Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Cylinderkop demonteren, distributieriem vervangen

Page 1 of 5Volgende

Hallo,

Ik heb een Subaru e12 (KJ8) bouwjaar 1990 gekocht waarvan de schroefdraad in de cylinderkop voor een van de bougies helemaal kapot is gedraaid.

Nu wil ik de kop verwijderen, draad na-tappen en als dat niet lukt een heli-coil plaatsen.

Ik heb Motor uitgebouwd en alle aanbouwdelen reeds verwijderd. Alleen distributieriem zit er nog op.

Om dat ik (nog) niet bekend ben met Subaru volgende vraag. Hoe verwijder ik de distributieriem, waar moet ik op letten?

Moet ik eerst een cylinder op BDP zetten? (welke)

Waar staan de markeringen? Ik zie 3 inkepingen maar waar moeten deze mee corresponderen? ( ik heb hier een tekening van maar ik kan het hierop niet goed zien)

Hoe vervang ik distributieriem?

Groet JP

Voordat je de kop eraf haalt; heb je een reserve koppakking?

Om de riem eraf te halen hoef je niet

Om de distributieriem eraf te halen:

1. De krukaspoelie (12305 in onderstaande afbeelding) waarmee de dynamo wordt aangedreven moet er eerst af (bout in het midden tegen de klok in losdraaien, let op dat je de spie in de krukas niet verliest). Voor montage: let op de juiste orientatie van ring 13026 en draai de krukaspoeliebout met 70 Nm vast.

Bron: https://www.amayama.com/en/catalogs/subaru/domingo/1-van-3-right-kj-1983-1878/engine-fuel-system-and-tools-1/piston-crankshaft-3030
  2. Dan kan de zwarte distributieriemkap eraf. Alle bouten rondom losdraaien, vergeet die onder bij de uitlaat ook niet.

Bron: https://www.amayama.com/en/catalogs/subaru/domingo/1-van-3-right-kj-1983-1878/engine-fuel-system-and-tools-1/timing-belt-cover-3036
  3. Draai de krukas met de klok mee zodat cilinder 1 op TDC staat. Zie de laatste afbeelding hieronder met de markeringen op de poelies hoe dit moet. De motor draaien kan een uitdaging zijn, ik zet de dynamopoelie vaak even terug en draai twee bouten in de daarboor bestemde gaten die in de poelie zitten. Dan kan je met een lange schroevendraaier of een stuk hout de motor rondraaien.
  4. De spanner zit met 2 bouten vast; één als scharnierpunt en de ander om hem te fixeren als de veer hem op spanning heeft gezet. Beide iets losdraaien, en het spanwiel omhoog trekken zodat de spanning van de riem is. Handigste is om die fixeerbout dan weer even vast te draaien zodat je de riem er makkelijk af kan halen.

Bron: https://www.amayama.com/en/catalogs/subaru/domingo/1-van-3-right-kj-1983-1878/engine-fuel-system-and-tools-1/camshaft-timing-belt-3033
  5. Om de kop eraf te halen kan je het beste de nokkenaspoelie verwijderen. Daarna kan je de zwarte afdekkap achter de nokkenaspoelie ook demonteren. Voor montage: de 3 bouten waarmee de nokkenaspoelie op de nokkenas zitten moeten met 12 Nm vastgezet worden.

De timing van de krukastandriempoelie en de nokkenaspoelie is als volgt:

Om de distributieriem er weer om te leggen trek je de spanner weer omhoog en zet je die met de fixeerbout even vast. Riem eromheen met beide poelies zoals in bovenstaande foto en dan de fixeerbout van de spanner losdraaien zodat de veer hem op spanning trekt. Beide bouten van de spanner aandraaien met 20 Nm.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ik durf het zelf niet, maar wel spectaculair.

Succes,

Rob

Hallo,

Dank voor jullie input, de kop is eraf en ziet er de cylinderkop zier er tot mijn verbazing erg goed uit. Ik had een aantal foto's uitgezocht en ge-upload. Bij het verzenden krijg ik helaas de mededeling dat registreren niet gaat ivm spam enz?? Dus foto's komen later.

groet JP

@liberoladima die methode werkt best goed. Mooi filmpje ook wel; die uitlaatpoort zou ik zelf alleen wel even dichtmaken als ik zoiets zou moeten doen 🙂. Een lasspetter hoef ik niet in m'n blok te hebben.

@liberoe12 Goed bezig!

Wat het uploaden van betreft; upload je foto's vanaf een telefoon of een computer? Op een telefoon kan het zijn dat de site na het selecteren van de foto's wordt herladen, waarna je door een recente bug in de forumplugin óók wordt uitgelogd. Je krijgt dan de gele meldingsbox die altijd bovenaan het forum staat in beeld. Is dat ook wat jij te zien krijgt?

Hier kan ik weinig aan doen, het is wachten op een update van de makers van de forum plugin. Op een computer werkt het volgens mij wel goed.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Zo, de slechtste die ik heb gesloopt, echter met een goed lopende motor.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Dit de motor van de 2e E12waarvan ik dacht dat het de slechtste was omdat toen ik de motor kocht er geen bougies inzaten en dat is vaak een slecht voorteken. Maar bijna alle schroeven gingen makkelijk los en het alluminium zag er totaal niet verweerd uit.

Geüploade bestanden:

Cylinderkop zag er eigen verrassend goed uit, geen stinkende of aangekoekte olie, Nokkenas, volgers enz hadden allemaal nauwlijk slijt sporen

Geüploade bestanden:

Even terug, alvorens ik de motor uit elkaar gehaald heb, heb ik de vervuilde plekken met Dasty gesprayd en toen met de hogedrukspuit.

Vantevoren nautuurlijk alle oppening dicht gemaakt en hierna paar uur laten drogen in de zon.

Geüploade bestanden:

Close up

Geüploade bestanden:
Page 1 of 5Volgende

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een website worden opgeslagen op een computer. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om je cookievoorkeuren te onthouden, zodat je die niet bij elk bezoek opnieuw in hoeft te stellen.

Meer informatie: https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/wat-zijn-cookies