Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Bandenmaat FA 1.2

Huidige banden zijn oud en der dagen grondig zat met scheuren in de wangen en reservewiel is vermoedelijk de oorspronkelijke band uit 1996 (tikkeltje uitgedroogd met afdruk van de reservebandbeugel en blaas op de wang) dus op zoek naar een setje nieuwe banden.

Origineel zit er geloof ik 155/R13 op het basismodel en momenteel zitten er 155/80/R13 87T regenbanden op maar ik zag dat één van de aanbevolen vervangende bandenmaten 165/80/R13 87T is. Daar er momenteel een behoorlijk verschil (ongeveer 8%) tussen aangegeven en echte snelheid zit lijkt me dat een optie. In Belgie mag de bandenmaat maximaal 4% afwijken; t.w. 2% minder of 2% meer afrol. Ik wil niet al te veel groter gaan want het zwaartepunt is al vrij hoog en ik ga er geen expeditievoertuig of bug-out-vehicle van maken.

Ik heb op de Daihatsu's zeer goede ervaringen met Milestone banden, een uitstekende prijskwaliteitscombinatie maar die hebben geen 4seizoenenband in 165/80. Optie zou dus de Maxxis AP2 165/80/R13 87T all-season zijn. Ik heb redelijke ervaring met dat merk op een VW T4, redelijk stil en zeker in de regen uitstekende grip en het is één van de weinige all-season banden in deze maat.

Vraagje dus; wat hebben jullie momenteel en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Korte versie: https://subaruminibusclub.nl/banden-voor-de-bus/

Lange versie: toen ik mijn bus kocht, zaten er Maxxis 175/70 R13 82T Allseasons onder. Twee dingen die mij aan die banden opvielen (waardoor ik er ook vrij snel op uitgekeken was):

  • Deze band kon je tot maximaal 2 bar oppompen. De achterwielen van de Libero horen bij leeggewicht al met een druk van 2,5 bar gevuld te zijn.
  • Ze staken door de breedte van 175mm best wel buiten de velg uit.

De combinatie van die twee maakte dat de band enorm 'zwabberig' om de velg zat en dat de vering en demping vrijwel niks deden, hij veerde echt op de bandjes. Ik ben geen harde rijder, helemaal in de Libero niet. Maar zelfs dan was het met deze banden alsof je op skippyballen door de bocht ging en geloof me, dat is doodeng!
Het was zelfs zo erg dat je de band deels onder de velg weg voelde schuiven bij het maken van een langzame, scherpe bocht, vlak na een stoplicht. Zodra je de bocht door was, voelde je dat ie weer terugveerde. Daarna was ik er he-le-maal klaar mee, dit was echt niet veilig.

Dus ik op zoek naar een band die de specificaties van de werkplaatshandboeken had: 155R13C-6PR. En ik wilde per se exact die specs hebben, want met die band is de Libero ontworpen, dus dat moet dan wel goed zijn was de gedachte. En als je kijkt naar de smalle spoorbreedte van de Libero, de vrij smalle bandjes met tegelijkertijd vrij hoge wangen, is het op zich ook wel logisch dat de wang van de band vrij veel te verduren krijgt. Die 6PR is dus misschien geen overbodige luxe dacht ik toentertijd.

Uiteindelijk uitgekomen bij de Falken Linam R-51 155R13C 85/83P 6PR, gewoon een zomerband. En daar ben ik 200% tevreden mee. Max druk is 3,5 bar, dus de 3 bar bij volbeladen kan er makkelijk in. Het verschil in rijgedrag toen ik bij de garage wegreed was niet te beschrijven. De Libero werd er echt een compleet andere auto van: vering en demping deden het weer, bochten nemen werd leuk, klinkerwegen gingen ineens comfortabel. Hij lag totaal anders, een stuk stabieler, op de weg.

Ervaringen met een geschikte Allseason heb ik niet, dus daar kan ik je helaas niet verder mee helpen. Welke band je ook kiest, ik zou de maximale druk die die mag hebben controleren, en zorgen dat die groter of gelijk aan 3 bar is.

Onder mijn bus hangt ook nog het originele Bridgestone Light Truck bandje 😉 . Niet heel fris meer, maar goed, voorlopig heb ik hem toch niet nodig. T.z.t. komt daar ook een Falken onder.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

De Falken Linam waren voor mij niet leverbaar maar ik ben na wat overleg met de bandenboer uitgekomen bij Hankook Vantra LT. 155R13c 90/88R.

In het kort:

Het verschil in rijgedrag toen ik bij de garage wegreed was niet te beschrijven. De Libero werd er echt een compleet andere auto van: vering en demping deden het weer, bochten nemen werd leuk, klinkerwegen gingen ineens comfortabel. Hij lag totaal anders, een stuk stabieler, op de weg.

 

Het is waarschijnlijk de reden dat ik de bus nog heb. Met de vorige banden had ik tijdens zware wind (code geel/oranje) echt twee handen op het stuur en één hand op de bijbel nodig om niet van de weg te raken. Met de nieuwe banden hou ik weer een hand over voor m'n latte to go.

Als je tevreden bent met die Hankooks @dennis (klinkt alsof dat zo is 😉 ), dan kan ik ze aan het lijstje toevoegen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.