Het forum

Dé plek om over Libero's te discussiëren!

Welkom op het forum van de Subaru Minibus Club Nederland!

Welkom op het forum van de Subaru Minibus Club Nederland!
Via ‘Registreren’ in de bruine balk hieronder kan je een account aanmaken waarmee je kan reageren op het forum. Vanwege een vloed aan spamberichten, heb ik het plaatsen zonder account uitgezet.

Please or Registreren to create posts and topics.

De Libero van SubieLibero

12

De vooras, daar kreeg ik de steekassen niet uit. Met de breekijzers/bandenlichters werd het hem in ieder geval niet en bij een gebrek aan staal kon ik zo snel ook even niks voor de slagtrekker (die ondertussen binnen is gekomen) bedenken. Dus het moest even op een andere manier. Ik heb het differentieel met de steekassen daarom op de werkbank gelegd.

De as even zekeren met een spanband, houten balkje ertegenaan... Één voorzichtige tik met de hamer, en... PLOP! Ha, hij was eraf. Het viel al met al reuze mee, de andere as floepte er ook zo uit.

Ik heb beide assen binnen gelegd en ben daarna deze voorste bevestigingsbeugel eraf gaan halen. De twee bouten waarmee ie vastzit had ik twee dagen eerder al ingespoten met kruipolie, en ik was mentaal eigenlijk voorbereid op een middag hannessen om die bouten los te krijgen. Maar dat was niet nodig, want ze zaten handvast...
Lekker idee, dat van de 3 bouten waarmee het differentieel in de bus hangt er 2 handvast zaten.

Die voorste bevestigingsbeugel was er dus vrij snel af. Daarna heb ik een halve centimeter dikke laag olie met zand van het diff afgeschraapt. Er lekken namelijk 2 van de 3 oliekeerringen. Toen ie weer schoon was heb ik hem ook binnen gelegd.
Met het differentieel ga ik binnenkort naar de garage, want de ingaande as kan ik radiaal een beetje heen en weer bewegen 😕 . Zelf heb ik niet het gereedschap om hem uitelkaar te halen en de backlash etc op te meten.

Hier zijn de voorste steekassen.

En hier liggen ze uit elkaar.

Ik heb er geen ervaring met de binnnenkant van homokineten. Maar ik zie geen putten of krassen op de kogels zitten, en ook de groeven waar de kogels doorheen rollen zien er nog oké uit. Ik denk dat deze assen nog goed zijn.

Die originele bandklemmen zijn wel sjiek trouwens. Dit is gewoon een soort hendel die je omklapt en dan zit het goed.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!

En door!
Ik ben verder gegaan met het ontroesten van de steekassen. Omdat de stofzuiger die aan de straalkast hangt buiten bedrijf was ben ik een paar avonden met schuurpapier aan de gang geweest. Duurt vrij lang, maar 't wil ook wel. Nadat de meeste roest eraf was kon de roestprimer erop.
Ik ben nog steeds verbaasd over hoe strak die verf erop te kwasten is. 'T is ook geen speciale kwast ofzo, gewoon de goedkoopste die ik bij CROP kon vinden.

Eenmaal opgedroogd kon de groen eroverheen, RAL6000 kwam redelijk bij het origineel in de buurt. Iets te licht misschien, maar goed, dat ziet toch niemand ;). Of nou, nu ik het heb gezegd ziet natuurlijk iedereen het. 😀

Toen dat ook weer droog was kon het vet erin. In het werkplaatshandboek staat hoeveel gram vet je in elke koppeling moet aanbrengen, dus dat heb ik gevolgd. Ik was ook weer echt een uur per as bezig ofzo. Ik wilde zeker weten dat dat vet goed door die hele koppeling zat, dus ik heb die as een hele tijd in alle richtingen heen en weer bewogen. Geen idee of het echt nodig is, maar voor het idee is het wel oké. 😆

Mooi, die kunnen er straks weer een tijd tegenaan hoop ik. De platte versie van de bandklemmen heb ik trouwens nog steeds niet gevonden.

Even voor het beeld, zo zagen ze er eerst uit.

Daarna heb ik het fusee nog van twee afdichtingen voorzien. Ook hier kwam die oude wiellager weer van pas, hij past perfect over die afdichting heen.

Vervolgens ben ik met het differentieel naar de garage gereden. En terwijl de garage zich over het diff ontfermde had ik mooi tijd om de radiateur weer zwart te maken. Ik hoop dat die radiateur voorlopig niet meer gaat roesten of lek raakt, want als het geval is, dan moet de complete voorwielophanging plus het subframe er weer onderuit. Bij de Libero kan je eigenlijk overal best goed bij, behalve bij de radiateur. Die zit zo verstopt daar bovenop dat subframe.

Hoppa, de 120 Watts ventilator kan er ook weer op. Dit kan straks zo in één keer op de bus.

Ik had de ventilator nog niet in elkaar zitten of het het ijs was dik genoeg om te schaatsen, dus zaterdag stond ik op het ijs. Vond het wel weer even leuk, laatste keer was toch in 2018. Toen had ik de Libero trouwens mee als schaatsbus, toen reed ie nog!

Na zaterdag was ik wel weer uitgeschaatst. Dus zondagochtend zat ik te bedenken wat ik nog kon gaan doen.
Eerst heb ik de verroeste koelbuizen eens opgemeten. Door deze buizen stroomt het koelwater vanaf de motor achterin, naar de radiateur voorin, en weer terug natuurlijk.
Toen die maten op papier stonden ben ik de rails waar het panoramadak doorheen schuift eens schoon gaan maken. Dat was een mooi klusje voor de rest van de zondag. 'T was ook wel nodig, zo hé, wat waren die dingen vies hé. Bovenste is nog niet schoon, onderste wel.
Die rail vind ik wel een mooi onderdeeltje. Het is een geëxtrudeerd alu-profiel, speciaal gemaakt voor deze daken. Verder zijn er stukken uitgefreesd, zitten er meerdere verzonken gaten in en is ie aan het uiteinde wat naar beneden gebogen. Dit is, net zoals het stuk glas van het panoramadak, best een duur iets om te maken denk ik.

Nadat alles 's avonds weer in elkaar zat en met wat PTFE spray was gesmeerd liep het allemaal weer ontzettend soepel. Ik kan nu al niet wachten om dat dak straks weer uit te proberen. 😀

Maandagmorgen kreeg ik een mailtje dat het diffentieel klaar was. Ondertussen is het diffentieel hier en heb ik hem in de grondverf gezet. Op zich was het differentieel niet eens heel roestig en ook de originele verf zat er nog best oké op. Maar ja, ik ben nu toch bezig, dus hop verf erover.

Dit zijn de bevestigingsbeugels van het diff. Het laatste beetje roest dat ik er met schuurpapier niet af kreeg ging er met roestoplosser zo af.

Voordat die verf droog is in de vrij koude garage ben je wel even verder, dus ik was zonet naar de remleidingen aan het kijken. Tot mijn verbazing zijn de meeste remleidingen nog roestvrij. Er zijn er maar twee die wat roesten.
Het is lastig op de foto te zetten, maar hopelijk geven de foto's hieronder een beeld van hoe de ietwat roestige remleidingen eruit zien. Is dit iets wat ik gewoon op kan schuren en in de roestprimer kan zetten? Of kan ik ze beter vervangen? Voor dat laatste is het wel hét moment nu, want ik kan er nu goed bij.

Beetje opschuren.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!

Tjah, de APK valt in principe alleen over zichtbare roest. Een oneffen oppervlak zal ze niets uitmaken. Ik heb die van mij roestvrij gemaakt met een messing borstel en vervolgens weer in een "gebruikte" tint gedrybrushed. Ik zou ze liever vervangen maar ik ben nu op zo veel fronten in gevecht met die bus dat dat even moet wachten.

In jouw geval is de schade zo minimaal dat ik een nieuwe verflaag best aan zou durven. Ik zou het er alleen niet zo dik op smeren dat vocht onder de verflaag kan gaan kruipen en kan gaan rotten.

 

Ziet er overigens zeer fris uit!

Citaat van Dennis op 1 maart 2021, 22:44

Tjah, de APK valt in principe alleen over zichtbare roest. Een oneffen oppervlak zal ze niets uitmaken. Ik heb die van mij roestvrij gemaakt met een messing borstel en vervolgens weer in een "gebruikte" tint gedrybrushed. Ik zou ze liever vervangen maar ik ben nu op zo veel fronten in gevecht met die bus dat dat even moet wachten.

In jouw geval is de schade zo minimaal dat ik een nieuwe verflaag best aan zou durven. Ik zou het er alleen niet zo dik op smeren dat vocht onder de verflaag kan gaan kruipen en kan gaan rotten.

 

Ziet er overigens zeer fris uit!

Hmm. Heb je de oorzaak van het vermogenverlies al opgespoord?

Bedankt Dennis, ik heb de remleidingen verder opgeschuurd en in een niet te dikke laag roestprimer gezet. Zit er nog steeds over na te denken om ze ook te vervangen, want als het nu gaat roesten zie je het niet en ik kan er nu goed bij. Maar goed, dat kan later ook nog wel. Ik heb ze voorlopig maar weer even in de daarvoor bestemde klemmen op het chassis gedrukt. Scheelt weer een hoop ruimte in de garage.

Het differentieel heb ik ondertussen ook zwart geverfd, dus die kon samen met de steekassen weer op het chassis. Het is wel leuk om te zien dat het chassis stapje voor stapje toch steeds weer completer wordt. De bandklemmen om de ashoezen ga ik nog vervangen, want eentje raakt het fusee.

Daarna ben ik mij gaan richten op de versnellingsbak. Daar zaten namelijk nog twee tripodekoppelingen in vast.
Na veel proberen en hannesen heb ik die twee er eindelijk afgekregen. Ze zitten met zo'n veerring op de as met spievertanding vast. Ik kon er niks lekker achter krijgen om er ze even over die verringen heen te schrikken.
Het special tooltje om de koppeling eraf te halen heb ik gemaakt met het enige dikke stuk staal dat ik om het huis heb liggen. Het was mijn lasoefenstaaltje van 2 jaar terug. Gat erin om de slagtrekker aan vast te maken, een keer goed trekken en de tripode koppeling vloog er af.

Toen die koppeling eraf was ben ik eens begonnen met het schoonmaken van de bak. M'n tandenborstel zat binnen 2 seconden meteen helemaal vol met zand en olie, dus daar werd het niet veel schoner van. Op internet las ik vervolgens dat het met staalwol beter zou moeten gaan en ik moet zeggen: dat werkt serieus goed.
Om er wat beter bij te kunnen heb ik de achterste versnellingsbak-/kantelsteun eraf gehaald. En zelfs achter die steun kwam weer iets tevoorschijn waar ik van dacht: 'ehm, oké, wat is hier in het verleden gebeurd?'

Hier onderin is namelijk een vrij groot stuk van een draadgat afgebroken.

En wat meer naar boven is iemands tap afgebroken.

Ik heb het idee dat iemand die vier draadgaten een keer opnieuw heeft getapt. De bouten waarmee die kantelsteun vastzat zijn namelijk niet origineel. Misschien dat die kantelsteun ooit verwisseld is en dat het er toen iets met het draad is gebeurd.
Ik denk dat er origineel M10 fijndraad in heeft gezeten, omdat de motorsteun ook met M10 fijndraad vastzit (als ik het mij goed herinner). Wat ik dan niet helemaal snap is waarom er nu M10 bouten met een gewone spoed in zitten. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar M10 fijndraad opnieuw tappen naar M10 gewone spoed lijkt mij niet voor de meest stevige verbinding zorgen. Zelf zou ik er eerder een helicoil van M10 fijndraad of anders een M12 erin draaien. Het kan ook zijn dat de kantelsteun wel met M8 vastzat, maar dat lijkt mij toch niet helemaal in lijn met de overige motor-/versnellingsbaksteunen.

Maar goed, ik zal er denk ik nooit achter komen wat hier precies gebeurd is. Het belangrijkste is dat die laatste tripodekoppeling eraf is en ik weer verder kan :).

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!

Eerst de laatste aandrijfas maar eens afmaken, dan zijn alle vier de aandrijfassen straks 'ready to go'. 🙂

Zo, dat deel staat in de grondverf. Nu de laatste 2 onderdelen nog: de tripodekoppelingen die ik laatst uit de versnellingsbak heb gekregen.

Het probleem met de niet-meer-te-krijgen-ashoek is opgelost, de Mazda FD5122540 zou moeten passen.

Even wat schoonmaken...

En... ze passen!

Dit moet even 24 uur drogen, en dan kan de kleur erop.

24 uur verder, nu met kleur!

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!

Door naar het volgende punt op de lijst: de versnellingsbak. De 1 en de 2 gingen er nooit echt lekker in, dus daarom wilde ik de 1e en 2e versnellingen eens van dichtbij bekijken.

Het begon best soepel. Het deksel over de 5e versnelling ging er zonder veel moeite af.

En niet veel later lag ook het tandwielsetje van de 5 in een doos.

'Bearing retainer plate' eraf.

Daarna kwam de eerste tegenslag, een veerpen in het schakelmechanisme moest er volgens het werkplaatshandboek eerst uit. Probleem: hij zat muur én muurvast. Misschien ben ik ook te voorzichtig, maar ik wilde kosten wat het kost het aluminium deksel niet beschadigen. Lang verhaal kort, na wat kijken naar de exploded views leek het mij ook gewoon mogelijk om het hele geheel plus het aluminium dekseltje in één keer te verwijderen. Dat bleek inderdaad te werken.

Daarna heb ik de versnellingsbak op zijn kant gelegd, zoals was aangegeven in het werkplaatshandboek.

Vervolgens kon de 'main case' eraf, maar die zat behoorlijk klem op twee paspennen. Na veel kruipolie en een scherpe spatel kwam er uiteindelijk beweging in. Wat onder dit deksel vandaan kwam vond ik er echt fantastisch gaaf uitzien. 'T was voor mij de eerste keer dat ik een versnellingsbak vanbinnen heb gezien. 🙂

Daarna heb ik m'n handschoenen uitgetrokken en even wat foto's gemaakt, gewoon voor de lol.



Nou goed, het ging om de 1 en de 2. Nadat ik de as met de vrij draaiende tandwielen eruit had gehaald, kon je de synchromeshringen goed zien zitten.
Bouten losdraaien lukt mij wel en ik weet ongeveer hoe synchromesh werkt, maar ik heb geen ervaring met versnellingsbakken. Dus echt iets zinnigs kan ik er niet echt over zeggen, misschien dat iemand anders er meer ervaring mee heeft.

Mijn waarnemingen tot nu toe:
- Toen de bus nog reed gingen de 1 en de 2 er nooit echt lekker in, terwijl de koppeling volgens het handboek afgesteld was. Ook de aanbevolen olie was gebruikt. Vooral met terugschakelen gingen ze er lastig in. Bij het terug- en opschakelen voelde je een trilling in de versnellingspook, maar (nog) geen geratel buiten.
- De tanden op de syncromeshringen van de 3, 4 en 5 zijn nog mooi scherp, de hoeken zijn niet afgerond zeg maar. Die op de ringen van de 1 en de 2 zijn wel enigszins afgerond, of in ieder geval zichtbaar minder scherp dan die van de 3, 4 en 5.
- Als ik tandwielen met de hand ronddraai en met de schakelring die synchromeshring tegen het tandwiel aandruk, heb ik het idee dat de 1 en 2 minder goed worden geblokkeerd dan de 3 en de 4. De 3 en de 4 klemmen echt muurvast, de 1 en de 2 klemmen minder en kan je doordraaien, met moeite dat wel, maar de 3 en de 4 lijken echt veel beter te blokkeren. Of je dit überhaupt zo met de hand kan voelen weet ik niet, misschien zit het ook tussen de oren. 😀

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Ik ben van plan om de tandwielen en synchromeshdingen van de as af te halen, maar dan moet ik even iets verzinnen om het lager aan de bovenkant eraf te halen. Nieuwe synchromeshringen voor de 1 en de 2 heb ik al een jaar geleden besteld, dus ik ben van plan om die er sowieso in te zetten. Maar het lijkt mij wel leuk als je ook echt kan vaststellen of dat het probleem is.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!
12