Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Nieuwe (90A) dynamo, wat er nodig is om hem passend te maken.

Het reviseren van de originele dynamo is niet gelukt. Voor de details zie: https://subaruminibusclub.nl/dynamorevisie/

Een originele dynamo staat bij Subaru in het systeem voor dik 900 euro. Naast de hoge prijs is het nog maar de vraag of hij daadwerkelijk nog geleverd kan worden. Op aanraden van een dynamorevisiebedrijf heb ik dus een 90A dynamo gekocht. Deze Bosch eXchange dynamo kostte slechts 80 euro, maar is wat groter dan het origineel en pas dus niet in één keer in de bus. Als jij een vervangende dynamo hebt gevonden die er zonder aanpassingen inpast, laat het vooral weten! Je kan hieronder reageren, of een mail sturen naar info@subaruminibusclub.nl.

Om het geheel passend te maken is er een nieuwe spanbeugel, een nieuwe afstandsbus en een langere bout nodig.

  • De nieuwe spanbeugel heb ik in de computer staan. Die kan, als ik tussendoor even wat tijd heb, zo door de watersnijder. Hij lijkt veel op de originele spanbeugel, maar is door de grotere diameter van de nieuwe dynamo toch net even anders.
  • De afstandbus heb ik nog niet, ik moet de ruimte die die moet opvullen nog even opmeten.
  • De lengte van de bout moet ook nog even bepaald worden.

Wordt vervolgd...

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

De eerste versie spanbeugel is klaar. Ik heb hem uit een 6mm dikke staalplaat watergesneden. De vraag is even of hij het luik in de achterbak gaat raken, hij is namelijk ongeveer een centimeter hoger dan het origineel. Zo op het oog lijkt het goed te gaan.

De afstand tussen de bevestigingsgaten van de 90A dynamo is groter dan die van de originele dynamo. Omdat deze grotere straal niet meer past bij de oude spanbeugel is de nieuwe spanbeugel dus wat groter.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.