Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

Forum kruimelpad - Je bent hier:ForumAlgemeen: VoorstellenHallo , Rob hier.
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Hallo , Rob hier.

VorigePage 2 of 2

Ik had dan die plaat gráág om(in)geruild voor een trekhaak. Die wil ik er echt onder hebben.

Ik moet er nog naar kijken. Onlangs geopereerd aan mij  schouder,en dat wil nog niet vlotten.

Wel ben ik even langsgegaan bij Westra Revisies in Alkmaar. Hoewel ik geen haast heb ,zit ik al een hele tijd te wachten op een offerte met de revisie van het blokje.

Misschien mijn eigen schuld. (Ik geeft steeds aan geen haast te hebben.) Maar het begint nu wel erg lang te duren. Ik las van een onverhard rit van de scn; daar heb ik ook wel zin in.

Binnenkort maar weer met de libero aan de gang.

 

Ah oké, een trekhaak zit er dus niet onder. Een trekhaak vinden is alleen vrij lastig. Daar komt nog bij dat je ongeremd (slechts) 450kg mag trekken, geremd stijgt dat tot 750kg.

De grootste kans om een trekhaak te vinden is op eBay Kleinanzeigen. Er zijn volgens mij drie fabrikanten geweest die er iets voor hebben gemaakt, Brink te Staphorst was daar één van. Die was afneembaar zodat de achterbumper open kon dacht ik. Er liep een ronde koker onder de motor door die met twee U-beugels aan de dwarsbalk vastzat waar ook de achterste draagarmen in 'scharnieren'. Verder werd er ook een extra dwarsbalk aan de achterkant gemonteerd. Als je een Libero van achter bekijkt loopt die balk zo onder de achterbumper door. Misschien heeft Brink nog tekeningen liggen (denk het niet, maar wie weet).
Deze foto heb ik ooit van een advertentie opgeslagen en is volgens mij van een Brink trekhaak (hij ligt wel op z'n kop trouwens):

Er was volgens mij ook eentje van, ik dacht, Duitse makelij, maar ik kan mij de naam van de fabrikant zo niet herinneren. Deze lijkt op die van Brink, maar verschilt wel iets. Bij de Duitse loopt niet één ronde buis onder motor door, maar zijn het twee tegen elkaar gelaste vierkante kokerbalken. Ook zit hij niet met twee U-beugels aan de dwarsbalk vast, maar wordt hier nog een extra beugeltje tussen gezet. Verder werd ook hier weer een extra dwarsbalk aan de achterkant gemonteerd. Ook deze balk zag je duidelijk zitten.

De derde fabrikant weet ik zo niet meer.

Alle trekhaken doen ook dienst als een soort extra bodembescherming. Het gevolg is dat de bodemvrijheid behoorlijk afneemt aan de achterkant, vanwege die koker die altijd onder de motor doorloopt. Voor een onverharde rit van de Subaru Club Nederland dus misschien een voor- én nadeel 😉 .

Aangeven dat je geen haast heb, dat doe ik ook, omdat ik.. ehm.. geen haast heb (en daardoor al veel te lang niet in m'n Libero kan rijden, maar dat terzijde 🙂 ). Het nadeel is, in mijn ervaring tenminste, dat er dan bij sommige bedrijven echt geen haast wordt gemaakt om ergens aan te beginnen. Met als gevolg dat het maanden duurt en je er zelf telkens weer achteraan moet. Nu doe ik de meeste dingen zelf, dus dit gebeurt niet heel vaak, maar ik heb ondertussen wel gemerkt dat je soms beter een datum kan afspreken waarop het af moet zijn. Kan ik weer sneller verder en geeft bedrijven denk ik een wat duidelijk iets om mee te kunnen plannen denk ik.

Maar goed, hopelijk vlot het met de schouder, beterschap in ieder geval!

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dank je wel!!

 

Voor het gebruik hoef ik geen trekhaak te hebben.

Ik vind het wel stoer om op zo'n klein busje een trekhaak te hebben.  Net alsof ie echt gebruikt word voor zwaar werk.

Het belangrijkste voorlopig ,is dat zeker is dat ik er NLkenteken op kan krijgen. Admistratief lijkt me dat geen probleem,maar technisch is nog even de vraag

Als dat achter de rug is,ga ik mij verder met het hoe en wat voor toekomstplannen.

Ondertussen begin ik het wel een beetje schandelijk te vinden,dat ik zo lang op (een offerte voor) het motortje moet wachten.

Maar goed,geen stress. Het is hobby!

 

 

VorigePage 2 of 2
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.