Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Dooske

VorigePage 2 of 3Volgende

Kleine update..

Verder gegaan met schoonmaken en aanpakken van de vliegroest op en rond het chassis. Heb echt erg veel geluk gehad want het ziet er allemaal nog vrij redelijk uit. Vorige eigenaar Jan had problemen met de keuring over leesbaarheid van chassisnummer dus heb hier iets moois van gemaakt. Ze doen daar in Belgie de laatste jaren uitgesproken moeilijk over en als er ook maar één cijfer of nummer minder goed leesbaar is wordt het direct afgekeurd. Interessante interpretatie van een veiligheidskeuring maar ik ben dan ook geen politicus dus ik kan dat niet snappen.

Hier en daar wat beugeltjes die ik netjes met de staalborstel of schuurschijf aan kon pakken, roestomvormer en primer erop en voorlopig even laten drogen. De chassisbalken, inclusief de ophangpunten voor de wielophanging, waren allemaal nog goed, zelfs de kokers, hoewel er wel erg veel rommel uitkwam. Voelde me af en toe net een schoorsteenveger (en zag er ook zo uit) maar resultaat is netjes geworden. Ook bij de kokers met een zelfgebouwde spuitlans (eigenlijk om gootstenen mee te ontstoppen maar met een verloopstukje uit een stukje plastic pijp dat ik nog had liggen past het perfect op de spuitbussen) met roestomzetter behandeld. Wordt nu te koud om primer of andere verf te spuiten (garage is niet verwarmd) dus wordt klusje voor het voorjaar. De linker chassisbalk wil ik apart aanpakken en extra van binnen behandelen vanwege de luchtinlaat maar ziet er, voor zover ik kon zien, van binnen nog netjes uit.

De raamrubbers in de schuifdeuren die ik een tijdje geleden al eens had schoongemaakt maar niet allemaal meer netjes afsloten nu met ramenkit waterdicht gemaakt en hopen maar dat er niet opnieuw water inkomt. Heb kleine gaatjes aan de binnenkant gemaakt zodat eventueel vocht niet opgesloten wordt.

Gisteren weer eens goed met een borstel en motorreiniger bezig geweest op en rond de motor. Ziet er nu weer redelijk netjes uit (is niet nieuw maar dat hoeft van mij ook niet; is leuk als je de 25 voorgaande jaren kunt zien. Na afspoelen liep motortje niet netjes en na een minuutje helemaal niet meer. Goede reden om alle stekkertjes, kabeltjes, distributeur en alle andere electrische zaken eens los te halen en goed schoon te maken. Zit nu een dun laagje siliconenspray op en motortje loopt weer geweldig mooi. Naderhand nog eens getest met tuinslang en alles is nu netjes spatwaterdicht. probeer zoveel mogelijk de oude componenten te hergebruiken want de kwaliteit van die spullen uit de jaren 90 blijft me verbazen. Toch eens kijken of ik iets kan verzinnen om de rubber flap over de bougies wat beter te laten afsluiten. hasd de ruimte rond de bougies al eens schoongemaakt maar deze keer kwam er opnieuw een hoop zooi uit. Niet handig als je de vonkjes wil bekijken of vervangen. Bougies waren, ondanks alleen maar stationair of hele kleine stukjes (parkeerplaats) neg erg mooi. Blij mee.

Vond de originele kleurcode (054) dus maar eens een busje Motip gehaald. Helaas klopt de Motip code niet (hele andere kleur Polar White) dus voorlopig is het dicht maar zo gauw het weer een beetje warmer wordt toch maar eens met een onderdeel naar de verfspecialist voor een mooiere oplossing.

Langzamerhand ook eens gaan kijken of ik kabaal in het dashboard kan installeren. Er missen, voor zover ik kan zien, een paar kabeltjes en een stekker maar zag al op het electrische schema dat ik zonder grote problemen de aansluiting van de aansteker kan gebruiken voor mijn oude Philips radiocassettespeler. Rammstein is altijd beter vanaf een cassette:-) Al eens aan het kijken geweest naar de originele luidsprekertjes maar heb die nog niet gevonden. Ik vond nog een loshangende en afgeknipte witte multiplug in het dashboard dus binnenkort eens kijken welke draadjes ik daarin kan proppen.

De uitlaat baart mij zorgen daar dit een aan elkaar gelast rommeltje is. Begreep dat het mogelijk is om de uitlaat van een Yamaha 1200 te gebruiken waardoor ook de warmte afvoer uit de motorruimte iets beter gaat 🙂 Liever een originele oplossing maar daar de uitlaat in het verleden eens aan het uitlaatspruitstuk is vastgelast en de rest ook met veel las en vliegwerk is samengeflanst en er redelijk wat gaten in het systeem zitten wellicht toch eens kijken of een custom RVS oplossing betaalbaar is. Mocht iemand nog weten waar ik een heel systeem voor een betaalbaar bedrag kan vinden dan hou ik me aanbevolen. Wordt een kleine uitdaging want enkele moeren van het spruitstuk zijn scheef vastgelast.....

Mocht iemand trouwens koplampen, knipperlichten in de bumper, achterlicht units of verstelmotortjes nodig hebben; ik heb er een aantal in de aanbieding..

Tot de volgende 🙂

 

Die siliconen(of is het rubber?)flap over de bougies mist bij bij compleet.. Hij dient er inderdaad voor om de bougies wat beter af te schermen.

Een RVS uitlaat wordt door iemand in Polen gemaakt:

Ze kosten respectievelijk 832 en 612 euro..

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Zo, eventjes tussendoor want het kwam er iedere keer niet van...
Vorige week vrijdag met Dooske naar de keuring want alles werkte naar behoren en de rest kon ik naderhand wel een keertje doen.
Dooske moest ook naar de keuring om op mijn naam te komen staan en met behulp van de uitermate vriendelijke plaatselijke politie was alle papierwerk ook in orde gebracht hiervoor 🙂

Had van tevoren eigenlijk niet gereden, behalve naa het einde van de doodlopende straat en terug om eens te luisteren naar de aandrijflijn en alles was helemaal in orde, behalve dan dat ik de versnellingsbak wel wat lawaai vond maken. Binnenkort een keer olie verversen en dan goede erin..

Dooske gestart, en op naar het tankstation. Ikke helemaal gelukkig want de sensor deed het ook weer en Dooske liep perfect. Was zelfs zijwindgevoelig terwijl er geen wind stond 🙂 Verwarming op vol en heerlijk warm en gelukkig naar Eksel.

Toen ik bij de keuring aankwam zag ik echter wat waterdamp rechtsachter en bij nader bekijken zat er ergens een klein lekje maar dat stopte alweer snel. Ik had het overlooptankje echter goed volgedaan dus, want ik ken al die leidingen nog niet zo goed, dacht ik...

Dooske had heel veel bekijks van alle keuringsmonteurs en iedereen stelde vragen en vond het geweldig. Mocht Dooske als old-timer registreren (maar dan zonder de belastingvoordelen) want precies 25 jaar oud. Nog 5 jaar wachten op lagere belasting maar ach..

Dooske helemaal goedgekeurd en Sjefke helemaal gelukkig!

Op de terugweg werkte de verwarming echter niet meer zo goed maar het temperatuurmetertje bleef mooi in het midden staan en ik verloor, voor zover ik kon zien, geen koelvloeistof. Toen ik bijna thuis kwam flikkerde het olielampje echter één keer heel kort. Op 50 meter van huis moest ik even wachten en het motortje viel uit en wilde niet meer starten. Wel traag ronddraaien maar verder niets en de nieuwe verf rond de motor dampte. Geweldig dat Dooske zo lekker licht is dus de laatste 50 meter dan maar duwend naar huis..

Blijkt dat de middelste radiatorpijp een beetje lekt. Was erg moeilijk te zien dus aan het hannussen geweest met spiegeltjes en schuurpapier en kauwgum om te zien waar het lek zat. AH; gaatje in het kleine aftakkinkje maar ik had nog ruim voldoende slang dus een stukje afgezaagd en de slang een stukje verlengd. Water begon echter steeds harder te lopen dus uiteindelijk maar de slijpschijf gepakt en de pijp in het midden doorgeslepen. Bleek dat de roest aan het loskomen was en na een beetje staalborstele (is dat eigenlijk een werkwoord?) en een punthamertje bleek dat het laatste gedeelte van de pijp volledig geperforeerd was. Niet erg verwonderlijk dat het lekte.....

Sjefke naar Hans, de traktorman om de hoek met 5 lasapparaten en een geweldig hoeveelheid ijzeren pijpen en balken en watalnietmeer en ook Hans had het sterke vermoeden dat het niet meer totaal waterdicht was. Hijj maakt een mooi nieuw stukje 28mm pijp met een mooi 18mm tuitje en een 9mm tuitje. Intussen ook de andere pijp doorgeslepen en losgehaald en eens goed met een staalborstel, schuurpapier, ontvetter, roestomvormer, menie en zwarte verf aan de slag gegaan want de rest van het pijpwerk was allemaal nog goed. de 28mm schroefkoppelingen liggen al klaar en dat wil zeggen dat ik over een tijdje de leidingen veel makkelijker kan verwijderen en nazien. Anders moet voorwielophanging en de tank eraf en ik ben uitgesproken lui aangelegd 🙂

Volgende taak is de radiator eraf (kan er nu goed bij) en eens goed nazien en met druk doorspoelen. Had dit al gedaan in situ maar nu ik toch bezig ben... Olie is intussen weer ververst en heel voorzichtig eens aan de krukas gaan draaien. Voel mooi compressie en geen vreemde dode punten dus hopen maar dat motortje niet opnieuw te heet is geweest...

Al met al toch gelukkig want Dooske is goedgekeurd, staat op mijn naam en blij dat de lekkage dicht bij huis gebeurde..

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Mooi verhaal weer Sjefke, gelukkig dat het motortje nog goed rond  gaat.
'Staalborstelen' vind ik een woord. Zo gebruik ik 'scharnieren' ook wel eens, de bumper scharniert naar beneden bijvoorbeeld 🙂 .

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Zó zeg! Per ongeluk over een bernbom gereden?

Na de APK van vorig jaar heb ik het framenummer opnieuw moeten laten inslaan bij de RDW. Zij adviseerde mij om het framenummer tegen corrosie te beschermen met een laagje vet. Dit heb ik gedaan en tijdens deze APK kwam het nummer als nieuw onder het vet vandaan.

Succes met de uitlaat. Dat ding is een crime. Ik heb destijds alle hitteschilden, boutjes etc vervangen en heb nu alleen nog de foto's: Dat spul is zo dun en vergaat bijna waar je bij staat.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

En daaristieweer 🙂
Nummerplaten erop, verzekering rond (91 Euro/Y bij de AXA) dus kan nu legaal proefrijden; Hoera!!!!!!

Helaas is het nieuws iets minder goed want hoewel het motortje best mooi loopt zie ik als ik een kwartiertje heb gereden een beetje stoom rond het uitlaatspruitstuk en uit het kleppendeksel bij de distributeur komen en komt er nu oranjebruine rommel met kleine belletjes uit als ik het thermostaathuis bij warme motor openmaak. Temperatuur blijft echter mooi iets onder he midden staan en radiatorfan slaat mooi aan maar retourpijp naar motor wordt nog steeds niet warm en ook slang van thermostaat naar voren niet. Bij ontluchten van de rad komt er echter mooi schoon spul uit en geen stoom of overdruk.. De Thermostaat zit trouwens ontzettend vast dus ik ga die er niet uitwrikken zonder dat ik een nieuwe, correcte vervanging heb liggen. Zag ook dat ze aanraden om voor een volledige koelvloeistofspoeling aandraden om de thermostaat tijdelijk te verwijderen.
Zit me net te bedenken dat ik het cirquit maar in één richting heb doorgespoeld (tuinslang met warm water) en wellicht heb ik een verkeerd beeld van het resultaat gekregen omdat de thermostaat niet goed openging. Het pijpje voor het dunne slangetje van de vulpijp naar het overlooptankje zat volledig verstopt toen ik Dooske net had en het slangetje was gesmolten maar dat is intussen al lang vervangen. Ben dus heel benieuwd wat ik ga aantreffen als ik de waterpomp voor het eerst mag gaan aanschouwen...

Thermostaat en waterpomp heb ik vandaag besteld bij de Technische Centrale (WP 23 euro en precies dezelfde als een Subaru van 55...) en ga nog even verder kijken naar een wat betere koppakking. Heb nu een (relatief goedkope) éénlaags versie liggen maar begrijp dat ik er beter een verstevigde 2 of 3 laags in kan zetten als de zaak heet is geweest. Ben gaan kijken bij MotorRevisieValkenswaard en was behoorlijk (lees zwaar) onder de indruk van wat ze daar konden doen maar ik ben een beetje bang dat ze, als ze (voor 1000 a 1200 Euro) de koppakking, thermostaat en waterpomp gaan vervangen, ze nog van alles tegen gaan komen en dan staat Dooske in Valkenswaard en ik in Lommel.. Dan kan het heel snel een woest dure oplossing gaan worden. Voorlopig dus maar besloten om het toch eerst zelf eens te proberen. "How hard can it be" were his famous last words 🙂

Plan is om de einddemper los te zagen (zit professioneel vastgelast 🙂 en die in ieder geval te vervangen. Daarna de kop, inclusief uitlaatspruitstuk eruit friemelen en dan eens te kijken of ik die twee zonder vechtscheiding wat individuele levensruimte kan geven. Begreep van een vriendelijke Duitse meneer dat de pakking bij de 1.2 Justy vaak pas kapot gaat als de kop krom of gescheurd is maar bij MRV is het vlakken van een kop standaardwerk en als de kop gescheurd is, tja...

En hoewel ik er heeeel even naar gekeken heb geeft het garagehandboek specifiek aan dat RadWeld of vergelijkbare eiwit/peper oplossingen niet mogen worden toegepast; "The waterpump will fail!". De kleur en consistentie van de koelvloeistof die ik vandaag rond de thermostaat zag geeft helaas een beetje aan dat dit in het verleden toch eens gebruikt is en ook de troep die er tijdens de eerste spoelingen uitkwam gaf iets in die richting aan... Zit nu opnieuw te kijken hoe het koelsysteem nou precies werkt want hoewel ik dacht dat ik de zaak goed had doorgespoeld is dat kennelijk toch niet helemaal het geval. Heb intussen een slang met thermometer klaarliggen waarmee ik de radiator kan omzeilen om zodoende een beter idee te krijgen van de temperatuurhuishouding.

Echter; met het zonnetje laag aan de hemel en een kopje koffie op de platgelegde middelste bank is de achterbank van een Libero een van de betere plaatsen om te vertoeven en laat ik zoiets nou net hebben staan 🙂 Salut!

Overigens, Dennis; Wat een prachtige superdebling uitlaat!!!!! Bij mij is de bak boven de einddemper ooit weggevlucht maar lijkt me handig om hem (of een soortgenoot) weer terug te vinden of te maken want de plastic bumper was zowel boven de sonde rechts als de einddemper links gesmolten. Die ventilator zit daar denk ik niet voor niets he...

Roothans in Valkenswaard maakt ook RVS dingen op maat voor particulieren dus ik wil daar binnenkort weer eens langsgaan voor een mooie oplossing voor collector en uitlaatpijp richting einddemper. Ze hebben in het verleden al eens wat hebbedingetjes voor mijn Daihatsu Domino's gemaakt en dat was, zeker gezien de complexiteit en pietepeuterigheid van die onderdelen (pijpjes met 5 aansluitingen van allemaal verschillende doorsnedes en onder 5 verschillende hoeken voor het koelsysteem) zeer redelijk en heel erg mooi afgewerkt. Oh ja; het was nog waterdicht ook.

Zijn high-pipes met van die klepperende klepjes bovenaan wellicht een mooie oplossing als vervanging van het huidige uitlaat? Voor het echte gevoel een paar keer met de boormachine spelen en het klinkt vast als een 3cyl Scania :-). Niet leuk om mee te rijden maar wel lekker ruig richting de buren. Ben trouwens eens uit Toledo naar huis gekomen in een VW T2B waarvan de volledige uitlaat was afgebroken. De vlammen komen je tegemoet en horen en zien vergaat je. Ben nog steeds doof 🙂

Een bermbom 🙂 Moet ik onthouden!!!!!!

Ik heb in het verleden eens goede resultaten gehad met een koelsysteem reiniger/ontkalker (dus geen stop-leak). Ik zag veel groen kalksteen in m'n motorfiets radiator en heb het gewoon geprobeerd. Een of ander poeder d'r in, rijden conform de verpakking en aftappen/spoelen/vullen. Ik had eeen fantastisch resultaat. Maarja, als de boel bij jou echt dicht zit dan heb ik geen idee hoe dat gaat lopen. Ik had het zeker geprobeerd.

Zo, de 24ste is kennelijk een goede dag om een beetje te rommelen...
Gisteren de nieuwe klepdekselpakking (15 euro) en voorste radiatorslangen (dank je Peter van de Rijt van Content Autogroep) opgehaald en vanmorgen kon ik me uiteraard niet inhouden dus alhoewel ik indertijd de oude pakking netjes had schoongemaakt en ook alle siliconenkit van binnen en buitenkant klepdeksel, en op de nokkenas en de op allerlei andere plaatsen waar je dat spul niet wilt hebben) had kunnen schrapen de nieuwe erin, netjes aangedraaid, slangetje er weer op en, nou breekt mijn klomp, veel minder waterdamp en na een paar minuutjes draaien, helemaal geen waterdamp uit de uitlaat en ook geen (klein beetje) schuim op de olievuldop. Motortje loopt perfect. Afgelopen week ook de bougies er weer eens uitgehad en deze zijn welliswaar een beetje grijsbruin maar zeker niet nat zoals ik normaal zou verwachten bij een lekke koppakking.
Leg dus maar eens uit hoe een lekkend klepdeksel witte rook uit de uitlaat kan oproepen.... Ik ben er nog niet achter en vertrouw het nog niet echt maar ik wil eerst zeker weten dat het wel degelijk de koppakking is voordat ik het motortje open laat maken... Ik ben ook nog op zoek naar een nette oplossing om de moeren van de waterpomp, met name de onderste, los te krijgen want die zitten heel erg vast, net als de onderste van de kop. Wordt de onderkant van de motor zoveel warmer dan de bovenkant? Uiteraard is dat de uitlaatkant maar dat er zoveel verschil zit??? AH, uiteraard, sproeiwater....

Intussen ook de kap over de distributieriem besteld (32 Euro, dus valt allemaal best mee). Volgende projectje is toch het vervangen van de radiatorslangen/pijpen door EPDM slangen over de volledige lengte met RVS verdeelstukjes. Die slang is niet duur (slangenboer.nl) en ik kan hier in de buurt die (dunwandige RVS verdeelstukjes laten maken want ik wil de doorvoer niet te veel belemmeren. Die EPDM slang is gewoon buigbaar (maar kan hem voldoende zekeren) dus dan zit ik niet te rommelen met klemkoppelingen want dat is natuurlijk vragen om problemen. Heb ook eens zitten kijken naar zo'n kleine verwarmingsunit voor het passagiersgedeelte want dat zit er bij mijn model niet in. Als ik toch aan het frotten met slangen ben kan ik wellicht op kleinanzeigen iets vinden.

Mijn camera maakt niet echt mooie video's (en mijn Nokia 6310i heeft niet eens een camera 🙂 maar zal snel eens iets posten. Wellicht eens investeren in een action-cam...

Dank je Dennis; Die koelsysteemreiniger hebben ze bij de Technische Centrale dus dat is iets dat altijd de moeite waard is. De Thermostaat is er nu zo uit en de slangetjes van en naar het overlooptankje zijn nieuw dus ik hou jullie op de hoogte. Ik vermoed dat de eerste spoelingen niet volledig waren door een kapotte thermostaat..

Oh, en nog iets; ik zoek een nette oplossing voor een watertemperatuurmeter in het motorblok. Kennelijk werkt het lampje niet als de motor te heet wordt want zelfs zonder koelvloeistof ging het niet aan...

Hele fijne dagen, een heel gelukkig en sleutelzaam 2022 en JA; IK DUIM NOG STEEDS VOOR MOOI WEER zodat het rijdende chassis de komende weken buiten kan staan 🙂

Salut!

De 24ste is inderdaad een goede klusdag, want ik ben de garage voor de tigste keer gaan opruimen 😉 .

Hoe er een verband kan zitten tussen een lekkende kleppendekselpakking en witte rook (stoom) uit de uitlaat zie ik zo snel ook niet.

Je schrijft dat de waterpomp(deksel) met moeren vastzit. Als dat zo is, is dat niet origineel. Het horen boutjes te zijn. Als die moer niet loswil zou ik alles proberen om te voorkomen dat het draadeindje afbreekt en daarna in het aluminium vastzit. De moer zou ik splijten/doorslijpen/wegschuren/etc.

Mooie foto's of niet, beelden zeggen meer dan 1000 woorden 😉 . Actioncams kunnen vaak niet scherpstellen, vrij onhandig voor dingen die zich vlak voor je neus afspelen. Als je voornamelijk foto's wilt maken van waar je mee bezig bent, zou ik eerder gewoon een eenvoudig compactcameraatje aanschaffen. Die kunnen scherpstellen, zijn optisch aanzienlijk beter en zijn vaak nog goedkoper ook (omdat niemand zo'n ding nog koopt tegenwoordig).

Misschien dat ik ernaast zit, maar heeft de Libero überhaupt een lampje voor een oververhitte motor? Ik heb het dashboard al tijden niet meer gezien en dacht dat er alleen een temperatuurmetertje op zit. Als er geen of te weinig water in het blok staat, of het koelsysteem niet goed is ontlucht, dan geeft het temperatuurmetertje niet veel meer aan volgens mij. Tussen de waterpomp en het thermostaathuis weet ik ook zo 123 niet echt een plek waar je (mogelijk wat lager op het blok) nog een koelwaterthermometer zou kunnen monteren eerlijk gezegd.

Maar goed, je weet nu eigenlijk nog steeds niet of de koppakking lek is, of wel? Dat lijkt mij eigenlijk stap 1, kijken of je kan uitvogelen of dat nu het geval is of niet. Hoe dat precies moet weet ik niet, want bouten los- en vastdraaien lukt mij wel, maar ik ben geen automonteur. Als ik jouw teksten zo lees krijg ik de indruk dat jij er meer ervaring mee hebt dan ik. Ik zou denken: de thermostaat is nu nieuw, alle rommel is eruit en met nieuwe EPDM slangen lekt ook niets meer,  bijvullen, rondje rijden en kijken of het niveau zakt. Maar of dat de juiste aanpak is weet ik niet.

(Dank je voor het duimen voor mooi weer 😉 . Heb vandaag besloten dat er een provisorisch tentje bovenop het chassis komt, zodat ik hem ook in de regen droog buiten kan zetten.)

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 2 of 3Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.