Het forum
Dé plek om over Libero’s te discussiëren!
Cylinderkop demonteren, distributieriem vervangen
Citaat van LiberoE12 op 27 april 2025, 23:26En dan haal je de kop eraf. En hier stond ik echt even met de mond vol tanden. Nog nooit ( stuk of 30 VW kever motoren, Mazda 929, Toyota Camry) heb ik een kop eraf gehaald en zag een zuiger er zo goed uit. Bij het verder uit elkaar halen van de kop kreeg ik het idee dat de motor al een keer eerder een opknapbeurt heeft gehad.
En dan haal je de kop eraf. En hier stond ik echt even met de mond vol tanden. Nog nooit ( stuk of 30 VW kever motoren, Mazda 929, Toyota Camry) heb ik een kop eraf gehaald en zag een zuiger er zo goed uit. Bij het verder uit elkaar halen van de kop kreeg ik het idee dat de motor al een keer eerder een opknapbeurt heeft gehad.
Geüploade bestanden:- Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Citaat van LiberoE12 op 27 april 2025, 23:28Kleppen uit kop demonteren ( misschien een tip voor iemand) ging zonder problemen en ook hier zag alles er verrasen goed uit.
Kleppen uit kop demonteren ( misschien een tip voor iemand) ging zonder problemen en ook hier zag alles er verrasen goed uit.
Citaat van LiberoE12 op 27 april 2025, 23:30En hier een klep, bijna als nieuw, nauwelijks verkleuring, nauwelijks iets aangekoekt.
En hier een klep, bijna als nieuw, nauwelijks verkleuring, nauwelijks iets aangekoekt.
Citaat van SubieLibero op 30 april 2025, 10:46Dat ziet er allemaal nog prima uit inderdaad! Het feit dat je motorcode (en vooral die sticker) nog in het onderblok staat zegt ook wel wat. Die is nog niet eerder gevlakt waarschijnlijk.
Dat ziet er allemaal nog prima uit inderdaad! Het feit dat je motorcode (en vooral die sticker) nog in het onderblok staat zegt ook wel wat. Die is nog niet eerder gevlakt waarschijnlijk.
Citaat van LiberoE12 op 21 mei 2025, 17:47Hallo,
We hadden het laatst over BDP of in het engels TDC (top dead center). Ik vond dit in een engelse originele garage handleiding.
Wat is het verschil en welke moet ik gebruiken op de motor op TDC te zetten zodat ik de distributieriem kan vervangen of cylinderkop af kan halen.
groetb JP
Hallo,
We hadden het laatst over BDP of in het engels TDC (top dead center). Ik vond dit in een engelse originele garage handleiding.
Wat is het verschil en welke moet ik gebruiken op de motor op TDC te zetten zodat ik de distributieriem kan vervangen of cylinderkop af kan halen.
groetb JP
Citaat van SubieLibero op 21 mei 2025, 18:08Ha JP, wat bedoel je precies? Ik lees het nu alsof je een foto toe had gevoegd waar mee info in staat (maar ik zie geen foto).
Ha JP, wat bedoel je precies? Ik lees het nu alsof je een foto toe had gevoegd waar mee info in staat (maar ik zie geen foto).
Citaat van LiberoE12 op 21 mei 2025, 19:05Sorry, ik ben nogal onbeholpen met computers. Ik moet er blijkbaar een tekst bijzetten anders plaats hij de foto niet.
Sorry, ik ben nogal onbeholpen met computers. Ik moet er blijkbaar een tekst bijzetten anders plaats hij de foto niet.
Citaat van SubieLibero op 23 mei 2025, 11:02Citaat van LiberoE12 op 21 mei 2025, 19:05Sorry, ik ben nogal onbeholpen met computers. Ik moet er blijkbaar een tekst bijzetten anders plaats hij de foto niet.
Geen probleem. Ik zou de versie pakken waarbij je de krukaspoelie dus op de nul hebt staan en de nokkenaspoelie met die markering overeenkomt op de zwarte distributiebehuizing, zoals in deze foto onderaan. De nokkenas draai je namelijk niet zo 1 2 3 rond, dus dat maakt het lastig als je alles weer installeert. Of je moet er even een tooltje voor maken.
Citaat van LiberoE12 op 21 mei 2025, 19:05Sorry, ik ben nogal onbeholpen met computers. Ik moet er blijkbaar een tekst bijzetten anders plaats hij de foto niet.
Geen probleem. Ik zou de versie pakken waarbij je de krukaspoelie dus op de nul hebt staan en de nokkenaspoelie met die markering overeenkomt op de zwarte distributiebehuizing, zoals in deze foto onderaan. De nokkenas draai je namelijk niet zo 1 2 3 rond, dus dat maakt het lastig als je alles weer installeert. Of je moet er even een tooltje voor maken.