Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Distributieriem dilemma

Nu de motor toch er uit ligt hebben we besloten de distributieriem te vervangen. En kwamen onze eerste head-scratcher tegen.

Het lukt ons niet - ook niet na vele rotaties - de markering op het krukastandwiel en de markering op het nokkenastandwiel tegelijk uit lijnen met de markeringen op de motor. Zie fotos. Dat op de nokkenas zit er steeds één tand naast.

Nu.

Dilemma: Leggen we de nieuwe distributieriem er terug op zoals de vorige,  één tand ernaast, of lijnen we de markering uit en leggen we zo de nieuwe er op.

Want de motor draaide wel, maar meer dan honderd meter hebben we er niet mee gereden. Iemand een idee van hoe er achter komen wat de correcte manier is?

 

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Ik heb het gevoel dat die rode markering op de nokkenaspoelie niet klopt. De markering op de kunststoffen kap moet namelijk niet met een tand, maar met een groef waar de tand van de riem in valt uitlijnen. Kan je eens een foto maken van de voorkant van de nokkenaspoelie?

De timing moet gewoon juist staan. Zie het bijgevoegde bestand voor de juiste stand.

Als deze stand niet mogelijk is:

  • Controleer of de nokkenaspoelie er juist op zit; valt de veerpen die in de nokkenas goed in het gat in de poelie?
  • Is de spie van de krukaspoelie nog heel?
  • Heb je de juiste riem? Onderdeelnummer moet 13028KA031 of 13028KA030 zijn.

De spanner moet je iets losdraaien, wat omhoog trekken (gaat wat lastig, zit een vrij dikke veer achter) en dan even tijdelijk vastzetten. Als je het stuk waar de riem recht loopt (onderkant, kant waar het oliefilter zit) er dan eerst op legt, en zorgt dat die mooi tussen beide poelies staat, dan moet goed gaan. Vervolgens kan je de spanbout van de spanner voorzichtig wat loszetten, waarna de riem op spanning wordt getrokken. Als het goed is moeten de markeringen dan nog steeds overeen komen. Zie de bijgevoegde afbeeling voor de aandraaimomenten van die spanner.

Vergeet dat stalen plaatje die nog op de distributieriempoelie hoort niet voordat je de kunststoffen afdekkap weer monteert: onderdeel 10 in de 2e bijgevoegde foto. De bout waarmee de krukaspoelie vastzit hoort met 64 - 74 Nm vastgedraaid te worden.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Heb je kunnen achterhalen wat er nu aan de hand was?

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

We hebben de riem er op gelegd zoals in je illustratie (waarvoor dank) en sinds zaterdag draaid hij terug - ik zou zeggen vlot- maar aangezien de uitlaat er nog niet op zit is het ofwel laag ofwel of hoog in de toeren - niets ertussen.

 

https://photos.app.goo.gl/4wY1grXp3DTsLYWs9

Een onregelmatige loop kan meerdere oorzaken hebben. Kan je uitleggen wat je al hebt gecontroleerd? Zijn alle sensoren aangesloten? Verandert het als je de uitlaat monteert?

Ik zal morgen het troubleshoot deel van de werkplaatshandboeken erbij pakken. Daar staan overzichtelijke schema's om de oorzaak van zulke problemen te vinden.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

ik maak me er nog geen zorgen over, we zullen het bekijken eens alles gemonteerd zoals het hoort

 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.