Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

65450TA000 / 65450TA010 - Kanteldakscharnieren FA

VorigePage 5 of 7Volgende

Ik wil de "platbolkop met flens" net zoals de speciale slotbout monteren: Dus van bovenaf door het scharnier heen. M6 schroefdraad in combinatie met permanente loctite moet dit dan permanent bevestigen. Daarna monteert men het scharnier zoals vanouds: Schroefdraad door de carrosserie heen en een moertje er tegenaan. Het is een beetje een "illegale verbinding" maar ik verwacht niet dat het ergens heen gaat als het eenmaal zit.

De kop van deze bout is drie millimeter hoog dus dat zou moeten passen denk (tm) ik.

Die Emco Unimat is leuk! Ik wist niet dat er een Kei-klasse bestond voor draaibanken!  😀 Het is jammer dat het voor ons zo lastig is om bedrijven te vinden. Het lijkt wel alsof je alleen de moeite waard bent als je een klassieke Transporter of Porsche van een ton of twee hebt.

Het laten fabriceren van platen voor het carosseriedeel/raamdeel is waarschijnlijk makkelijker uit te besteden: Het laten laser/watersnijden van plaatmateriaal lijkt wat toegankelijker te zijn voor particulieren. Ook meende ik dat jij een adres had waar je metaal professioneel kon laten verzinken?

Citaat van Dennis op 11 december 2021, 23:46

Ik wil de "platbolkop met flens" net zoals de speciale slotbout monteren: Dus van bovenaf door het scharnier heen.

Ah, oké, ik snap hem ja. Goed idee als je het mij vraagt, daar wordt het een stuk eenvoudiger van. Zolang het moertje er niet af trilt gaat dat inderdaad geen kant op lijkt mij.

'Illegaal' of niet, zolang het goed werkt vind ik het prima. Je moet toch wat als je geen Transporter of Porsche van een paar ton hebt 😉 .

De kop van de laagbolkop is slechts 1mm hoger dan die van de originele 'slotbout', dus die hoogte van 3mm lijkt mij niet echt een probleem dan.
Dat laatste bevestigt het 3D-model inderdaad. In het linker plaatje is de originele 'slotbout' half doorzichtig, de laagblokkop is zichtbaar. Je ziet dat het scharnier, ondanks de 1mm hogere kop, bijna net zo ver kan 'schanieren' dankzij de afgeronde  vorm. Zo ver kantelt het scharnier al niet als het in de bus zit, dus in denk dat we dit gewoon zo met een ISO 7380F moeten doen. Bedankt voor de suggestie, want hier was ik zelf zo snel niet op gekomen 🙂 .

Die kei-draaibankjes zijn best leuk inderdaad. De Unimat is alleen wel meer geschikt voor zachtere metalen/materialen. Hoewel staal wel ging, raadde mijn kennis het mij niet echt aan. Laatst stond er bij de lokale ijzerwarenwinkel een Proxxon PD250/e en een PD400 in de showroom. Beide ook leuke dingetjes met als belangrijk voordeel dat ze wat zwaarder zijn dan een Unimat. Was al aan het bedenken waar ik een PD400 in mijn garage neer zou kunnen zetten, totdat ik het prijskaartje zag...

Maar goed, even weer terug naar mijn geleende draaibankje. Ben zonet eens gaan kijken of op een van de vele boormachines die hier liggen een boorkop zit die op de M12x1 aansluiting van het draaibankje past.

  • Nummer 1: een Erres HBM800, gebouwd in het begin van de jaren 60 in Den Haag door Van der Heem. Dubbel geïsoleerd zelfs, luxe! Helaas past de boorkop niet op de draaibank.
  • Nummer 2: een Metabo 7606, met afstand de meest soepel draaiende boorkop die ik ooit op een boormachine heb gezien. Daarnaast komen het draaibankje en deze boor uit dezelfde tijd denk ik, maar helaas, de boorkop past niet...
  • En ik heb er nog een paar geprobeerd, maar die hadden dezelfde opname als de Erres...
  • Zat al te denken om een verloopje te draaien, maar de Unimat heeft geen automatische langsvoeding, dus dat wordt onmogelijk.
  • Volgens het internet is een M12x1 opname voor een boorkop vrij zeldzaam. Zie er wel ééntje staan bij emcounimat.nl voor €35. Zal eens vragen of mijn kennis daar wat in ziet.

Tja, dus daarmee standt m'n idee voorlopig weer even. Zit te denken om zelf een draaibankje aan te schaffen, maar alles op Marktplaats ligt ruim 150 tot 200km van mij vandaan... En daarbij wordt er nog behoorlijk wat voor gevraagd, zo veel zelfs, dat een nieuwe kleine Proxxon niet eens heel veel duurder is...

Citaat van Dennis op 11 december 2021, 23:46

Het laten fabriceren van platen voor het carosseriedeel/raamdeel is waarschijnlijk makkelijker uit te besteden: Het laten laser/watersnijden van plaatmateriaal lijkt wat toegankelijker te zijn voor particulieren. Ook meende ik dat jij een adres had waar je metaal professioneel kon laten verzinken?

Op 30 minuten rijden zit hier een lasersnijadresje dat ook voor particulieren onderdelen snijdt. Ze kunnen onderdelen opsturen voor de vaste prijs van een tientje, wat op zich wel uit kan met de huidige benzineprijzen. Maar ik kan wel eens vragen of ze ook enveloppen versturen, want die kleine dingetjes hoeven niet in een enorme kartonnen doos mijn kant op te komen.
De trommelverzinkerij waar ik alle bouten van de Libero een keer heb laten verzinken is verzinkerij Schippers in Harkema. Dat ligt voor mij niet echt in de buurt. Of ze het op prijs stellen als je daar met 2 scharniertjes en 2 kleine scharnierpennen aankomt weet ik niet. Tijdens de rondleiding met audiotour langs de trommellijn legden ze mij namelijk uit dat de verzinktrommels voor een bepaald deel gevuld moeten zijn om goed te werken. Dus als je daar twee schaniertjes in legt, moet de rest opgevuld worden met opvulblokjes. Of er moet een complete serie scharnieren in 😉 .

Als we iets willen verzinken kan ik ook m'n elektrolyse setup weer eens tevoorschijn halen. Helaas heeft die nog een regelbare voeding nodig om goed te functioneren, en die heb ik (nog) niet... Daarnaast betwijfel ik ook of dat setupje dezelfde resulaten kan halen als een professionele verzinkerij, iets in mij zegt van niet 😉 . Maar ja, het is beter dan niets denk ik.

Maar goed, eerst maar eens aan een M12x1 boorkop zien te komen.. Of ken jij misschien nog iemand met een draaibank die met een 4mm boor door een stuk 8mm rondstaal van 50mm lang kan gaan?
Ik kan trouwens ook nog proberen of ik met de kolomboor loodrecht door een stukje 8mm kom. Wel een beetje beun, maar misschien werkt dat wel.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Oh wauw. Je bent wel even aan het draaien voordat je een PD400 hebt terugverdiend inderdaad.

Ik kan je helaas niet helpen aan een speciale boorkop. Weet je zeker dat het geen Imperiële maten zijn ? Gereedschap heeft daar wel een handje van namelijk. Heb je een schroefdraadcaliber er naast gelegd?

Ik heb nog even gekeken of mijn metaalwinkel iets had zoals een ronde staf 8x2mm waar alleen even een ruimer doorheen moest maar helaas: Geen succes.

Als ik die PD400 met 2 schanieren terug moet verdienen worden de scharnieren onverkoopbaar 😉 . Dat is niet te doen, daarnaast ligt ie ook mijlenver buiten budget.

Ja, nee, ik heb het twee keer gecontroleerd, ook met een schroefdraadcaliber, en 't is echt M12x1. Ik dacht ook: wat is dit voor  een vreemde maat, want volgens mij zijn boorkoppen vaak op 1/2" x nogiets (12,7mm x nogiets) gemonteerd.. Maar toen ik in de handleiding ging kijken stond het daar ook: M12x1.

Heb nog geen reactie terug van m'n kennis, we wachten af... Ik ga marktplaats ook eens in de gaten houden, misschien komt er in de buurt nog eens een leuk klein draaibankje voor een schappelijke prijs voorbij... Wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten wat dat betreft ;).
Morgen kan ik het ijzerwarenwinkeltje ook wel eens mailen met de vraag of zij misschien aan een boorkop met een M10x1 opname kunnen komen.

[LATER TOEGEVOEGD]
Zit mij net ook te bedenken dat er nog een conische opname in de losse kop zit. Misschien dat de handleiding daar meer info over geeft. Als dat namelijk een standaard iets is (MK0 of iets dergelijks), dan kan er misschien gewoon een verloopje in naar een standaard schroefdraadje (waar de boorkop van de Erres op past bijvoorbeeld).

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

@dennis kijk eens wat er op Marktplaats voorbij kwam!

Ben er vanmiddag speciaal voor naar Amsterdam gereden, met 105 km/h op de teller was het 2 uur immer gerade aus. In dat deel van Nederland kom ik eigenlijk zelden, dus het was een avontuur. 'T verbaasde mij bijvoorbeeld dat het daar op zondag, zelfs met 4- of 6-baans wegen, (voor mijn begrippen) druk is. Tussen alle auto's heb ik echter geen donkergroene Libero gespot 😉 .

Maar 't was de rit dubbel en dwars waard, want deze is weinig gebruikt en alles zit erbij. Ja, je ziet het goed, zelfs de boorkop! Ben d'r wel blij mee, want naar zoiets zocht ik al een tijdje.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik iets van een 8x4x50mm busje kan fabrieken.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ondertussen even een paar dingen geüpgraded: draaibankje voorzien van automatische langsvoeding (mooi systeempje zo met die dubbele haakse overbrenging vind ik), kastje geschuurd en in de PU-lak gezet, 't laatje voorzien van eikenhouten geleiderails en tot slot een toerentaltabelletje gemaakt.

Toen dat allemaal gedaan was ben ik zonet eens wat uit gaan proberen. Ik weet ongeveer hoe je snijsnelheden en toerentallen moet hanteren, maar verder dan dat gaat mijn draaikennis ook niet.
Dit stukje messing is probeersel nummer 1 en 't viel mij niet tegen eerlijk gezegd. Het oppervlak is mooi glad en met een analoge schuifmaat en het tellen van de streepjes op de handwieltjes kreeg ik hem zelfs aan de maat. Die wieltjes zijn dus vrij nauwkeurig en het bankje zelf is dus ook nog lang niet versleten.

Vervolgens eens een stukje staal ingespannen. Toerental naar beneden afgesteld, ander beiteltje geprobeerd..
Dit wordt het 8x4x50mm busje waar de scharnierpen doorheen gaat straks, tenminste, dat is het idee. Vond het oppervlak nog wel vrij ruw, maar goed, ben benieuwd of het wat wordt.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dat stukje wat ik nog had afdraaien naar 8mm duurde me te lang. @dennis, daarom heb ik twee ronde staven weten te bemachtigen, 4 en 8mm om precies te zijn. 4mm voor de scharnierpen, 8mm voor de scharnierbus waar de scharnierpen doorheen komt.

Het idee is nog steeds onveranderd: bij gebrek aan een ruimer (en een 4mm h6 asje) ga ik die 4mm scharnierpen gewoon net zo lang afdraaien totdat ie mooi in een, door die staalboor geboord, 4mm gat past. Dat gaat denk ik vrij makkelijk (en snel vooral).

'T punt was alleen dat de 4mm boor z'n beste tijd wel gehad had, dus die heb ik zonet vervangen door een nieuwe.

Verder was ik van plan om binnenkort iets te laten lasersnijden, dan bestel ik direct ook een paar testscharniertjes mee 🙂 .

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Komende maandag gaat een offerteaanvraag voor een aantal carrosserie- en raambevestigingstestplaatjes (en nog wat andere dingen voor een ander, niet aan de minibus gerelateerd, projectje) de deur uit... Dan ga ik eens kijken of ik daar die zelfgedraaide busjes aan kan lassen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Er kwam vorige week helaas iets tussendoor en ik ben nog bezig geweest om een buig- en lasmal te tekenen. Maar goed, de offerteaanvraag is zojuist dan toch echt verstuurd.

De 8x4 scharnierbus met goed passende scharnierpin heb ik ondertussen wel gemaakt. Dat gaat best mooi. Een doosje bolkoppen komt ook mijn kant op.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Het zou toch zonde zijn als ik na al dit werk zou zeggen dat ik sinds de storm van afgelopen vrijdag twee halve bussen en een gratis kuub haardhout heb?

Nou dat is gelukkig ook niet het geval. Maar ik ben blij dat ik toevallig ziek thuis zat en helder van geest genoeg was om m'n bus even te verrijden: Vier bomen rondom de flat omgewaaid, waarvan twee op de parkeerplaats. Pfew!

Ik heb verder eigenlijk niets interessants te melden, maar wilde even laten weten dat ik nog wel mee kijk 🙂 Bedankt voor al je werk!

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
VorigePage 5 of 7Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.