SUBARU LIBERO

Tweede generatie (FA)  |  Bouwjaar 1993- 1999

De tweede generatie Libero (FA) werd in 1993 geïntroduceerd en volgde de eerste generatie Libero (KJ) op, die ondertussen 10 jaar in productie was.

Als je beide generaties naast elkaar zet valt het uiterlijk direct op: het hoekige van de KJ was voorgoed voorbij. De tweede generatie was met veel afgeronde hoeken en weinig scherpe lijnen een typisch jaren-90-ontwerp.

Zo groot als de optische verschillen zijn, zo zijn ook de technische. Voor de nieuwe Libero heeft Subaru een compleet nieuw onderstel ontwikkeld bijvoorbeeld. Het enige wat uit de KJ nog werd gebruikt waren de basis van het motorblok en de interne delen van de versnellingsbak.

De FA is technisch dus een compleet andere auto, maar veel ruimte op een zo klein mogelijk oppervlak bleef hetzelfde.

Inhoud

Wat maakt de Libero uniek?

1. Klein vanbuiten, ruim vanbinnen
De Libero is 3,5m lang en slechts 1,4m breed. Door de bus rechthoekig te maken en vooral de hoogte op te zoeken, wordt er echter optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte.

Het resultaat is dat je met een busje die korter en smaller is dan een Toyota Yaris toch 6 personen vervoeren. Er zijn maar weinig vervoermiddelen die de Libero dat nadoen.

2. Veelzijdigheid
De Libero dankt zijn praktische inzetbaarheid aan de grote schuifdeuren en de verstelbare banken en stoelen. Hierdoor is de Libero in vrijwel elke situatie in te zetten.

Of je nu met 6 personen ergens heen moet, meehelpt met een verhuizing of in de bus wilt slapen, met de Libero kan het allemaal!

3. Sun-sunroof: het panoramadak (optie)
Naast de multifunctionele banken heeft de Libero in sommige gevallen nóg een uniek iets: het panoramadak dat twee derde van het dak beslaat.

Het panoramadak bestaat uit twee delen:

  • Het middelste gedeelte kan volledig openschuiven. Hierdoor waait het lekker door, ideaal als je in de zon voor een brug moet wachten.
  • Het voorste deel kan kantelen. Dit is ideaal voor een snelle ventilatie van het interieur.

Deze combinatie noemde Subaru het sun-sunroof.

Sun-sunroof geeft duidelijk aan dat er twee sunroofs aanwezig zijn. In ‘sun-sun’ zit echter nog een diepere betekenis. Dit is namelijk een woordspeling die voortkomt uit het Japanse woord ‘sansan’.

‘Sansan’ betekent zoiets als ‘fel schijnen’ en spreek je uit als ‘sunsun’ in het Engels.

Een sun-sunroof is dus ‘een tweedelig panoramadak waar het licht fel door schijnt’. Toepasselijk toch?

Techniek

motor & vierwielaandrijving

De motor

Subaru leverde één motorblok in de 2e generatie van de Libero: de EF12; een 1.2L driecilinder met multipoint injectie.

Het motortje levert 54,4 pk bij 4600 rpm. Het maximale koppel bedraagt 96 Nm bij 3000 rpm. Dit vrij hoge koppel is te danken aan de vrij hoge compressieverhouding van 9,1:1. Dat was zelfs in die tijd vrij hoog, alleen de turboboxers van Subaru konden hieraan tippen!

Het motortje in mijn bus bleek na aankoop een oliedrukprobleem te hebben. Voor meer info over hoe dat opgelost is door het motortje te reviseren, klik op onderstaande knop.

Vierwielaandrijving

Vierwielaandrijving kon naar goed Subaru-gebruik natuurlijk niet ontbreken.

De Libero is in de duurdere uitvoeringen voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving. Dit betekent dat alleen de achterwielen continu worden aangedreven. Pas als je op een rode 4WD-knop drukt worden de voorwielen erbij geschakeld en heb je vierwielaandrijving.

Het 4WD-systeem van de Libero is ontworpen om het rijden in sneeuw, gladheid en soortgelijke omstandigheden makkelijker te maken. Het is niet ontworpen om continu op droog asfalt te gebruiken, daar kan de versnellingsbak zelfs van kapot gaan.

Voor een uitgebreide uitleg over de techniek en de beperkingen ervan, klik op de oranje knop.

Aandachtspunten

roestplekken en het panoramadaktandwiel

  1. Roestplekken:
    • Roestende gordelpunten
      De gordels van de achterste bank zitten vast in de achterbak. Klap de plastic mat die in de achterbak ligt op en kijk of deze twee bevestigingspunten roesten.
    • Roest rondom wielkasten
      Alles rondom de wielkasten/spatborden. Kijk goed naar de randen van de spatborden en bekijk de wielkasten ook goed.
    • Roest boven de deuren (komt alleen voor bij beschadigde rubbers)
      Als je een voordeur en een schuifdeur opent, dan zie je dat er boven de deuren een dakgoot-achtig rubber loopt. Trek deze ‘dakgootrubbers’ er eens voorzichtig een stukje vanaf als je een busje aan het bekijken bent. Deze dakgoten moeten voorkomen dat het water tussen vier lagen staal kan gaan zitten. Als deze rubbers uitdrogen of beschadigd zijn kan het zijn dat het water tussen die vier lagen staal is gaan zitten. Dat kan aardig wat roest op een vervelende plek opleveren.

  2. Panoramadak:
    • Ratelend geluid van het panoramadak
      De aandrijving van het elektrische panoramadak wil nog wel eens een ratelend geluid maken. Soms gaat het dak dan ook niet meer open.
      Dit duidt op een versleten tandwiel. Subaru maakt dit tandwiel niet meer, dus ben ik van plan om ze te produceren. Als ik ze binnen heb, dan komt hier een link naar dat tandwiel te staan.
      Voor tussentijdse updates kan je de Facebookpagina of dit topic op het forum bezoeken.
 

Specificaties van de FA

Kies jouw favoriete kleur uit!

De revisie van het motorblok in mijn Libero

Na aankoop bleek de driecilinder in mijn Libero aan revisie toe te zijn. Hieronder heb ik kort weergegeven hoe dat ongeveer in zijn werk ging.
Om kosten te besparen heb ik het motorblok zelf volledig gedemonteerd en in losse onderdelen bij de motorrevisie afgeleverd. Daar is het blok vervolgens weer volledig hersteld.

Waarom je 4WD niet continue moet inschakelen

Als je in de regen of de sneeuw een paar keer naar bandensporen hebt gekeken is het je misschien ooit al eens opgevallen: in bochten volgen de achterbanden nooit de sporen die de voorwielen achterlaten. Dit fenomeen is beter zichtbaar bij vrachtwagens of lijnbussen.

Lijnbussen maken met de voorwielen namelijk een enorme bocht om te voorkomen dat de achterwielen de stoeprand raken. Tijdens het maken van de bocht moeten de voorwielen dus een grote bocht maken (lees: lange afstand afleggen) terwijl de achterwielen slechts een kleine bocht maken (en dus een korte afstand afleggen). Omdat de hele lijnbus in dezelfde tijd door de bocht gaat, moet de vooras sneller draaien dan de achteras. De vooras moet in dezelfde tijd namelijk meer afstand afleggen dan de achteras.

Om dit toerentalverschil tussen de voor- en achteras mogelijk te maken bij vierwielaangedreven (AWD) auto’s wordt tussen de voor- en achteras een middendifferentieel of viscokoppeling gemonteerd. 

Maar de Libero heeft geen van deze twee. Als je vierwielaandrijving inschakelt, worden de voor- en achteras gewoon star aan elkaar gekoppeld. Ze draaien dus altijd even snel, ook bij het maken van een bocht. En dat kan voor problemen zorgen als alle 4 de wielen veel grip hebben.

Als je bij de Libero de vierwielaandrijving inschakelt op droog asfalt, ontstaan er spanningen in de aandrijflijn die de versnellingsbak heel snel volledig beschadigen. Op droog asfalt moet je 4WD dus nooit inschakelen.

Het 4WD-systeem van de Libero komt tot zijn recht als tenminste één wiel kan doorslippen. Hierdoor kan de spanning die zich ombouwt in bochten weg. Sneeuw, gladheid, blubber, nat gras en dergelijke, dan kan je het inschakelen. 

 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.