Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

22312KA221 - Buisje t.b.v. luchtmassameter

Dit buisje zit onder het inlaatspruitstuk en verzorgt het signaal naar de "pressure sensor" (luchtmassameter). Ik heb er nog geen één gezien die niet verroest was en nieuw is hij niet leverbaar. Omdat hij niet het eeuwige leven heeft en je zonder werkende luchtmassameter langs de kant van de weg eindigt moet er iets op verzonnen worden.

Eerste stap in mijn geval is digitaliseren. Alleen al het maken van een 3D tekening kan al veel inzicht geven in hoe het onderdeel oorspronkelijk gemaakt is.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Ziet er goed uit! Dit buisje is bij mijn motorblokje ook nodig aan vervanging toe, maar ik ben de laatste paar weekenden bezig met het opknappen van een luchtfilterbox voor iemand van de club.

Als die luchtfilterbox klaar is zal ik er ook eens naar gaan kijken. Ik zat zelf te denken om hem met een messing buis na te maken. Die buizen kan je volgens mij bij modelbouwwinkels of op internet in de meest uiteenlopende (kleine) diameters en wanddiktes krijgen. Met wat flux is dat best oké te solderen denk ik.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Na wat puzzelen heb ik hem nu ook in de computer staan. Ik kwam grotendeels op dezelfde maten uit.

In plaats van technische tekeningen zit ik te denken om de gezette (gebogen) stukken plaatwerk gewoon in 1:1 op papier te zetten. Dan zet ik daar de uitslag op (dat is de platte versie van die onderdelen zeg maar, alsof je een kubus uit elkaar vouwt en plat op een papiertje legt). Deze tekeningen kan je dan printen en op de gewenste plaat plakken. Vervolgens kan je het geheel met een blikschaar uitknippen en daarna met de hand ombuigen. Dat scheelt een hoop meten en aftekenen.

De stalen buis die Subaru heeft gebruik heeft een buitendiameter van 4mm en een binnendiameter van 2,5mm. Staal is leuk, maar om te voorkomen dat dit onderdeel weer gaat roesten zat ik te denken om hem van messing te maken. Zoiets als in onderstaande linkjes staat werkt prima denk ik, 1 meter is ook meer dan genoeg, daar kan je vier van deze buisjes uit maken. De lengte voor één buisje, inclusief die extra aftakking, komt namelijk uit op 246,37mm volgens het CAD-programma.

Ik heb zonet een messing plaat van 1mm dik en een meter 4mm buis besteld. Eens kijken of ik daar een nieuwe van kan maken.

Als de 1:1 tekeningen af zijn zal ik die voor iedereen als gratis download op de website zetten. Zelf kom ik dan nog wel een keer met een geassembleerde versie inclusief vervangende vacuümslangen, want die zijn vaak ook helemaal uitgedroogd. Dat is dan voor iedereen die ze liever kant-en-klaar koopt.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ben gistermiddag even naar de modelbouwwinkel geweest om de messing buis en plaat op te halen die ik had besteld.

Het leek mij haast onmogelijk om dit buisje uit de hand in precies de juiste vorm te buigen, dus ik ben diezelfde avond gaan nadenken over het maken van een buigmal. Na wat meten in het 3D-model, had ik dit.

Vandaag heb ik de mal in ware grootte op A4 geprint en op een stuk afvalhout geniet. Vervolgens heb ik op de juiste lijnen stukken hout geschroefd. De gatenzaag die ik had was eigenlijk wat aan de te grote kant, en het hout van een overbodige Lundia plank is ook eigenlijk te zacht. Maar goed, het buisje bleek prima met de hand te buigen en die mal werkte beter dan ik had verwacht.

De laatste twee bochten heb ik nog niet in de mal verwerkt. Dus die laatste twee moesten nog maar even op het oog worden gebogen.

Verbeterpunten:

  • Die buigdingetjes moeten van hardhout gemaakt worden. Het stuk hout wat ooit een Lundia plank is geweest, is namelijk veel te zacht.
  • De andere twee bochten moeten ook nog in de mal worden verwerkt.

Als de mal helemaal klaar is zal ik die hier ook neerzetten. Dan kan iedereen die het leuk lijkt om hem zelf te maken zo aan de slag.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Jij laat er geen gras over groeien zeg! Ik had door dat mijn laatste bocht (die uiteindelijk in de verdikking uitkomt) inderdaad niet goed was maar was er niet meer mee verder gegaan. Verder was ik best trots voor een eerste poging driedimensionale-buis-namaken.

m.b.t. het fabriceren van de beugels had ik in gedachten om een stalen mal te maken, hier de beugels met hun montagegat op vast te zetten en ze op die manier in vorm te kloppen. Die mal kan vervolgens ook gebruikt worden om ervoor te zorgen dat de twee montagegaten precies goed worden geplaatst ten opzichte van elkaar. zodat de buis er op kan worden gesoldeerd. Het materiaal wilde ik gewoon bij (behandeld) staal houden i.v.m. galvanische corrosie. Het zit namelijk met een stalen bout vast op een (giet)aluminium onderdeel. Een klodder vet, loctite of tef-gel op de juiste plek kan dit misschien ook tackelen.

De bubble flare in de buis wilde ik maken met gebruik van gereedschap t.b.v. remleidingen (die in geval van onze bussen misschien nog een grote rol gaan spelen).

Jouw 3D buis in Sketchup is zeker goed gelukt. Ik heb hem trouwens op bijna dezelfde manier getekend, ook met referentielijnen langs de X-, Y- en Z-as.

Een mal is wel handig inderdaad, zeker als je die twee keer kan gebruiken om de beugeltjes ook op de buis vast te solderen. Ben benieuwd waar jij mee komt.

Galvanische corrosie is inderdaad iets om in het achterhoofd te houden. Ik was sowieso van plan om het buisje te verven. Beter te veel isolatie dan te weinig, dus ik kan de plekken waar contact wordt gemaakt nog extra isoleren met de bodem van een ijsbakje. De bouten smeer ik standaard al met keramisch vet in.

De bubble flare in de buis wilde ik maken met gebruik van gereedschap t.b.v. remleidingen....

De bubble flare heb ik er ook nog niet in zitten. Zat te bedenken hoe ik dat voor elkaar kon krijgen zonder een remleidinggereedschapssetje.

... (die in geval van onze bussen misschien nog een grote rol gaan spelen).

Wat dan, zijn de remleidingen in jouw bus aan vervanging toe?

Ik had vanavond de smaak te pakken, dus ineens zat dat buisje gewoon in elkaar. Eerste keer solderen met een gasbrander ging ook nog best oké. Één gat wel wat te groot geboord omdat ik niet zat op te letten, maar goed, 't kon minder voor het eerste exemplaar.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.