Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Panoramadaktandwiel van de FA

Het panoramadak van de tweede generatie Libero (1994-1999), ook wel aangeduid met de modelcode FA, wil soms niet meer open. Vaak gaat dit gepaard met een ratelend geluid.

Als dit het geval is duidt dit vaak op een versleten tandwiel. En aangezien Subaru die tandwiel niet los levert, wil ik ze namaken.

De technische tekeningen heb ik af en maak ik vrij beschikbaar via deze link. Het draait er nu alleen nog maar om om een producent te vinden die deze tandwielen voor een schappelijk bedrag wil maken.

Van de 10 mailtjes die ik naar verschillende bedrijven heb gestuurd, heb ik er slechts 2 teruggekregen. Omdat het een niet-standaard tandwiel is, is het produceren ervan vrij prijzig. Gemiddeld worden de kosten voor één tandwiel op de 40 á 60 euro geschat. Dat vind ik toch iets te veel voor zo'n klein tandwiel.

Ken jij iemand die misschien zou kunnen helpen? Je kan het hieronder posten, of als je liever geen account aan wilt maken kan je mij ook gerust een e-mail sturen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Na het contacteren van zo'n 10 machine- en fijnmechanicafabrieken is het mij wel duidelijk geworden dat dit tandwiel niet goedkoper wordt dan €36,60 inclusief BTW.  Tel daar een kleine winstmarge van een euro of 4 á 5 voor mij overheen plus de verzendkosten van een enveloppe en je zit zo rond de 44 á 45 euro.

Dat vind ik te duur voor wat het is. Zelf zou ik het er in ieder geval niet voor over hebben.

Vandaar dat ik eens iets compleet anders ga proberen: tegenwoordig schijn je namelijk staal te kunnen 3D-printen. Als die printers nauwkeurig genoeg zijn en het tandwieltje er goed uitkomt, dan kan het een stuk goedkoper. Wat mij verder nog opvalt aan dit 3D-printen van staal, is dat de vloeigrens van dit 3D-geprinte staal met 445 MPa zo'n anderhalf keer hoger ligt dan gewoon S275 constructiestaal, maar goed, dat terzijde :).

Het tandwieltje is besteld, en zou volgens de website hier op 2 augustus moeten zijn, dus ik ben benieuwd...

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Het tandwiel is aangekomen in de post!

Er waren een aantal aanpassingen nodig om hem passend te krijgen. De zwarte kleur is eraf gegaan omdat ik hem door de straalkast heb gehaald.

Maar hij past wel goed, dus dat is top.

Een ding was nog niet helemaal goed, hij past namelijk niet in één keer op de motoras. Ik heb de maten wat aangepast en gisteren een nieuwe besteld. Als het goed is moet die in één keer passen.

Een volger van de club heeft het tandwieltje voor mij getest, omdat mijn bus op het moment uit elkaar ligt. In zijn bus ging het dak goed open en dicht, dus het tandwieltje werkt!

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Zo, weer even een update.

Versie 2 is ondertussen al een tijd terug aangekomen in de post. Deze paste eigenlijk perfect.

Ondertussen kreeg ik via de Amerikaanse Subaru Sambar pagina de tip van iemand om hem te laten vernikkelen. Nikkel is namelijk harder dan het materiaal waar de tandwielen uit worden gemaakt, dus dan slijten de tanden minder. Bijkomend voordeel: het vernikkelen van het tandwieltje kostte niks extra bij Shapways.

Dus, met de design guidelines van Shapeways heb ik versie 2 aangepast zodat er rekening werd gehouden met de dikte van die nikkellaag (Shapeways geeft een laagdikte van 100 micrometer op, da's 0,1mm). Oftewel, de diameter van het gat werd met 0,2mm vergroot.

Een paar dagen geleden kwam de vernikkelde versie dus binnen met de post. En je raadt het al, nu past ie weer veel te ruim...

Het ziet er wel sjiek uit, maar ik baalde er wel van dat die design guidelines dus niet kloppen, tenminste niet bij het tandwieltje dat ik probeer te maken. Daarbij komt nu ook dat Shapeways de prijzen heeft verhoogd, waardoor het produceren van het tandwieltje duurder is, de verwerkingskosten ook zijn gestegen en het vernikkelen van het tandwieltje niet meer gratis is. In totaal ben ik nu €31,46 (dat is inclusief de dure Shapeways verzending) kwijt om een nieuw vernikkeld tandwieltje te laten maken, dat is ruim €6 duurder geworden. Want de vorige 3 tandwielen kostten elk rond de €25 om te maken (inclusief verzending).

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

An sigh vindt ik €40-60 niet onoverkomelijk als je er verder geen omkijken meer naar hebt. Misschien is er prijstechnisch wat te winnen als bedrijven het wiel anders produceren (bijv. véél hoger maken, en vervolgens in stukken zagen?

Citaat van Dennis op 3 november 2020, 20:05

An sigh vindt ik €40-60 niet onoverkomelijk als je er verder geen omkijken meer naar hebt. Misschien is er prijstechnisch wat te winnen als bedrijven het wiel anders produceren (bijv. véél hoger maken, en vervolgens in stukken zagen?

Hé, iemand op het forum, leuk! Je gespotte busje staat erop trouwens.

De 40 á 60 euro zijn alleen de productiekosten van het tandwiel, exclusief BTW, dus met BTW betaal ik dan tussen de €42,80 of €72,60 per tandwiel. Voor die bedragen worden de tanden gefreesd, maar het gat in het midden zit er (bij de meesten) dan nog niet in omdat dat te klein is. Ik heb één bedrijf gevonden die de tandwieltjes voor €36,30 inclusief BTW per stuk kon produceren. Voorwaarde was wel dat de minimale orderhoeveelheid 20 stuks was. In totaal zou ik dus €726 incl. BTW kwijt zijn aan 20 tandwielen. Dat werd mij iets te veel om in één keer af te rekenen.

Dat was ook eigenlijk het punt bij alle andere bedrijven, de minimale ordergrootte ligt zo rond de 20 stuks. Dat is zodanig groot dat je al snel richting de €1250 incl. BTW gaat voor 20 tandwieltjes. Dat wordt mij iets te veel van het goede.

Vandaar dat ik bij Shapeways ben beland. De productiekosten per tandwieltje liggen daar rond de euro of 19, incl. BTW. Dan zit het gat er dus goed in en heb je zelfs de tekst er ook in staan. Het lastige eraan is alleen dat de afmetingen van het tandwieltje niet exact overeenkomen met hoe hij in de computer staat. Dat komt doordat ze wat krimpen tijdens het productieproces. Die krimp is afhankelijk van de vorm en grootte van het onderdeel, dus daar zijn geen echte guidelines voor. De verzending kost alleen steeds een tientje en verzenden in een enveloppe kon helaas niet.

Op zich is het geen slecht idee denk ik, om inderdaad een langer stuk stafmateriaal van schuine vertanding te voorzien en dan in de juiste 'plakken' te zagen.

Draadvonken kan misschien ook wel, geen idee of onder een hoek vonken ook tot de mogelijkheden behoren. Ik dacht namelijk dat draadvonken vooral voor rechte dingen werd gebruikt. Maar ik kan wel eens een aantal draadvonkbedrijfjes om een offerte vragen.

Maar goed, ik heb zonet ook weer een vernikkeld tandwieltje bij Shapeways besteld. Dus hopelijk komt het nu goed.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ha, niet drie, maar vier maal is scheepsrecht! Het tandwieltje kwam vandaag binnen met de post en past nu zoals ik het wilde hebben, zonder speling dus.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.