter en smaller is dan een Toyota Yaris toch 6 personen vervoeren. Er zijn maar weinig vervoermiddelen die de Libero dat nadoen.
2. Veelzijdigheid
De Libero dankt zijn praktische inzetbaarheid aan de grote schuifdeuren en de verstelbare banken en stoelen. Hierdoor is de Libero in vrijwel elke situatie in te zetten.
Of je nu met 6 personen ergens heen moet, meehelpt met een verhuizing of in de bus wilt slapen, met de Libero kan het allemaal!
3. Sun-sunroof: het panoramadak (optie)
Naast de multifunctionele banken heeft de Libero in sommige gevallen nóg een uniek iets: het panoramadak dat twee derde van het dak beslaat.
Het panoramadak bestaat uit twee delen:
- Het middelste gedeelte kan volledig openschuiven. Hierdoor waait het lekker door, ideaal als je in de zon voor een brug moet wachten.
- Het voorste deel kan kantelen. Dit is ideaal voor een snelle ventilatie van het interieur.
Deze combinatie noemde Subaru het ‘sun-sunroof‘.
Sun-sunroof geeft duidelijk aan dat er twee sunroofs aanwezig zijn. In ‘sun-sun’ zit echter nog een diepere betekenis. Dit is namelijk een woordspeling die voortkomt uit het Japanse woord ‘sansan’.
‘Sansan’ betekent zoiets als ‘fel schijnen’ en spreek je uit als ‘sunsun’ in het Engels.
Een sun-sunroof is dus ‘een tweedelig panoramadak waar het licht fel door schijnt’. Toepasselijk toch?
Techniek
motor & vierwielaandrijving
De motor
Subaru leverde één motorblok in de 2e generatie van de Libero: de EF12; een 1.2L driecilinder met multipoint injectie.
Het motortje levert 54,4 pk bij 4600 rpm. Het maximale koppel bedraagt 96 Nm bij 3000 rpm. Dit vrij hoge koppel is te danken aan de vrij hoge compressieverhouding van 9,1:1. Dat was zelfs in die tijd vrij hoog, alleen de turboboxers van Subaru konden hieraan tippen!
Het motortje in mijn bus bleek na aankoop een oliedrukprobleem te hebben. Voor meer info over hoe dat opgelost is door het motortje te reviseren, klik op onderstaande knop.
Vierwielaandrijving
Vierwielaandrijving kon naar goed Subaru-gebruik natuurlijk niet ontbreken.
De Libero is in de duurdere uitvoeringen voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving. Dit betekent dat alleen de achterwielen continu worden aangedreven. Pas als je op een rode 4WD-knop drukt worden de voorwielen erbij geschakeld en heb je vierwielaandrijving.
Het 4WD-systeem van de Libero is ontworpen om het rijden in sneeuw, gladheid en soortgelijke omstandigheden makkelijker te maken. Het is niet ontworpen om continu op droog asfalt te gebruiken, daar kan de versnellingsbak zelfs van kapot gaan.
Voor een uitgebreide uitleg over de techniek en de beperkingen ervan, klik op de oranje knop.
Aandachtspunten
roestplekken en het panoramadaktandwiel
- Roestplekken:
- Roestende gordelpunten
De gordels van de achterste bank zitten vast in de achterbak. Klap de plastic mat die in de achterbak ligt op en kijk of deze twee bevestigingspunten roesten. - Roest rondom wielkasten
Alles rondom de wielkasten/spatborden. Kijk goed naar de randen van de spatborden en bekijk de wielkasten ook goed. - Roest boven de deuren (komt alleen voor bij beschadigde rubbers)
Als je een voordeur en een schuifdeur opent, dan zie je dat er boven de deuren een dakgoot-achtig rubber loopt. Trek deze ‘dakgootrubbers’ er eens voorzichtig een stukje vanaf als je een busje aan het bekijken bent. Deze dakgoten moeten voorkomen dat het water tussen vier lagen staal kan gaan zitten. Als deze rubbers uitdrogen of beschadigd zijn kan het zijn dat het water tussen die vier lagen staal is gaan zitten. Dat kan aardig wat roest op een vervelende plek opleveren.
- Roestende gordelpunten
- Panoramadak:
- Ratelend geluid van het panoramadak
De aandrijving van het elektrische panoramadak wil nog wel eens een ratelend geluid maken. Soms gaat het dak dan ook niet meer open.
Dit duidt op een versleten tandwiel. Subaru maakt dit tandwiel niet meer, dus ben ik van plan om ze te produceren. Als ik ze binnen heb, dan komt hier een link naar dat tandwiel te staan.
Voor tussentijdse updates kan je de Facebookpagina of dit topic op het forum bezoeken.
- Ratelend geluid van het panoramadak