Het forum

Dé plek om over Libero's te discussiëren!

Please or Registreren to create posts and topics.

Dooske

12

Kleine update..

Verder gegaan met schoonmaken en aanpakken van de vliegroest op en rond het chassis. Heb echt erg veel geluk gehad want het ziet er allemaal nog vrij redelijk uit. Vorige eigenaar Jan had problemen met de keuring over leesbaarheid van chassisnummer dus heb hier iets moois van gemaakt. Ze doen daar in Belgie de laatste jaren uitgesproken moeilijk over en als er ook maar één cijfer of nummer minder goed leesbaar is wordt het direct afgekeurd. Interessante interpretatie van een veiligheidskeuring maar ik ben dan ook geen politicus dus ik kan dat niet snappen.

Hier en daar wat beugeltjes die ik netjes met de staalborstel of schuurschijf aan kon pakken, roestomvormer en primer erop en voorlopig even laten drogen. De chassisbalken, inclusief de ophangpunten voor de wielophanging, waren allemaal nog goed, zelfs de kokers, hoewel er wel erg veel rommel uitkwam. Voelde me af en toe net een schoorsteenveger (en zag er ook zo uit) maar resultaat is netjes geworden. Ook bij de kokers met een zelfgebouwde spuitlans (eigenlijk om gootstenen mee te ontstoppen maar met een verloopstukje uit een stukje plastic pijp dat ik nog had liggen past het perfect op de spuitbussen) met roestomzetter behandeld. Wordt nu te koud om primer of andere verf te spuiten (garage is niet verwarmd) dus wordt klusje voor het voorjaar. De linker chassisbalk wil ik apart aanpakken en extra van binnen behandelen vanwege de luchtinlaat maar ziet er, voor zover ik kon zien, van binnen nog netjes uit.

De raamrubbers in de schuifdeuren die ik een tijdje geleden al eens had schoongemaakt maar niet allemaal meer netjes afsloten nu met ramenkit waterdicht gemaakt en hopen maar dat er niet opnieuw water inkomt. Heb kleine gaatjes aan de binnenkant gemaakt zodat eventueel vocht niet opgesloten wordt.

Gisteren weer eens goed met een borstel en motorreiniger bezig geweest op en rond de motor. Ziet er nu weer redelijk netjes uit (is niet nieuw maar dat hoeft van mij ook niet; is leuk als je de 25 voorgaande jaren kunt zien. Na afspoelen liep motortje niet netjes en na een minuutje helemaal niet meer. Goede reden om alle stekkertjes, kabeltjes, distributeur en alle andere electrische zaken eens los te halen en goed schoon te maken. Zit nu een dun laagje siliconenspray op en motortje loopt weer geweldig mooi. Naderhand nog eens getest met tuinslang en alles is nu netjes spatwaterdicht. probeer zoveel mogelijk de oude componenten te hergebruiken want de kwaliteit van die spullen uit de jaren 90 blijft me verbazen. Toch eens kijken of ik iets kan verzinnen om de rubber flap over de bougies wat beter te laten afsluiten. hasd de ruimte rond de bougies al eens schoongemaakt maar deze keer kwam er opnieuw een hoop zooi uit. Niet handig als je de vonkjes wil bekijken of vervangen. Bougies waren, ondanks alleen maar stationair of hele kleine stukjes (parkeerplaats) neg erg mooi. Blij mee.

Vond de originele kleurcode (054) dus maar eens een busje Motip gehaald. Helaas klopt de Motip code niet (hele andere kleur Polar White) dus voorlopig is het dicht maar zo gauw het weer een beetje warmer wordt toch maar eens met een onderdeel naar de verfspecialist voor een mooiere oplossing.

Langzamerhand ook eens gaan kijken of ik kabaal in het dashboard kan installeren. Er missen, voor zover ik kan zien, een paar kabeltjes en een stekker maar zag al op het electrische schema dat ik zonder grote problemen de aansluiting van de aansteker kan gebruiken voor mijn oude Philips radiocassettespeler. Rammstein is altijd beter vanaf een cassette:-) Al eens aan het kijken geweest naar de originele luidsprekertjes maar heb die nog niet gevonden. Ik vond nog een loshangende en afgeknipte witte multiplug in het dashboard dus binnenkort eens kijken welke draadjes ik daarin kan proppen.

De uitlaat baart mij zorgen daar dit een aan elkaar gelast rommeltje is. Begreep dat het mogelijk is om de uitlaat van een Yamaha 1200 te gebruiken waardoor ook de warmte afvoer uit de motorruimte iets beter gaat 🙂 Liever een originele oplossing maar daar de uitlaat in het verleden eens aan het uitlaatspruitstuk is vastgelast en de rest ook met veel las en vliegwerk is samengeflanst en er redelijk wat gaten in het systeem zitten wellicht toch eens kijken of een custom RVS oplossing betaalbaar is. Mocht iemand nog weten waar ik een heel systeem voor een betaalbaar bedrag kan vinden dan hou ik me aanbevolen. Wordt een kleine uitdaging want enkele moeren van het spruitstuk zijn scheef vastgelast.....

Mocht iemand trouwens koplampen, knipperlichten in de bumper, achterlicht units of verstelmotortjes nodig hebben; ik heb er een aantal in de aanbieding..

Tot de volgende 🙂

 

Die siliconen(of is het rubber?)flap over de bougies mist bij bij compleet.. Hij dient er inderdaad voor om de bougies wat beter af te schermen.

Een RVS uitlaat wordt door iemand in Polen gemaakt:

Ze kosten respectievelijk 832 en 612 euro..

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
12