Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Project: E12 viercilinder

Page 1 of 2Volgende

Een aantal maanden geleden kwam ik op Marktplaats een advertentie tegen die "het grootste aanbod klasieke Honda's" beloofde en ik moest gelijk terugdenken aan een apparaat wat ik in de Honda Collection Hall had zien staan.

 

Zie je hem?  Daar rechts in de kofferbak? Dat is een Honda Motocompo. een optie die in 1981 voor de Honda City (Honda Jazz) werd aangeboden.

 

 

Dus hup! naar FourStrokeBarn gereden en daar eens gekeken wat ze hadden staan.

 

Natuurlijk de mooiste uitgezocht en even gepast. Paste (natuurlijk) als een handschoen en afgetikt! Het exemplaar wat ik had uitgezocht was qua onderdelen nagenoeg compleet, maar is wel eens weggegleden, en had daardoor schade aan de rechterkant. o.a. de steps stonden in een vreemde hoek.

Thuis eens gekeken wat er voor dat hok nog leverbaar was en dat bleek nog verassend veel te zijn!

 

Zadel:

 

Dynamodeksel...

Zelfs een complete tellerset was nog zo te bestellen!

Dus de boel een beetje opgefrist. Verse remmetjes er in (de oude remvoering kwam zo uit de velg vallen), olie er in, benzine er in.... en emmer er onder en benzine er uit want de benzine kwam overal uitzeiken. Misschien was ik wat te optimistisch.

(geen foto)

Dus carburateur uit elkaar en voorzien van nieuwe rubbers. Deze zat tevens nog vol met gefossiliseerde Japanse peut dus dat had nevernooit gewerkt. Het vrij maken van de stationairsproeier was helemaal een drama. Verschillende chemicaliën geprobeerd maar uiteindelijk met een koperdraadje en carburateurreiniger gaan werken en na veel gevloek was de boel vrij!

De brandstofkraan was een ander verhaal. Deze is normaliter niet te servicen. Ik heb de klinknagels uitgeboord en gekeken wat er van de maken viel maar het versteende rubber had écht z'n beste tijd gehad. Tevens loopt bij dit model de tankbeluchting via de brandstofkraan en geen van de aftermarket revisiesetjes kwam ook maar in de buurt van wat er voor m'n neus lag. Benzinekraan bestellen dus...  Niet leverbaar! Niet bij CMSNL, niet bij David Silver Spares, niet bij Honda...  oeps. Na een week bedacht ik me om het nummer eens op Megazip.net in te voeren...  leverbaar! *bestel*

In de tussentijd eens gaan kijken naar de accu. Deze zag er niet gezond uit maar bleek helaas een maatwerk product voor deze machine te zijn! In Azië waar deze fiets een kleine cultstatus heeft zijn nog loodaccu's in de goede vorm te vinden maar de leveranciers  willen/mogen deze niet verschepen naar Europa. Na veel gebel en gezoek uitgekomen op een zeer kleine 6V AGM accu die er naast paste. De originele accu heb ik wel laten zitten omdat je deze door een gleuf in het kuipwerk kunt zien zitten (om het vloeistofniveau te controleren).

En voila! Daar komt de nieuwe brandstofkraan! Snel het brandstofsysteem weer dichtgemaakt met nieuwe rubbers zodat we eindelijk konden we kijken of het apparaat nog liep. Na wat gehannes met een veiligheidsschakelaar en wat remmenreiniger ter motivatie kwam de Motocompo dan eindelijk tot leven!

 

.... En ging weer gelijk uit want hij maakte een geluid wat geen enkel motorblok hoort te maken.

Dus....  de beschadigde cilinder en een overmaats zuiger over de schutting gegooid bij E&V Motorrevisie. Big en small end waren gelukkig nog goed. Cilinder na een week weer opgehaald. Verse pakkingen, vers small-end lagertje en monteren maar. Pistonpenveertje veranderd in een pistonpenpretzel. Kut. Weer wachten...

Tijdens het wachten is het frame gericht en gelast en door middel van drybrushen weer hersteld naar "smaakvol verweerd zwart".

 

Nadat ik een zeer nette en complete stickerset wist te vinden via Ebay besloot ik om ook het kuipwerk te laten overspuiten. De velgen en voorvork had ik in een eerder stadium al gedaan en de beste man had zulk strak werk geleverd dat ik hem dit toevertrouwde.

En toen ging het snel. Het nieuwe pistonpenveertje vloog er zo in (en ik had er nog drie extra besteld, grrrr), voetpakking, cilinder, kop,bougie. Alles op moment  gezet en met de hand even rond laten gaan. Voor de derde keer benzine er in en werken!

Even op en neer door de straat om te kijken of hij niet in de fik vliegt en daarna snel weer naar binnen want er zit geen kenteken op. Kuipwerk gemonteerd en met de lift m'n appartement ingerold om met een comfortabele temperatuur te bestickeren. Zwarte delen grondig schoongemaakt en behandeld met cockpitspray en kijk eens wat er onder vandaan komt!

 

En zo gingen we van een grappige toevoeging voor de bus naar een klassieker waar ik eigenlijk niet meer mee rond durf te rijden....  Hmmm...  Tweede halen dan maar?

 

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Dan nu een kleine toelichting over de techniek en wat trivia:

De Motocompo is verassend netjes afgewerkt (weinig zichtbare schroeven) en goed doordacht voor z'n kosten. Doordat men erg veel instructies op de brommer heeft geplakt (vooral op de zwarte deksel) maakt men wel duidelijk dat dit geen speelgoed is en dat het gebruik van het voertuig verantwoordelijkheden en risico's met zich mee brengt.

Toen ik de Motocompo voor het eerst zag viel mij de "up" sticker op de achterkant op, die suggereert dat de bromfiets ook liggend op z'n zij vervoerd mag worden.

Wat blijkt: Hij is hier inderdaad voor ontworpen. De carburateurbeluchting is zo ontworpen dat deze niet zal overstromen op het moment dat de bromfiets op z'n rechterkant wordt gelegd. In een afgesloten warme auto zal de brandstof natuurlijk wel gaan verdampen. Daarom adviseert de sticker op de zwarte deksel om de carburateur af te tappen door middel van de makkelijk bereikbare vlinderschroef.

Ook de accu is over nagedacht. Ik zei eerder al dat het een maatwerk accu is. Door de verbreding aan de bovenkant is er voldoende ruimte is om het accuzuur in liggende positie niet te laten overstromen.

Op de brandstoftank kwam ik een erg uitgebreid netwerk aan leidingen tegen die niet overal waren aangesloten. Wat blijkt: Dit zijn twee zwanenhalsen. één voor de benzinetank, en één voor de olietank.

Om te voorkomen dat brandstofdampen uit de tank ontsnappen loopt de beluchting van de benzinetank ook nog eens via de brandstofkraan. Op het moment dat de kraan dichtgedraaid wordt dan is de beluchting afgesloten. Voor noodgevallen is er wel een (over)drukventiel gemonteerd.

Op de achterkant is een nogal provocerende sticker geplakt waar "untouchable!" op staat. Dit blijkt een slecht vertaalde waarschuwing te zijn dat dit punt geen punt is om de bromfiets aan op te tillen.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Fan-tas-tisch verslag dit.

Pistonpenveren werken nooit echt mee nee, óf ze vliegen weg, óf ze eindigen als een soort pretzel.

Goed doordacht brommertje inderdaad, vooral dat brandstofsysteem. Die Japanners zijn ook wel heer en meester in het ontwerpen van stickers vind ik. Die UP-sticker, ha, geweldig, met zo'n glaasje erbij, prachtig. En untouchable! als slechte vertaling, ik kan er wel om lachen.

De Motocompo is sowieso al een grappig ding, maar dat ie ook perfect in de Libero past is helemaal lachen. Zeker als je de Honda vervolgens ook weer als nieuw opknapt. Ga je hem gebruiken, of zet je hem in je appartement als meubelstuk? Pas maar op dat ie niet gestolen wordt trouwens, straks nemen ze je bus ook gelijk mee.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Of ik hem ga gebruiken of niet is lastig te zeggen. 19 mei heb ik een afspraak staan om hem op kenteken te zetten. Zeer waarschijnlijk is zijn inzet nu enorm beperkt juist doordat hij er nu zo netjes uit zet en waarschijnlijk veel bekijks zal trekken. Voor Amsterdam kán ik een oldtimerontheffing aanvragen maar dan moet ik hem daar achter de voordeur kunnen parkeren en met de motor kom je net zo goed door de hoofdstad. Blijft over een inzet op dagjes strand? Weekje camping? vervoer van en naar de garage?

 

Ironisch genoeg is dit al de tweede keer dat ik dit probleem heb. De oude motorfiets op één van de foto's is ook "Te netjes" geworden om in de stad in te zetten. Onderdelen zijn niet meer leverbaar en één of andere dronken student zal er maar wat mee uithalen. Misschien dat ik inderdaad maar wat nepfruit bestel zoals op de brochure en hem naast de deur zet.

HI Dennis,

 

hartikke leuk.

Wat ik mij afvroeg.

Kan je "" gewoon "" kenteken aanvragen, of is dat een heel gedoe.

Het lijkt me n.l. dat er geen typegoedkeuring in Nederland is.

 

Heel benieuwd óf en hoe dat gelukt is.

 

grt  Rob

De negentiende weet ik het! Voor zover ik begrijp is er geen bestaande typegoedkeuring nodig omdat de fiets van voor 2006 is. Er wordt in mijn geval gekeken of het wel daadwerkelijk een bestaand product is en of er wijzigingen aan het voertuig zijn aangebracht waardoor de boel erg afwijkt van wat er uit de fabriek is komen rollen. Klinkt redelijk subjectief allemaal maar ik heb geen "harde" eisen kunnen vinden.

Mocht je een brommer willen importeren die na 1-Jan-2006 is gebouwd dan zal er een typegoedkeuring moeten komen. Bestaat die niet? Dan moet je dokken voor een "individuele typegoedkeuring" en wordt de brommer veel intensiever doorgelicht.

Nadat de brommer op kenteken staat krijg je de kentekencard toegestuurd. Hiermee kun je de bromfiets verzekeren en kentekenplaten laten maken bij de lokale automaterialenzaak. Misschien is het een idee om deze website eens door te lezen.

 

Succes!

 

 

Interessant,  misschien ga ik dat ook eens doen. Ziet er hartstikke leuk uit. En de route naar een kenteken (pré 2006) valt me enorm mee.

Ik ben benieuwd. Grtz Rob

Ik had de lik over het hoofd gezien. Erg leuk.

Ik ben vandaag bij de RDW geweest en het viel allemaal reuze mee. Claxon moet afgesteld worden en het was even zoeken naar het motornummer maar ik krijg met een paar dagen de kentekencard! Daarna een plaat laten maken en het apparaat verzekeren en klaar is Klara.

Ik heb er dus het volste vertrouwen in dat dit project succesvol afgerond is 🙂

Mooi dat de kentekencard binnenkort op de mat ligt. Maarre, ik denk dat het dan geen bijzettafeltje met kunststoffen ananas als roomdivider wordt, of wel?

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
Page 1 of 2Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.