Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Dooske

VorigePage 3 of 3

Opruimen; geweldig!!! Ik vind dan allemaal dingen die ik nog een keer wilde hebben 🙂

Betreffende de koppakking; net weer even een rondje gereden en totaal geen witte rook, geen schuim op de olie en geen borrels rond het overlooptankje. Motertje loopt erg mooi. Een van de komende weken dus gewoon eens bij een garage langs om de uitlaatgassen na te meten want dan weet ik het tenminste zeker. Merkte wel op dat er rond de ansluiting van de uitlaat op de kop wat naar olie ruikende rook komt als motortje op temperatuur komt. Niet veel maar daar moet ik wel degelijk naar kijken. Die pakkingen worden natuurlijk ontzettend heet dus wellicht.. Geen rook als motor uitstaat.

Overigens een beetje meer zitruimte gemaakt door het plaatje met de vertanding voor de verstelling onder de bestuurdersstoel om te draaien. Scheelt een paar cm maar net genoeg om net iets comfortabeler te zitten. Simpel en zo weer terug te zetten als er eens een wat korter figuur achter het stuur wil..

En toen was het tijd voor een glaasje wijn met een blokje kaas; Met een Libero hoort dat er gewoon bij 🙂

Kampeer ze!

 

 

Gelukkig nieuwjaar Sjefke!

Ben best wel benieuwd naar de uitstootwaardes trouwens. 'T zou toch wat zijn als nu blijkt dat er niks aan de hand is...

 

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Wat een geweldig plaatje 🙂

Het nieuwe jaar ingeluid met een ritje door de omgeving en kreeg toch weer een hoop bekijks. Dooske is niet echt een oplossing voor iemand die incognito wil blijven. Een paar dagen geleden kwam er een oud automonteur uit de buurt eens kijken wat ik toch allemaal aan het doen ben met die oude beestjes. Motortje had net gelopen; oliepijlstok eruit; aansteker eronder; geen geknetter; geen koppakkingsprobleem.....

Toch maar weer eens liggen peuteren aan het afdekkapje rond het uitlaatspruitsuk. Niet meer zo fris en zal eens kijken naar een vervangende oplossing. Ditto voor het hitteschild dat eigenlijk boven de einddemper dient te zitten. Na een kwartiertje rijden is de uitlaat en alle plaatwerk daarboven zo heet dat ik nu weet waarom de coating onder de achterste afdekmat een beetje uitgelopen was... Die fan in de motorruimte zit er niet voor niets! Nadat ik reservewiel en kunststof windgeleider weer had geinstalleerd scheelde dat overigens. Heeft iemand duidelijk over nagedacht...

Versnellingsbakolie die er nu inzit is een beetje dun geloof ik en ik hoor, als ik een beetje doortrek, een vreemd schurend geluid uit die regio vanaf naar schatting 3500 toeren. Ik moet eigenlijk eens iemand onder Dooske vastbinden en dan een stukje gaan rijden om te weten waar die geluiden (de mechanische dan) vandaan komen. Uiteraard is het omgekeerde ook mogelijk maar als ik toch kan kiezen 🙂

Een heel goed 22 iedereen!!!

😉 dat plaatje moet eigenlijk nog een Belgisch kenteken hebben. Als je wilt kan ik hem instellen als profielafbeelding, dan komt ie links in dat rondje boven 'Sjefke' te staan.

Incognito blijf je niet nee. In de tijd dat mijn bus nog reed heb ik dat ook gemerkt. Voor een rood stoplicht mensen die dan stiekem een foto proberen te maken, zo van: 'ha, dit heeft ie toch niet door'. Dat gaat dan als volgt: bijrijder vouwt zichzelf dubbel en laat zijn of haar hoofd op het dashboard rusten, schuift vervolgens een smartphone net voorbij de onderste rand van het raam en maakt een foto.
In de Libero zie je echter alles, dus draai gewoon je raampje open en laat die telefoon pontificaal uit het raam steken 😉 .

Ja, die isolatie is bij mij door een gebrek aan hitteschilden waarschijnlijk ook wat uitgesmeerd/uitgelopen. 'T werd altijd goed warm daar achterin die achterbak kan ik mij herinneren.
De hitteschilden heb ik hier nieuw liggen. Als je afmetingen of foto's nodig hebt, mail gerust. Het idee om ze (van RVS) na te maken ligt er ook, maar daar kom ik niet echt aan toe.

@dennis heeft ervaring met bakolie en raadt dit aan.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Weekend; Yes!!

De laatste dagen bezig geweest met spoelen van de versnellingsbak, dus warm rijden (Gaaf!!); aflaten olie; vullen met de goedkoopste olie die ik kon vinden (wat is versnellingsbakolie duur geworden de laatste tijd... is onderhand goedkoper om te spoelen met Moet et Chandon ...); warmrijden (nog steeds gaaf  :-); aflaten, etc, dus na drie keer spoelen zag het er een stuk beter uit.. Voor zover ik kon zien door het vulgaatje was ook de bak een keer goed heet geweest (blauwige tandjes) maar er zat na de eerste keer spoelen niet echt heel veel rommel aan het magneetje. De olie die er in zat was erg dun en erg zwart en rook en smaakte (vraag maar niets..) verbrand dus vandaar het uitbundige spoelen. Ik heb er momenteel nog steeds MPM Classic 90 GL4 (mineral) in zitten maar die gaat er zeker weer uit en ga dan de mij bekende Eurol Transfluid SFT gebruiken of ik ga Dennis volgen; met het achterwieltje uit de weg is het 5 minuutjes werk en je kunt er goed bij dus een beetje expirimenteren lijkt me wel leuk.. Met deze spoelolie is de 2e versnelling trouwens vrijwel niet te selecteren en bij de rest moet ik wel erg netjes op toeren schakelen om mezelf niet continue boos te zijn op mezelf, dus... Door het spoelen is de bak echter wel al een stuk stiller geworden en loopt de temperatuur in de motorruimte ook niet meer zo hoog op. Na 25 km rustig rijden ging de fan in de motorruimte maar een paar seconden aan nadat ik Dooske bij haar vriendjes had gezet en kon ik de bak gewoon aanraken...

Onderweg weer de standaard zaken, dus mensen die na het zien van Dooske naar de Fysio moeten voor een nekmassage; iemand die net te laat is met zijn camera; mensen die me voorrang geven; mensen die hun duim opsteken en uiteraard iemand die even wilde kijken of dat mooie witte busje wel helemaal schoon was 🙂

Je rijdt wel iets speciaals he 🙂

Ik hoop dat Dooske's zusje ook een goed huis krijgt........

Och ja, om het maar heemaal compleet te maken; Dooske op de nummerplaat 🙂

 

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

En toen was er weer een jaar voorbij!!!!

Dooske heeft het afgelopen jaar maar druk gehad want ze mocht best vaak mee op avontuur, voornamelijk hier in de buurt maar zeer zeker ook naar een aantal old-time meetings in zowel NL als BE. Geweldig pratisch en heerlijk relaxed tuffen met een geweldig uitzicht en heel zeker ook voldoende soorten leeftocht (zo heette voedsel voor onderweg bij ons toen ik jong was) dus ter plaatse een lekker kopje thee of koffie en wat versnaperingen. Dooske loopt erg mooi en lekt nergens meer maar ik ben nog steeds aan het expirimenteren met de versnellingsbak. Wellicht dat deze komend jaar een keertje bij Yoeri de versnellingsbakkenspecialist uit Deurne langs gaat want ik vermoed dat er toch wel wat speling op de lagers zit.

Dooske staat in de pekeltijd en bij slecht weer lekker droog in de garage en wordt daar regelmatig eens vertroeteld. Bevalt Dooske best goed met zijn vriendjes (De Daihatsu Domino Steentjes).

Wij wensen jullie allemaal een geweldig fijne kersttijd, een super begin van het nieuwe jaar en hopelijk heel veel rij en sleutelplezier toe!!!!!!!!

Sjefke

Mooi om te lezen Sjefke. Namens de club: jullie ook de beste wensen natuurlijk!

Mijn goede voornemen heb ik al genoteerd: mijn Libero gaat vóór de zomer weer de weg op. Dit jaar ga ik mij eraan houden, beloofd 😉 .

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 3 of 3
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.