Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

65450TA000 / 65450TA010 - Kanteldakscharnieren FA

VorigePage 6 of 7Volgende

Dat zou niet best zijn nee. Denk dat je bus je wel dankbaar is dat je 'm bij die lantaarnpaal, voor die rode garagedeur, hebt geparkeerd! Hoop dat er vanavond niet alsnog een boom op valt, want het waait nu ook al best hard weer.
Gelukkig staat ie ook nog met vier wieltjes op de grond, want voor hetzelfde geld was ie omgewaaid met die rukwinden 😉 .

Bij de buurman is een 14m hoge denneboom met de top op zijn bijkeuken beland. Die bijkeuken was blijkbaar voorzien van een stevig schilddak, want die boom is op de nok in tweeën gebroken zonder dat het dak is ingestort. Gelukkig alleen maar materiële schade aan een paar dakpannen en een dakgoot.

Goed om te weten dat je meeleest en geen dank natuurlijk. Ik update het hier af en toe, zodat jij weet dat ik er (hoewel er totaal geen schot in zit) nog wel mee bezig ben. En nu we het toch over updaten hebben: er zijn nu zelfs 2 complete scharnierbussen met pennen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ik krijg de lasersnijder niet te pakken via de mail. Ergens volgende week maar even bellen denk ik. Oh, ik kan ze ook whatsappen zie ik, dat kan wat makkelijker tussendoor.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Weer even een tussentijdse update: ik heb de lasersnijder afgelopen vrijdag via Whatsapp weten te bereiken.

Een offerte heb ik nog niet, maar er zit in ieder geval weer iets van schot in de zaak heb ik het idee.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

@dennis goed nieuws! De offerte van de lasersnijder is binnen, ben meteen akkoord gegaan. Bleek dat staal erg lastig te krijgen was.

Zodra er twee scharnieren klaar zijn laat ik het weten.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dat is geweldig nieuws.

Maar twee scharnieren. Was er geen belangstelling vanuit het buitenland? Wij zullen niet de enige zijn die tegen dit probleem aanlopen denk ik?

Ik denk inderdaad niet dat wij de enige zijn, daarom heb ik genoeg plaatjes besteld voor 10 setjes (10 links, 10 rechts). Dit wordt sowieso de uitprobeerserie, als er een paar mislukken maakt dat niet zo gek veel uit.
Eerst maar eens kijken of m'n las- en buigmalletjes werken, of het lassen goed gaat en of alles ook weer in elkaar past. Als dat allemaal werkt kan ik wel eens peilen hoeveel er nog nodig zijn, dan kan ik altijd nog weer meer plaatjes laten maken.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Zelfs de tekst is er mooi in gegraveerd, precies zoals ik het wilde hebben 🙂 .

Zoiets moet het dan worden. Ben benieuwd of de lasmalletjes werken zoals ze zijn bedacht.

Genoeg plaatjes om het een paar keer te laten mislukken in ieder geval 😉 .

En Dennis... Jouw systeempje met de platbolkop met flens lijkt zo op eerste gezicht perfect te werken. Doordat het draad nooit helemaal tot onder de flens doorloopt klemt ie mooi vast als je hem vastdraait! Beetje loctite nog en dit gaat inderdaad echt geen kant meer op denk ik.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Heb verder nog niks interessants te melden. Ben momenteel op de zoek naar een lange 4,1mm metaalboor, DIN340 is dat dacht ik.

De scharnierpen die ik gebruik, is gewoon een stuk 4mm rondstaal van de lokale bouwmarkt. De diameter komt met een analoge schuifmaat uit op 4,05mm. Om die dus in een 4mm gat te laten passen heb ik ze nu net zo lang geschuurd totdat ze passen. Dat kost niet alleen veel tijd, maar de zinklaag is er dan ook wel af. Niet ideaal dus.

Met een 4,1mm boor gaat het een stuk sneller en dan past het precies zoals ik het wil hebben gok ik. 4,2mm had ik namelijk al, dus die heb ik ook even uitgeprobeerd. De passing is daarmee op zich acceptabel, maar ik vind ik hem dan toch net iets te ruim.

Gelukkig ken ik iemand met een DHZ-winkel, dus dat is wel makkelijk 😉 . Een 4,1mm boor komt dus binnenkort mijn kant op.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Goed nieuws @dennis! De lange 4,1mm boor heb ik binnen (moest besteld worden en er zat een levertijd op). Dat werkt perfect, gewoon één keer boren en daarna valt de scharnierpen er zo zonder verdere bewerkingen in. Scheelt mij weer werk 😉 .

Vervolgens was de lasmal aan de beurt, die werkt ook.

Ook de buigmal doet het, in het raamdeel komt namelijk een hoek. Het heeft nog wat finetuning nodig, want rechts zou die eigenlijk op het bureaublad aan moeten sluiten. Dat is denk ik even uitvinden waar je met de hamer precies moet slaan, ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in dat dit gaat werken.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Het proof of concept is af! Er zitten nog geen e-clips op de scharnierpen, maar voor de functie maakt dat nu even niet uit. Ik zou die scharnierpen misschien ook vast kunnen zetten door er aan beide kanten met een centerpunt even een deukje in te slaan. Dat kost minder tijd denk ik en ik vraag mij ook af wie zo'n scharnier weer uit elkaar wil halen, aangezien je er toch niet bij kan. Het is meer een principekwestie; ik vind dat dingen weer uit elkaar moeten kunnen 🙂 .

Het geheel lijkt zelfs onder de juiste hoek te staan, aan de schuine kant sluiten ze vrijwel op dezelfde hoogte aan....

... en de scharnierbus van het proof of conceptje loopt redelijk parallel aan het origineel lijkt het.

Moet nog wel even kijken of ik hem een beetje fatsoenlijk vast heb gelast. Had hem expres niet te hoog gezet, omdat ik bang was om door de schanierbus heen te branden.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 6 of 7Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.