Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

Forum kruimelpad - Je bent hier:ForumAlgemeen: VoorstellenKersverse KJ bezitter
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Kersverse KJ bezitter

Hallo allemaal,

mijn naam is Marc, woonachtig in het uiterst Zuiden van het land.

Sinds een aantal dagen in het bezit van een KJ6 E10 blind van met kenteken VN-33-SX.

Mijn technische skills zijn niet zo groot, maar met behulp van mn gepensioneerde vader die automonteur is geweest en schoonvader die al eens een HY bus en kever cabrio heeft opgeknapt denk ik wel een eind te komen met het opknappen van het busje.

Het eerste wat aangepakt wordt is de versnellingsbak, terugschakelen naar de tweede versnelling gaat stroef, moet steeds tussengas geven (wat heel goed werkt).

TBC ......

 

Welkom Cram (Marc)!

Als je een aantal experts in de buurt hebt die mee willen helpen, dan kan er volgens mij niet veel mis gaan! Mijn technische skills waren in het begin ook niet heel groot, maar door ermee bezig zijn wordt je er na verloop van tijd vaak wel handiger in.

De 2e versnelling in mijn Libero ging er ook niet altijd even lekker in met een koude bak. Die had ook altijd wat tussengas nodig. Bij demontage van de bak bleek de synchroring versleten te zijn. Die is vervangen, maar ik kan nog niet zeggen of dat het heeft opgelost, want dat kom ik pas te weten als mijn busje weer rijdt ;).
De versnellingsbakken van de KJ en de FA verschillen voor zover ik weet alleen in het schakelmechanisme, dus ik gok dat er bij jou ook een versleten synchroring in zit. Maar daar kom je eigenlijk alleen achter door de bak te demonteren en alle synchroringen met een voelermaat te na te lopen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Binnenkort de bak open maken en hopen dat de ringen nog ergens te krijgen zijn

Citaat van Cram op 4 november 2021, 11:42

Binnenkort de bak open maken en hopen dat de ringen nog ergens te krijgen zijn

De ringen lijken leverbaar te zijn bij bijvoorbeeld Amayama, achter alle onderdelen staat namelijk een prijs. Als iets niet meer te krijgen is dan staat er vaak geen prijs of discontinued achter.
Als ze bij Amayama te krijgen zijn, dan kan je ze vaak ook gewoon nog via een Subarugarage bestellen. Dan hoef je geen verzendkosten te betalen, dus dat scheelt aanzienlijk.

Zie nu trouwens ook dat de bak van een KJ dus wel verschilt met die van de FA. Bij de KJ zijn alle versnellingen voorzien van dezelfde synchroringen, bij de FA is dat niet zo. Daar is die voor de 3, 4 en 5 anders dan die voor de 1 en 2. Weer wat geleerd 😉 .

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Volgende week naar de Subaru dealer ?

Ohja, rottig naar de tweede versnelling klinkt ook mij heel bekend in de oren. De tweede versnelling en de lagers van de secundaire as (tussen 4e en 5e versnelling) blijken vaak zwakke punten.

Subaru bakken schijnen daarnaast erg kieskeurig te zijn als het op olie aan komt. Motul Gear 300 schakelde niet prettig bij mij maar Kroon Syngear heb ik goede ervaringen mee.

 

Succes!

Citaat van Dennis op 28 november 2021, 11:35

Ohja, rottig naar de tweede versnelling klinkt ook mij heel bekend in de oren. De tweede versnelling en de lagers van de secundaire as (tussen 4e en 5e versnelling) blijken vaak zwakke punten.

Subaru bakken schijnen daarnaast erg kieskeurig te zijn als het op olie aan komt. Motul Gear 300 schakelde niet prettig bij mij maar Kroon Syngear heb ik goede ervaringen mee.

 

Succes!

Dankjewel voor de tip!

 

 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.