Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

65450TA000 / 65450TA010 - Kanteldakscharnieren FA

VorigePage 7 of 7

Dat ziet er weer ontzettend gelikt uit! Ja de kans dat dat scharnier nog bruikbaar is wanneer deze ooit uit elkaar moet is klein maar het is een denkwijze die je er niet makkelijk uit krijgt.

Zo te zien ben je bijna klaar om het raam erbij te pakken en te kijken of de hart-hartafstand klopt! Spannend!!

Ik ben inderdaad bijna klaar om het raam erbij te pakken en te kijken of de hart-hartafstand klopt en of ze mooi vlak aansluiten.

Met het oog op productieoptimalisatie heb ik vorige week een vaste bril voor het draaibankje gekocht. Die maakt het draaien van de scharnierbussen net iets makkelijker denk ik (en het is gewoon een leuk dingetje om erbij te hebben 😉 ).
Daarnaast loop ik nog ontzettend te hannesen met de buigmal van de carrosseriebevestiging. Met de hamer twee afzonderlijke scharnierbussen precies in één lijn krijgen werkt niet fantastisch zeg maar. Niet geheel onverwacht overigens, maar het was het proberen waard.

Het idee is nu om dat buigmalletje om te bouwen naar een soort mini zetbankje met een aanslag. In de komende avonduurtjes ga ik eens even wat proberen.

Oftewel: wordt vervolgd...

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Oké, dat idee met de e-clips/borgringen is leuk, maar het is lastig goed te reproduceren. Ik sla de scharnierpen nu gewoon aan beide kanten iets plat, dat gaat 10x zo snel.

Over de buigmal heb ik nog geen nieuws helaas..

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Oh? Ik dacht dat dat wel zou moeten lukken met een draaibank!

Persen of stuiken van de pen kan ook goed werken. (Motorfiets)kettingen doen niet anders en die krijgen wel wat meer op hun flikker 🙂 . Misschien kun je het uiteinde van de scharnierpen iets uithollen (paar millimeter aan cilinder maken dus) zodat je met een pers en een stalen kogeltje die cilinder kunt optrompen. Dan heb je iets meer controle dan met een hamer.

 

Tevens voel ik me bijna schuldig dat het aan mijn kant een keertje mee zit maar... Ik heb een bankwerker gevonden! En hij heeft een plaatwerker gevonden! En ik heb nu scharnieren!! Uiteraard neem ik ook jouw set af maar de druk is in ieder geval van de ketel.

Ik had hem mijn tweede ruit gegeven en ik begreep dat hij de bussen (of althans eentje) heeft gelast met alles op de ruit gemonteerd zodat hij de hart-op-hartafstand van 600mm goed kon krijgen. Enfin, Dennis is in principe uit de brand en heeft gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een set RVS remzuigers en glijbussen voor in de remklauw in bestelling te zetten.  Er zit eindelijk schot in!

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Citaat van Dennis op 21 mei 2022, 10:29

Oh? Ik dacht dat dat wel zou moeten lukken met een draaibank!

Persen of stuiken van de pen kan ook goed werken. (Motorfiets)kettingen doen niet anders en die krijgen wel wat meer op hun flikker ? . Misschien kun je het uiteinde van de scharnierpen iets uithollen (paar millimeter aan cilinder maken dus) zodat je met een pers en een stalen kogeltje die cilinder kunt optrompen. Dan heb je iets meer controle dan met een hamer.

Het probleem zit hem niet zozeer in het draaibankje of in mijn (gebrek aan) draaibankervaring, maar meer in het feit dat die lasmal van mij iets mist om elk scharnier precies 50mm breed te maken. In de breedte zit te veel variatie om de schanierpen met 50,25mm tussen beide E-clips echt lekker te laten passen. Bij de een paste de schanierpen dus precies, maar bij een ander had je te veel speling.
Eigenlijk moet ik eerst de scharnierdelen maken, dan de breedte opmeten en daarna een passende schanierpen fabrieken. Iets maken zodat die de schanieren altijd met een breedte van 50,00 millimeter uit de lasmal komen kan ook. Dat laatste is eigenlijk de mooiste oplossing, daar had ik ook al een plan voor, maar bij gebrek aan een messing rondstaf kwam dat nog niet van de grond.

Om die reden had ik donderdagavond inderdaad een paar millimeter cilinder aan beide uiteinden van de schanierpen gemaakt. Ben daarna wat aan het hannesen geweest om die cilindertjes op te trompen met een centerpunt, maar ik kreeg dat niet mooi voor elkaar. Met een kogeltje en een pers gaat het een stuk beter denk ik, dank voor de tip. Het probleem is alleen dat ik beide niet heb 🙂 .

Met platslaan had ik woensdagavond iets meer (nog steeds niet veel) succes, maar erg gecontroleerd ging dat inderdaad niet. Dat was dus ook verre van ideaal.

Citaat van Dennis op 21 mei 2022, 10:29

Tevens voel ik me bijna schuldig dat het aan mijn kant een keertje mee zit maar... Ik heb een bankwerker gevonden! En hij heeft een plaatwerker gevonden! En ik heb nu scharnieren!! Uiteraard neem ik ook jouw set af maar de druk is in ieder geval van de ketel.

Ik had hem mijn tweede ruit gegeven en ik begreep dat hij de bussen (of althans eentje) heeft gelast met alles op de ruit gemonteerd zodat hij de hart-op-hartafstand van 600mm goed kon krijgen. Enfin, Dennis is in principe uit de brand en heeft gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een set RVS remzuigers en glijbussen voor in de remklauw in bestelling te zetten.  Er zit eindelijk schot in!

Schuldig hoef je je niet te voelen. Je dak zit weer mooi vast en jouw scharnieren lijken ook nog eens van RVS te zijn. Die messing afstandsbusjes zijn de kers op de taart en maken het kunstwerkje helemaal af. Hoe voelt het trouwens, om na anderhalf jaar weer een mooi scharnierend klapdak te hebben?

Aan RVS scharnieren en strakke TIG-lassen kan ik niet tippen. Die je nu hebt zullen zeker weten duurzamer zijn dan die ik in m'n te krappe garage met de spullen die ik heb liggen in elkaar knutsel. Kan ik er niet twee bij jou bestellen 😉 ?
Hoe is bij jou de scharnierpen nu geborgd eigenlijk? Op de laatste foto zie ik iets wat ik op een borgveertje vind lijken, zo een, maar echt goed kan ik het niet zien.
En hoe heeft hij de hoek in de raambevestiging gekregen, want ik zie zo niet dat de raambevestiging een zettinkje heeft? Of heeft hij de carrosseriebevestigingen gewoon met 600mm hart op hart en de schanierbussen in lijn op een hoeklijn vastgezet en de scharnierbus zo aan de raambevestigingen vastgelast? Dan sloot de langste schanierbus aan beide buitenkanten dus strak aan en had je aan de binnenkanten een wat grotere vooropening.

Sjiek ook dat je RVS remzuigers en glijbussen hebt laten maken. 'T is dat ik er al een paar nieuwe van Subaru in heb zitten, anders... 😀
De (nieuwe) remzuigers heb ik voor later ook al eens ingemeten en op de computer opgeslagen. Voor de glijbussen moet ik dat eigenlijk ook nog eens doen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Geen kogel en geen pers. Hmmm, Misschien kun je een SDS boorhamer en een bewerkte boor gebruiken? Op de hamerstand heeft dat wel iets weg van een klinkpistool. Dat is ook erg handig om vastgeroeste bouten te laten schrikken of los te tikken.

Dat ik het kanteldak eindelijk weer kan gebruiken is zalig! De scharnieren zijn inderdaad van RVS316. De pin zit vast met een C-clip zoals op jouw renders. Netjes gedaan!

Mocht het zelfbouwen écht tegen vallen: Ik heb jouw tekeningen aangeleverd bij Haan Metalworks ( http://www.h-metalworks.nl ). Zij konden het plaatwerk snijden en hebben het draaiwerk op hun beurt weer uitbesteed bij Machinefabriek Rob krul ( http://www.krul-bv.nl ) en alle onderdelen in elkaar gelast door de boel te monteren op een ruit uit een donorbus en door middel van een laspik hier en daar uit te lijnen en door te lassen.

 

Met een prijskaartje van net geen €200 per scharnier allemaal niet goedkoop natuurlijk. Daarna kwam een dag plaatwerken (€600 en we zijn er nog niet) en de remklauw/zuiger komt volgende maand ook nog bovenop. De rest van de onderdelen van de remklauwen kon ik helukkig wel bij Subaru bestellen. Rubbers, twee remleidingen en nog wat klein spul en bevestigingsmateriaal. Wel heb ik helaas véél te veel rubbers besteld. acht remklauwen kan ik nu reviseren. Foutje, bedankt!

Een SDS-boorhamer heb ik. Dat je daar ook vastgeroeste bouten met los kan schrikken wist ik niet, maar nu je het zegt.. Die moet ik onthouden.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat nergens in de verzamelbakjes nog een paar kogeltjes uit een balhoofd of een naaf van een fiets liggen. Ik zal binnenkort eens gaan zoeken, want dat iets iets subtieler dan een boorhamer denk ik. En anders kan ik ook nog gewoon een conisch-achtig tooltje draaien.

Bedankt voor de info. Leuke adresjes lijken mij dat. Fantastisch ook wat die machinefabriek allemaal doet.

Goedkoop is anders inderdaad, maar goed, dan heb je ook wat. Plaatwerken lees ik! Waar is er iets nieuws ingekomen?

Als je trouwens van een paar remklauwrubbertjes af wilt dan houd ik mij aanbevolen (betaal er natuurlijk gewoon voor). Ik heb het vervangen van de rubberen delen destijds op de lange baan geschoven, omdat ik de remmen nog lang niet nodig heb. Daarnaast werden de rubbertjes én nieuwe remzuigers én geleidebussen mij iets te duur.
Maar als ik die remklauwen er t.z.t. toch weer vanaf ga halen, en jij hebt een rubberrevisiesetje over, dan kan ik ze ook wel vervangen.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

In de tussentijd is er achter de schermen weer het nodige gebeurd, vooral om de reproduceerbaarheid te verbeteren.

Tijdens het hannessen met het draaibankje zijn de volgende 'upgrades' ontstaan:

  1. Nulmarkeringen op de handwieltjes, zodat het startpunt te markeren is. Nu raak ik veel minder snel de tel kwijt.
  2. Spaanschermen die de spindels en geleiderails afdekken. Had ik veel eerder moeten doen.
  3. Een beitel met een hardmetalen wisselplaat. Naast de hogere snijsnelheden is vooral het niet te hoeven gebruiken van olie een groot pluspunt. Scheelt mij opruimen :).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het resultaat is dat deze busjes nu vrij snel te maken zijn! 10 minuten per busje (inclusief afzagen) vind ik niet slecht. En dankzij die nulmarkeringen zijn ze nu in één keer aan de maat.

Het draaiwerk is dus afgetikt, de lasmal werkte al goed, dus ook daar zijn geen verbeteringen te halen.

Door naar het buigen van de scharnierdelen. Met een hamer is het ontzettend lastig om de hoek er juist in te krijgen, laat staan om die hoek gelijk te krijgen tussen verschillende scharnieren. Om de scharnierdelen in de juiste hoek te buigen zijn de volgende malletjes bedacht.

Binnenkort wordt de 3D-printer dus maar weer eens aangezet om te kijken of dit stevig genoeg wordt.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 7 of 7
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.