Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

Forum kruimelpad - Je bent hier:ForumAlgemeen: Overige onderwerpenRDW Opendata
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

RDW Opendata

Terwijl ik vandaag op een autosloperij de voorruit van het kadaver voorheen bekend als 5-XNG-50 stond los te peuteren vroeg ik mij af hoeveel bussen er nu nog rond zouden rijden in dit land.

De RijksDienst Wegverkeer (RDW) heeft een dataset genaamd Opendata. In de dataset met gekentekende voertuigen staan (waarschijnlijk minus wat overheidsvoertuigen) alle gekentekende voertuigen en je kunt voertuigen wegfilteren.

De handelsbenaming verschilt nogal (E-wagon, E12, Minibus, etc) en ook het aantal zitplaatsen is geen betrouwbaar filter. Maar door op merk, gewicht, aantal cilinders etc te filteren krijg je uiteindelijk een lijst met enkel onze kleine busjes. Daar filteren we vervolgens de auto's uit die niet WAM verzekerd zijn of met een APK die ten hoogste een paar maanden verlopen is en dan krijgen we Deze lijst met bussen uit.

Negentien busjes maar! Minus een enkeling die wordt gerestaureerd. zijn dit alle resterende KJ en FA bussen met dakraam en 1.2 liter motor. Sinds de vorige keer dat ik keek (November 2020) hebben we in totaal afscheid moeten nemen van tien bussen en is er slechts één bus bijgekomen: Een KJ uit 1990 met kenteken P-330-BT.

Gaan we met andere filters werken om de 660CC JDM broer van de Libero, de Sambar, eruit te vissen dan is wel te zien dat er drie bussen zijn ingevoerd in 2022: De VSX-45-L, de VPD-07-K en de R-203-BG. Enkel de laatste van deze is overigens een personenbus: De andere twee zijn pickup trucks

Spelen met Opendata kan leuk zijn. Je kunt hierop ook alle vereisten voor een auto invoeren (aantal zitplaatsen, maximaal gewicht, geen Renault, etc) of door bepaalde filters er juist achter komen dat de eigenaar van één Subaru Vivio niet blij was met de vijftig-nogwat PK's en een motorblok van een Kawasaki ZX-10R heeft ingebouwd (+/-175PK)

 

EDIT: De link werkt niet dus even een foto:

 

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Kende je dit draadje van onze collega al dan Dennis? https://www.subaruclub.nl/forum/viewtopic.php?f=45&t=97930

Een Vivio met 175pk lijkt mij vrij snel trouwens.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.