Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Motorolie. 5W30, of toch 10W40?

Ik wilde even mijn ervaring kwijt m.b.t. motorolie. Gezien handleidingen en werkplaatshandboeken niet meer zo makkelijk te vinden zijn kan het nog wel eens helpen.

Wanneer men in de handleiding kijkt wordt voor "normaal" gebruik 5W30 voorgeschreven. Subaru maakt echter wel een aantekening dat bij "langdurig hoge temperaturen of snelheden" 3W30 wordt afgeraden en een hogere viscositeit moet worden gekozen. Gezien ik in de randstad óf start-stopverkeer doe óf snelweg aan het knallen ben naar een (vakantie)bestemming voelde ik mij aangesproken.

Ik ben in eerste instantie overgestapt op 15W50 maar merkte wel dat de startmotor bij lage temperaturen moeite had om de motor rond te krijgen; Ik zat op het randje van werkbaar. Bij het volgend onderhoud ben ik daarom overgestapt naar 10W40 en daar ben ik erg tevreden over.

Misschien ten overvloede maar de olie die bij aanschaf in mijn bus zat werd maar niet vies en dat is toch écht één van de functies van olie: Reinigen. Ik heb daarom ook besloten om een engine flush toe te passen voor het wisselen van de oorspronkelijke olie en heb er geen spijt van. Het olieverbruik tussen de beurten is nu "verwaarloosbaar"  maar of dit komt door de flush of de iets dikkere, kwalitatief goede olie is natuurlijk niet meer te herleiden.

@dennis goed punt! 5W30 is inderdaad vrij dun. Zo uit mijn hoofd staat er in de handleiding inderdaad bij dat dat niet geschikt is voor snelwegritten of lange afstanden met de temperaturen die we hier hebben.

Volgens mij raadt Subaru in de werkplaatshandboeken van de FA 5W30 aan voor temperaturen onder de 0°C. Vanaf -20° tot voorbij de 40°C wordt dat 10W30 of 10W40 meende ik. Maar dat zal ik binnenkort eens checken. Dan maak ik ook wel even een 'De Werkplaats' bericht aan waarin alles over de motor-, versnellingsbak- en differentieelolie voor zowel de KJ als de FA te vinden is.

Zelf heb ik er na de motorrevisie 10W40 ingegoten, maar ik heb er daarna slechts 1000km mee gereden. Dus ik kan er niet echt iets over zeggen.

Het is in ieder geval mooi dat het olieverbruik van jouw bus na de flush afgenomen is.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.