Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Dooske

Page 1 of 3Volgende

Zo, de eerste foto's nadat ik er eens met een tuinslang en een stofzuiger over en doorheen ben geweest en hier en daar al wat kleine dingetjes heb gedaan. Het grote werk moet duidelijk nog gebeuren...

In het kort, het gaat dus om een witte 2WD FA uit 1996 die ik heb overgenomen van Jan, die er vanaf 2014 mee heeft gereden. Er waren bij de laatste keuring een aantal zaken die er voor zorgden dat Dooske maar voor beperkte tijd werd goedgekeurd. Een paar maanden terug was hij onderweg en liep plotseling de motortemperatuur erg op. Jan is gestopt en heeft water bijgevuld en daarna naar de garage. Die hebben er naar gekeken en de koppakking was kapot. Jan heeft hem daarna te koop gezet en hoewel ik er al een tijdje verlangend naar had gekeken afgelopen week de knoop doorgehakt. Dooske komt hier wonen 🙂

Afgelopen dinsdag Dooske opgehaald en uiteraard kunnen genieten van de vele files voor, in en achter Brussel maar ook van de vele files voor, in en achter Holsbeek en Houthalen. het was echter de moeite waard want wat een gaaf wagentje is dat. Precies wat ik leuk vind; geen enorme bonk roest maar wel een beetje werk aan. Heb ervaring met oudere bonken roest en ik ben daar te oud voor aan het worden maar eigenlijk was ik dat 50 jaar geleden ook al...

Tuinslang met iets hardere borstel hielp direct om de algen en andere bossages voor een deel te verwijderen en dat scheelde een heel stuk. De wielen hebben een paar uur staan weken in de velgenreiniger en daarna met borstel en koperen borstel redelijk schaan gekregen.Die moeten echter wel eens een nieuw laagje bling krijgen voor het echte superdeflits effect 🙂

Daarna eens gekeken hoe de motorruimte eruit zag en hoewel er hier en daar wel wat roest zat vielen er een aantal zaken direct op. Er is in het verleden eens een fikkie bij de Lambda sonde geweest waardoor er een aantal leidingen en draden waren doorgesmolten en het overvultankje van de koeling gedeeltelijk was weggesmolten. Dat verklaarde uiteraard wel een beetje hoe het arme mototrje zonder verkoelende drank kwam te staan. Had gelukkig nog wat leiding en slang liggen dus behalve het tankje is alles intussen weer aangesloten. Tankje heeft voorlopig even een vervanger in de vorm van een verborgen colablikje (andere smaken kunnen ook hoor) met rubber dopje en gaatje en ben dus op zoek naar een goede oplossing.

Daarna eens druk op het systeem gezet en verder nergens lekkage met de thermostaat dicht. Daarna het systeem naar voren, dus de waterleidingpijp (zelfde maat) en slangen eens op druk gezet en ook daar geen lekkage te zien. Dat is uiteraard erg fijn maar ik zag wel dat het water erg modderig en roestig was dus we gaan binnenkort toch maar eens goed daarnaar kijken.

Na voorzichtig met handje motortje eens een paar slage gedraaid te hebben om te zien of er water druk achter de pomp dat heb ik de zaak maar eens gestart. Motortje sloeg direct aan en liep erg mooi. Er zat vooraf een heel klein beetje schuim op het oliedopje maar totaal geen schuim aan de peilstok en tijdens het lopen was er geen schuim. Volgende fase is doorspoelen en nieuwe koelvloeistof en dan eens kijken of die borrelt bij de radiator. We gaan het meemaken 🙂

Aan de onderkant van de koppakking was er toch iets niet helemaal in orde (zie foto's) dus een nieuwe pakking gaat er toch van komen. Weten we meteen waar we aan toe zijn, nietwaar... Een paar andere zaken die mij daarnaast opvielen waren het stuur dat niet vast zat en de chaos van bedradingen in het dashboard terwijl er toch overal mooie klemmetjes voor zijn.

Daar het chassis er voor zover ik kan zien niet eens slecht uitziet ga ik voor zover ik nu kan zien geen megarestauratie zoals SubieLibero doen maar.... ik kan inderdaad nergens het chassisnummer vinden en er zit een dikke, vrij recente laag bitumen op dat deel van het chassis dus ik ga er voordat ik dat eens goed schoon heb, geen zware dingen in laden... Je kunt een auto door de keuring krijgen of je kunt veilig rijden; soms gaat dat samen maar vaak ook niet....

Ben intussen dus op zoek naar: een linkerachterlicht, een rechtsvoor knipperlichtglaasje, een overlooptankje voor het koelsysteem en een achterbumper zonder deuken en liefst een die niet in de fik heeft gestaan. Die laatste is niet echt dringend want met een grote hamer, een spuitbus en wat aluminiumplaat kan een mens best wel iets doen... Ik ben echter ook bezig een ruitenwissermotor die was vastgelopen te repareren en zal die hier posten als ik die weer aan de slag krijg..

Tot de volgende update,

Sjefke

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Mooi verslag en leuke foto's! Ik kan op de foto's niet echt iets aan het knipperlichtglaasje rechtsvoor zien, wat is daarmee aan de hand? Je hebt trouwens waarschijnlijk een hele klipperichtunit nodig, ik denk namelijk niet dat alleen het glaasje eraf kan. Misschien als je de lijm ertussen op de een of andere manier loskrijgt, maar zelf dan is een hele unit makkelijk om te vervangen denk ik. Ben benieuwd of de ruitenwissermotor weer vrij te krijgen is.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dooske voortgang:

De laatste dagen tussendoor, maar ook wanneer ik eigenlijk iets nuttigs zou moeten doen maar zo gaat dat bij een Dooske in de familie, nog een paar zaken aangepakt. Eerst maar eens verder met schoonmaken van het karos. Heb dit met behulp van armelui's commandant gedaan dus fijne schuurpoeder met citroengeur (mijn neus wil ook wat en het lost het vuil beter op) met veel water, benzine (want ik rook en een beetje spanning in het leven moet er zijn), speciale W5 lakopfrisser die jaren terug eens in de aanbieding was bij de Lidl (-35 procent met oranje sticker, ja, ja) gevolgd door een aantal lagen harde was. Er zittten nu 2 hele dunne lagen op en Dooske wordt iedere dag een beetje glimmender. Uiteindelijk zal ik voor een zonnebril voor haar moeten zorgen voor het geval ze langs een spiegelende etalage komt en van zichzelf schrikt. Ze zou zomaar van haar asjes kunnen vallen. Het dak heb ik nog niet gedaan want Dooske mag voorlopig niet te veel opvallen op Google Maps als ze buiten staat.

Daarnaast zag ik wat enge kit op het kleppendeksel zitten en daar wilde ik graag het mijne van weten dus even laten weken in onderdelenreiniger en daarna met mijn nagels (en die heb ik nog allemaal), een tandenborstel (geleerd van het leger) en een kwastje, eens een beetje schoongemaakt Zit echter erg goed vastgekoekt dus komt wel als ik e.e.a. los heb. Er zat inderdaad kit rond de boutjes dus ik vermoed dat de rubbertjes er niet meer zitten. Heb ergens op het internet een prachtig rood High Performance kleppendeksel gezien dat kennelijk de superieure performantie van dit motortje naar astronomische waarden brengt. Ik ben heel benieuwd hoe je dat met een kleppendeksel doet dus wellicht toch eens over nadenken. Rood is vaak wel sneller, zeker als je in de midlife-crisis zit dus....

Het dashboard is er opnieuw uit geweest want de selector voor de ruitontwaseming werkte niet. Bleek een onderdeeltje afgebroken te zijn en kon zo gauw geen vervangend slimmighedje bedenken. Ben er nu best handig in om dat dashboard los te nemen. Het opzetten is ook best simpel met één uitzondering. Ik heb niet echt kleine handen en om de KM kabel weer achterop het meterblok te duwen moet ik dus met mijn hand door het gat van de luidspreker, achter een nogal scherp metalen profiel langs en dan in een bocht van 180 graden terug door een heel klein gaatje het kabeltje weer opsteken. Uiteraard moet ik het kabeltje vooraf eerst even uitlijnen met het ontvangende vierkante gaatje achterop de meter. Is me nu twee keer gelukt maar ik wil er wel bij opmerken dat het ABN/ABB behoorlijk is uitgebreid tijdens deze handeling. Wetende dat het nog een keer moet gebeuren vervult mij met veel genoegen en jolijt 🙂

Om goed bij de radiator te komen (het bovenste deel dan) moet ik ook mijn polsen op twee plaatsen breken dus ik zit een beetje te kijken naar een andere oplossing, t.w. het maken van een mooi luikje onder de passagiersstoel. De fan werkt in ieder geval en draait zelfs de juiste richting op, de radiator is aan de buitenenkant redelijk schoon maar heeft in het verleden gelekt aan de linkerkant. De rad moet er dus uit want anders zit ik tijdens iets langere ritjes weer met een oververhitte motor. Ik heb ook gezien dat er radiatoren met een iets grotere capaciteit en flow zijn. Daar de waterpomp het toch al best moeilijk heeft met een remote rad en leidingen nou eenmaal dichtslibben want dat is hun hobby, is dat wellicht een goede investering. Ik las ergens dat er af en toe radiatoren van een 1.0 werden geplaats (makkelijker verkrijgbaar kennelijk) waarna e.e.a. bij hogere toeren zeker gaat koken. De luchtstroom is sowieso niet echt optimaal en dan heb ik nog geluk want er zit geen lekker warm diff om vreemde wervelingen te genereren. Dooske is namelijk lekker een 2WD :-).

Ben er intussen ook achter dat er twee thermostaten in een Libero zitten; best slim gedaan. De termostaat op het motorblok en als je goed kijkt zie je dat de vuldop onder de achterklep een vernuftig veertje heeft die bij een bepaalde druk het lagedruk koelsysteem open zet. Ik vroeg me al af waar die twee slangetjes naar toe moesten. Helaas waren die tijdens het al eerder genoemde fikkie rond de Lambda sensor een beetje weggesmolten dus dat werktte niet meer optimaal. Het rubber deel van de vuldop was 'oud en der dagen zat' en dus kon niet meer open. Heb dit tijdelijk opgelost met het bijsnijden van het rubber en het goed schoonmaken van de vulpijp. Eens kijken of ik ergens een nieuw rubberje kan organiseren..

Het kapje van de distributeur heb ik al eens heel oppervlakkig schoongemaakt maar ik ga hier komende week eens mee aan de slag. Moeten sowieso nieuwe kabeltjes op want de huidige hebben nogal geleden door de hitte en hoewel het motortje nu redelijk mooi regelmatig stationair loopt scheelt er iets met de vervroeging en ik vermoed dat een paar nieuwe vonkjes ook wel op prijs worden gesteld. Mis ik nou nog een vacuumslangetje op de distributeur of werkt anders hier? Lezen, Sjefke, lezen....

De roest in de voorste wielkasten valt achteraf redelijk mee voor zover ik gisteren kon zien. Het kan zomaar zijn dat het niet meevalt als ik vandaag weer ga kijken maar zo is het leven. De binnenste plaat is rechts nog redelijk hard en alleen de buitenste plaat is losgekomen en uiteraard zit er roest tussen. De linkerkant wordt een uitdaging rond de vulpijp maar daar verzinnen we ook wel iets op.

Mijn vrouw is erg gelukkig met de nieuwe aanwinst want ik ben nu erg makkelijk te traceren. Het schoonmaken van het spoor van olie, zand en verkwikkende benzinedampen neemt ze geloof ik maar voor lief 🙂

"Tot een volgende" en Salut eh

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Lekker bezig Sjefke!

Wat betreft het verwijderen van het dashboard. Het is mij een keer gelukt om de tellerbak er eerst uit te schroeven. Als ik het mij goed herinner was dat een priegelwerkje, maar kon ie precies ver genoeg naar voren om de stekkers en de kilometerkabel aan de achterkant eruit te halen. En als je het stuur in een bepaalde stand zette kon je de tellerbak ook achter het stuur vandaan dingesen.

Door naar de radiator, die zou ik er lekker op de originele manier uitschroeven. Dat jij een 2WD, en dus geen voorste diff hebt, helpt hier alleen maar mee, want hij moet er langs die kant uit. Bovenin, aan de voorkant van het radiateur zitten twee bouten, die moeten eruit. Als je ook de twee dikste slangen en de stekker van de ventilator loshaalt kan je de hele radiateur iets optillen en als het goed is aan de achterkant van het subframe ertussenuit halen.

De verdelerkap heeft geen vacuümslang als het goed is, alleen een ontluchting. De contactpunten van de rotor (onder de verdelerkap) zijn vrij lang, het vervroegen of vertragen van het ontstekingsmoment gebeurt door de bobine eerder of later een stroompje te geven.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ha die SubieLibero,

Dank je voor de tips! Bij mij was de tellerkabel net te kort om in/uit de tellerbak te halen. Ik zal eens kijken of ik daar onder de bodem nog iets kan doen. Er is over de jaren redelijk wat aan gesleuteld dus wie weet. Tijdens de lunch nog eventjes alle vacuumleidingen nagelopen en vond toch een gescheurde slang op een verdeelpunt. Die maat heb ik uiteraard niet liggen en er is geen ruimte om in te korten. Tijd voor de Technische Dienst 🙂 Voor de rest het kabeltje naar de uitlaatgas-sonde maar eens aangepakt. Die was in het verleden eens vakkundig gerepareerd dus toch maar originele route en netjes vastgesoldeerd. Uiteindelijk moet er toch een nieuwe sonde op want het draadje was afgebroken en er was een metalen pennetje ingedrukt met het befaamde gesmolten kroonsteentje. Alle electrische kabels voor starter, temp en dat soort zaken zijn nu ook weer netjes via de juiste route en vastgezet met plastic klemmetjes en hier en daar een rip-tie. Motor gaat er niet beter van lopen maar er waren hier en daar al schavielplekjes en dan is het wachten op sluiting en/of sleutelen langs de weg nietwaar..

Heb eens liggen kijken naar de radiator en zie nu hoe dat in z'n werk gaat. Een van de komende weekenden gaat dat eens gebeuren. Waar ik ook achter kwam is dat de fan in de motorruimte muurvast zit. Ik hoor het relais echter wel klikken dus ook daar komen we wel uit. Is echt een geweldig hobby he 🙂

Re de timing moet ik nog eens goed induiken. Heb begrepen dat het even kan duren voor de computer doorheeft dat er iets is veranderd aan de setting en zich dan reset. Dat moet ik eens goed begrijpen voor dat ik eraan ga sleutelen want het motortje loopt nu, behalve een erg lage stationnnair als het warm wordt, eigenlijk best mooi. Heb een klein beetje injector cleaner in de benzine gedaan en na een paar minuutjes begon dat z'n werk te doen. Nog steeds geen schuim in de olie en ook geen borreltjes in de koelvloeistof dus tijd voor de eerste flush met koelvloeistof. Heb van een oude hittebestendige dop een mooie oplossing kunnen fabriceren voor het overloopvaatje. Dopje heeft zelfs een mooi plaatje waarin wordt uitgelegd dat het niet drinkbaar is 🙂

Groeten, Sjefke

 

Als de kabels weer een beetje geordend door het motorruim lopen en niet meer over onderdelen schuren blijft het weer wat langer goed inderdaad.

Wat betreft de timing: het vervroegen en vertragen van de timing regelt de computer (voor zover ik het begrijp). Het goed zetten van de timing dient aleen wel handmatig te gebeuren. Zie je mail voor meer info :).

Mooi dat je iets voor het koelwaterreservoir hebt gevonden.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

En toen: werkte de radiator weer naar behoren. Een half uurtje motor laten draaien met flink wat schoonmaakazijn in het koelwater want er bleef maar zooi uitkomen na de laatste schoonmaakacties met schoon water. Verwarming vol open en laten draaien rond de 1500 toeren zodat de waterpomp een beetje druk op kan bouwen. Totaal geen borrelen of schuim in koelvloeistof en olie dus vermoed nu echt dat Dooske geen problemen met de koppakking heeft. Wat een geluk!!

Toen ik daarna de zaak opnieuw doorspoelde met schoon water kwam er opnieuw een enorme hoop oude roest en rotzooi uit het kraantje bij de radiator. Radiatorslangen weer losgehaald en met tuinslang opnieuw voor en achter doorgespoeld De vorige keer had ik me afgevraagd waarom het ontluchten van de radiator zo moeilijk was want ik heb geen 75 cm lange hele dunne armen met opvouwbare bankschroefjes en een platte schroevendraaier aan het einde. Op de documentatie gezien dat Subaru daar uiteraard een veel betere oplossing voor had in de vorm van een ontluchtingsslangetje (Dank je voor de tip SubieLibero!!) en dat maakte het allemaal een heel stuk makkelijker. Had gelukkig nog een mooi stukje koelvloeistofslang met bijbehorend afsluitdopje liggen om ook dat weer in ere te herstellen en de grote schroef met duct-tape uit de radiator te halen. Radiator heeft uiteraard erg snel de neiging om lucht bovenin te verzamelen en je kunt dat slangetje ook nog eens gebruiken om ook het bovenste deel van de radiator nog eens goed schoon te spoelen met de waterpomp. Weet niet wat Dooske de afgelopen dagen allemaal had gegeten maar het leek op het resultaat van sambal op een teer darmgestel :-). Nu prachtig schoon en met zo'n mooie ijsblauwe gloed van de glycol. Over een tijdje nog eens doen.

Helaas had mijn prachtige gelijmde oplossing voor het nylon overdruktankje het niet gehouden toen het toerental boven de 3000 kwam en lekte dus. Is een ontzettend moeilijk ding om eruit te krijgen dus nog eens goed nadenken over een mooie oplossing hiervoor zonder SubieLibero's mooie voorbeeld, i.e. "ach, dan haal ik de carosserie er toch even af" te volgen. Baas boven baas hoor :-). Waarom er druk op het tankje staat snap ik nog niet helemaal want de druk uit het systeem moet toch ergens naartoe en alle slangetjes aan het tankje zijn nieuw want waren gesmolten of kapot. Wellicht toch eens kijken of er wel doorvoer is naar de vulpijp.

Motorruimte fan zit nog steeds muurvast dus die moet er nog een keertje uit. De achterruitverwarming werkt wel dus de regeleenheid achter het dashboardkastje werkt. Leuk voor een donkere avond want dan zie je het bloedspoor niet zo snel..

En toen de klap op de vuurpijl: Ik had me afgevraagd of de middelste bank bij Dooske wellicht ook tot tafel kon worden opgevouwen. Volledige mechanisme maar eens losgeschroefd en nadat ik alle roest en meuk had verwijderd bleek dat ook te kunnen 🙂 Helemaal blij en direct mok koffie gehaald om op de achterbank te genieten toen e.e.a. weer op z'n plek zat. Was even oppassen want er zat een veertje in het mechanisme dat er een beetje bros uitzag. Na schoonmaken in de schoonmaakazijn en daarna eens goed met WD5 en roestconverter met primer (Action) viel het allemaal erg mee. Nu nog een bijpassend permanent couvert vinden dat ik over de gaten in de achterkant van de rugleuning kan plakken. Plan is om op termijn de Vinylbekleding (hoewel mooi passend maar eigenlijk best beschadigd) om te wisselen voor de stoffen bekleding. Blijkt dat de officiele grijze stoffen bekleding dezelfde is als die in mijn 'D Haaaai Hatsjoe Dominootjes dus ooit komt dat 🙂

Daar ik tegen de twee meter aanloop en de metalen strip onder de zitting van de bestuurdersstoel was afgescheurd heb ik tijdelijk een stoelverhoging gemaakt van isolatiemateriaal maar uiteindelijk is dat geen mooie oplossing. Daar Dooske geen draaibare stoelen heeft en ik dat toch wel gaaf vind hou ik me aanbevolen. Wellicht kan ik ook een simpel draaiplateaux tussen het stoelframe en de zetel fabriceren want dan heb ik twee vliegen in één klap.

Dooske heeft nu een paar weekjes binnen gestaan en begint onderaan netjes te drogen. Tijd om opnieuw met de compressor aan het werk te gaan om alle resterende zand en andere zooi van de onderkant af te halen. Ben een Disco TD5 gewend dus heb geleerd om gewoon door te ademen via mijn oren als er een kuub zand in mijn gezicht valt.

Kortom: Dooske is geweldig!!

Sjefke

 

Heb je de koppakking nu wel of niet vervangen? Zoals ik het nu begrijp was het misschien alleen een behoorlijk verstopte radiateur en een half werkend ontluchtingssysteem.

Dat koelwaterreservoir achter het rechterachterwiel, daar hoort geen druk op te staan volgens mij. Is de ontluchting erbovenop nog oké?
Trouwens, het reservoirtje kan er volgens mij wel af zonder de hele carrosserie eraf te halen :). Als je het rechter achterwiel, een stukje wielkuip en de spatlap eraf haalt kan je hem als het goed is via de wielkast een stukje recht omhoog schuiven. Dan komt ie namelijk van z'n bevestigingsbeugeltje af en kan je hem via de wielkast eruit halen. Bij jou is de vulpijp eraf gesmolten, dus dan komt ie er nog wat makkelijk uit denk ik.

Mooi dat de bank weer als tafel gebruikt kan worden. Heb je ook al ontdekt dat je de hoek van de rugleuning van de achterbank in een paar standen kan verstellen, helemaal relaxed (met de middelste kan dat ook trouwens)! Voordeel van de vinylbekleding is wel dat je het zo met een natte lap af kan nemen als je koffiebeker een ring achter heeft gelaten :).

Tja, en de draaibare stoelen, die zijn vrij zeldzaam volgens mij.. Op kleinanzeigen zie ik zo snel niks staan. Hoewel deze (niet draaibare) er nog wel heel mooi uitzien: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/subaru-libero-vordersitze/1548429263-223-1267

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Heb de koppakking niet vervangen want ook na een tijdje draaien zat er totaal geen water in de olie of olie in de koelvloeistof. Heb gewoon enorm gemazzeld. De koelvloeistof blijft nu prachtig helder en ook na twee keer olie vervangen zie ik totaal niets terug van schuim of, na een sample een nachtje laten staan in een flesje, anderssoortig vocht in de olie.

Ik ga het er dus op wagen want als het niet los hoeft. Kan altijd nog.... Ben wel van plan om nog een extra temp sensor op de terugvoerleiding van de radiator te installeren zodat ik eea in de gaten kan houden.

Intussen alle zand en troep van en tussen het chassis en onderkant gehaald en dat ziet er eigenlijk erg goed uit. De leidingen zijn allemaal nog gewoon goed en ook het slangwerk is, behalve oud en op sommige plaatsen een beetje verhard, nog gewoon in goede staat. Daar is gelukkig niet aan geflanst..

Dank voor de tip betreffende overlooptankje. Ben momenteel bezig de gaten in de wielkasten te repareren. Viel uiteindelijk ook erg goed mee dus besloten alles vrij ver weg te slijpen, de achterliggende holle ruimtes eens goed met een soort zelfgemaakte holle pijperagger op mijn compressor een beurt te geven (kwam vrijwel geen roest tegen), goed in de roestconverter  en menie te zetten en toen alles weer dicht zat een flinke laag tectyl te geven. Vooral voor was het best moeilijk om de vormgeving van de wielkast na te maken met polyester plamuur maar nadat ik een rvs netje (malletje) in de juiste vorm had liep het verder redelijk. Het is geen professioneel resultaat maar als de kleur (054 Polar White) er weer opzit zal het er best wel weer redelijk uitzien. Dooske zit vol met kleine deukjes en krasjes (de grote heb ik vrijwel allemaal weggekregen) en dat hoort bij een 25 jaar oud Dooske.

Zo gauw Dooske op de weg mag ga ik het nog druk krijgen met taxi ritjes; Die lits-jumeau die je kunt maken met middelste bank plat en achterste rugleuning op relaxed nodigt inderdaad uit tot lokale ritjes met minzaam zwaaiende passagiers met voetjes omhoog. Misschien is een glazenrekje aan het plafond (grote scheur moet worden afgedekt) wel een idee; wie wil er nou een Rolls als je een Libero kunt hebben...

Intussen ook begonnen aan de motorruimteventilator. Zit erg vast dus ben benieuwd wat ik binnenin aan ga treffen.

Verder ook nog op zoek naar een nieuwe kap voor de tandriem en een afdekplaat tussen de rechter wielkast en de motor/v-snaar. Dooske doet het kennelijk al lang zonder en het resultaat is minder geslaagd...

De stoelen en banken heb ik intussen redelijk goed schoon gekregen en dat is waar; lekker simpel in onderhoud. De verdeelkast van de verluchting heb ik intussen weer helemaal aan het werk en er komen nu ook geen grote hoeveelheden troep meer mijn neusgaten binnenvliegen als ik de ventilator aanzet. Rek voor de reserveband intussen ook losgehaald (zat muur en muur vast dus paar dagen wd40 en een beetje hitte nodig gehad) maar ziet er intussen ook weer netjes uit. Bandje moet ik nog even proppen. Mag eigenlijk niet meer in Belgie maar als ik het in Nederland doe moet dat toch geen probleem zijn. Heb 40 jaar en miljoenen kilometers met proppen in grote en kleine banden gereden en nooit last gehad. De enige keer dat ik recentelijk een band 'professioneel' heb laten maken kwam de plakker er na een paar weken vanaf en stond ik weer te hannessen langs de snelweg.

Iets wat mij opvalt is dat Dooske nergens lekt; geen olie, geen water, helemaal niets. Bij een Landrover raak je dan in paniek want dan zit er kennelijk niets meer in 🙂

Oh, en de remmen eens nagekeken en die zijn perfect. Ruim voldoende vlees en nergens een spoor van leggage of zweten. Ben best onder de indruk gekomen van Subaru kwaliteit. Volvo, Daihatsu en Mazda uit die jaren bouwden ook gewoon geweldig goede auto's waar goed over was nagedacht. Knap!

Tot de volgende 🙂

Ah, kijk, ja, helemaal duidelijk nu! De koppakking is niet vervangen en doet het tot dusver nog gewoon goed.

Professioneel of niet, zolang de roest weg is en er geen vocht meer kan blijven staan roest het niet verder.

De luxe die de achterpassagiers hebben in een Libero, daar kan een Rolls inderdaad nog een puntje aan zuigen ?. Lits-jumeau compleet met 360 graden panorama uitzicht, een verwamde achterbank dankzij een efficiënte warmtebron onder de bank en niet te vergeten: speciale vakjes waar precies een drankenkaart en een kurkentrekker voor jouw toekomstige champagnebar in past.

De kunststoffen kap die over de distributieriem zit kan je volgens mij nog nieuw bestellen bij Subaru. Uit mijn hoofd kostte die rond de 30 euro, onderdeelnummer: 13565KA030

Mooi dat er niks lekt onder Dooske. Haha, zweten/lekker Landrovers echt zo erg?

Dat de Subaru vrij doordacht in elkaar zit is mij ook opgevallen inderdaad. Krijg altijd een grijns op m'n gezicht als ik ergens weer zie hoe ze een buisje even een bocht hebben laten maken zodat je met je dopsleutel bij een bout die erachter zit kan.

Ik kijk al weer uit naar de volgende update!

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
Page 1 of 3Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.