Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Distributieriem dilemma

Page 1 of 2Volgende

Nu de motor toch er uit ligt hebben we besloten de distributieriem te vervangen. En kwamen onze eerste head-scratcher tegen.

Het lukt ons niet - ook niet na vele rotaties - de markering op het krukastandwiel en de markering op het nokkenastandwiel tegelijk uit lijnen met de markeringen op de motor. Zie fotos. Dat op de nokkenas zit er steeds één tand naast.

Nu.

Dilemma: Leggen we de nieuwe distributieriem er terug op zoals de vorige,  één tand ernaast, of lijnen we de markering uit en leggen we zo de nieuwe er op.

Want de motor draaide wel, maar meer dan honderd meter hebben we er niet mee gereden. Iemand een idee van hoe er achter komen wat de correcte manier is?

 

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Ik heb het gevoel dat die rode markering op de nokkenaspoelie niet klopt. De markering op de kunststoffen kap moet namelijk niet met een tand, maar met een groef waar de tand van de riem in valt uitlijnen. Kan je eens een foto maken van de voorkant van de nokkenaspoelie?

De timing moet gewoon juist staan. Zie het bijgevoegde bestand voor de juiste stand.

Als deze stand niet mogelijk is:

  • Controleer of de nokkenaspoelie er juist op zit; valt de veerpen die in de nokkenas goed in het gat in de poelie?
  • Is de spie van de krukaspoelie nog heel?
  • Heb je de juiste riem? Onderdeelnummer moet 13028KA031 of 13028KA030 zijn.

De spanner moet je iets losdraaien, wat omhoog trekken (gaat wat lastig, zit een vrij dikke veer achter) en dan even tijdelijk vastzetten. Als je het stuk waar de riem recht loopt (onderkant, kant waar het oliefilter zit) er dan eerst op legt, en zorgt dat die mooi tussen beide poelies staat, dan moet goed gaan. Vervolgens kan je de spanbout van de spanner voorzichtig wat loszetten, waarna de riem op spanning wordt getrokken. Als het goed is moeten de markeringen dan nog steeds overeen komen. Zie de bijgevoegde afbeeling voor de aandraaimomenten van die spanner.

Vergeet dat stalen plaatje die nog op de distributieriempoelie hoort niet voordat je de kunststoffen afdekkap weer monteert: onderdeel 10 in de 2e bijgevoegde foto. De bout waarmee de krukaspoelie vastzit hoort met 64 - 74 Nm vastgedraaid te worden.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Heb je kunnen achterhalen wat er nu aan de hand was?

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

We hebben de riem er op gelegd zoals in je illustratie (waarvoor dank) en sinds zaterdag draaid hij terug - ik zou zeggen vlot- maar aangezien de uitlaat er nog niet op zit is het ofwel laag ofwel of hoog in de toeren - niets ertussen.

 

https://photos.app.goo.gl/4wY1grXp3DTsLYWs9

Een onregelmatige loop kan meerdere oorzaken hebben. Kan je uitleggen wat je al hebt gecontroleerd? Zijn alle sensoren aangesloten? Verandert het als je de uitlaat monteert?

Ik zal morgen het troubleshoot deel van de werkplaatshandboeken erbij pakken. Daar staan overzichtelijke schema's om de oorzaak van zulke problemen te vinden.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

ik maak me er nog geen zorgen over, we zullen het bekijken eens alles gemonteerd zoals het hoort

Update: ondertussen maken we ons al enkele weken wel zorgen over een onregelmatige loop. Het klassieke -valt stil wanneer je gas geeft-, we zijn niet de eerstem met dat probleem leert het internet ons.  Stationair en hoog in de toeren werkt, daartussen niets. . Alles geprobeerd, nieuwe benzine filter, luchtfilter, distributeur gekuist, veel in het haar gekrabt en contemplerend in de verte gestaard.

Uitendelijk is er een bevriende mecanicien lagsgekomen die ons heeft ingeweid in de wondere wereld van de ODB codes, waar ik nog nooit van had gehoord (deze E12 is mijn modernste auto ooit). Zijn OBD lezer leek niet te passen maar na wat opzoekwerk erachter gekomen dat we twee stekkertjes moeten verbinden en dat we het flikkeren van het Check Engine lichtje moesten interpreteren als morsecodes. Blijkbaar hadden we probleem nummer 55: de egr sensor. Ik had al in de mot het vacuumslangetje van de intake manifold ging naar de sensor via een metalen tussenstuj dat er wel heel erg krokant uitzag. Een stuk ruitenwisservloeistofslang van een ander auto gecannibaliseerd (zelfde diameter) het metalen buiske ge-bypassed en ja hoor, loopt als een klok! Feeststemming! Biertjes! Volgende stappen: alles terug monteren en remvloeistof eens vervangen.

Goed om te horen dat het gelukt is en ook mooi om te lezen dat je de oplossing hebt beschreven. Dat is waardevol als anderen hetzelfde hebben!
De stekkers onder de stuurkolom zijn inderdaad voor het uitlezen van foutcodes. De Libero stamt nog net van voor het OBD-tijdperk.

 

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ondertussen geeft elke nieuwe testrun een nieuw probleem, *zucht*. Steeds weer doen we het ding met de stekkertjes en de Check Engine -morsecode. We zijn echter nooit zeker of we de juiste lijst met codes gebruiken om ze te interpreteren, meestal zijn ze van een andere Subaru van hetzelfde jaar, ook krijgen we een codenummer dat niet bestaat. Heeft er iemand die lijst die specifiek voor ons model is? Alvast bedankt!

C

Ik had de handboeken even niet bij de hand dit weekend, nu wel weer, dus zie hier: de bladzijde met de trouble codes.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
Page 1 of 2Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.