Het forum

Dé plek om over Libero's te discussiëren!

Welkom op het forum van de Subaru Minibus Club Nederland!

Welkom op het forum van de Subaru Minibus Club Nederland!
Via ‘Registreren’ in de bruine balk hieronder kan je een account aanmaken waarmee je kan reageren op het forum. Vanwege een vloed aan spamberichten, heb ik het plaatsen zonder account uitgezet.

Please or Registreren to create posts and topics.

Sporadisch wegvallens vermogen en check engine.

Vandaag is de derde keer geweest dat ik al het vermogen enkele seconden ben verloren en het Check Engine lampje heb zien branden dus ik ga eens hardop nadenken op een forum. Misschien werkt het ook wel als een stok achter de deur.

1e keer: Kort na een bocht naar rechts en terwijl ik vlot optrok. Opgelost door het gas los te laten om te kijken of hij zou afslaan.

2e keer: Abrupt moeten remmen. Bij het optrekken trad de storing op. Opgelost door gas terug te nemen.

3e keer: Rechtdoor op de rotonde viel het vermogen weg toen het gas er op ging. Opgelost door even gas geheel los te laten.

 

De overeenkomsten zijn dat in alle drie de gevallen het gas (waarschijnlijk) geheel gesloten is geweest, wat het probleem verhielp. Wat gebeurd er dan?

  • Meer onderdruk in het inlaattraject.
  • De "Idle switch" van de gasklep wordt gemaakt.

Op het inlaattraject is de Thermo Air Valve aangesloten. Dit waxelement zou niet "sporadisch" moeten kunnen falen en de extra luchttoevoer kan het systeem niet zo erg verstoren (Warme voertuigen kunnen worden gereden met handchoke open). Zou geen Check Engine light moeten kunnen veroorzaken.

Op het inlaattraject is de Intake air Temperature Sensor aangesloten. [ Morgen loshalen en rijden?]

Op het inlaatraject is de Idle Speed Control Solenoid Valve aangesloten. [ Zou geen Check Engine light moeten kunnen veroorzaken]

Op het inlaattraject is - via een filter- een Pressure Sensor aangesloten (luchtmassameter). [Al eens mechanisch defect gehad. Dezelfde symptomen maar de motor sloeg af totdat er een donorsensor was geïnstalleerd.]

Tevens wordt dus de Idle Switch in de gasklep gemaakt. Zou deze sporadisch "aan" kunnen blijven plakken? Wat doet de ECU met dit signaal?

Morgen even met het boek erbij eventueel opgeslagen foutcodes uitlezen.

Ok, een update:

 

Inlet Air Temperature sensor loshalen doet ab-so-luut niets. Geen rare loop. Geeft zelfs geen foutmelding.

De Idle Switch loshalen veroorzaakt geen check engine lampje. De Idle Switch overbruggen (kortsluiten) zorgt er wel voor dat al het vermogen weg valt boven een bepaalde snelheid, maar veroorzaakt geen lampje.

De luchtmassameter mechanisch loskoppelen zorgt voor nul vermogen (niet gelet op check engine lampje)

De luchtmassameter elektrisch loskoppelen zorgt voor nul vermogen i.v.m. een check engine lampje.

Even afgeleid maar alles lijkt vooralsnog te wijzen op de luchtmassameter (mechanisch), de sensor zelf, of de bedrading tussen deze en ECU. Omdat de storing `soms` even een paar seconden opduikt is het haast onmogelijk om uit te zoeken welke van de drie keuzes de goede is.

Even kijken, jij hebt een FA (tweede generatie) toch? Dan denk ik even hardop mee.

Ik denk inderdaad ook dat de gasklep in alle drie de gevallen gesloten is geweest. Tenminste, dat lijkt mij wel aannemelijk. Het lijkt ook alsof het gebeurt bij een lastwissel, of niet? Geeft de foutcode nog iets aan?

De 'Thermo Air Valve' regelt (los van de stelschroef op het gasklephuis) de hoeveel lucht die langs de gesloten gasklep kan stromen. Vooral in de tijd tussen de koude start en het opwarmen van de motor. Hoeveel lucht er langs de gasklep lekt hangt inderdaad af van de temperatuur van het koelwater. Als de motor koud is stroomt er meer lucht langs, als hij op termperatuur is minder (dat is de reden dat het toerental na het starten langzaam terugzakt als je hem stationair laat lopen). Dit is inderdaad iets wat niet zomaar voor een kortdurend probleem kan zorgen denk ik. Stel deze waxklep is kapot, dan blijft de motor stationair waarschijnlijk hoog in de toeren draaien, ook als hij warm is, omdat die klep dan minder goed sluit.

De 'Intake Temperature Sensor' meet de temperatuur van de lucht die de motor inkomt. De ECU past hier de injectietijd en het injectiemoment etc op aan denk ik. Als ik het mij goed herinner was dit sensor niet aangesloten toen ik mijn bus kocht. Het check-engine lampje brandde ook niet. Het lijkt mij dat dit sensor het óf wel, óf niet doet en ook niet wordt beïnvloed door de positie van de gasklep.

De 'Idle Speed Control Solenoid Valve'  wordt door Subaru verder afgekort als 'ISC Solenoid Valve'. Dit is een magneetventiel waarmee de ECU het stationair toerental aanpast aan de omstandigheden. Als de bus stationair loopt en de koplampen of de koelventilator worden ingeschakeld, zal de ECU deze klep gebruiken om het toerental enigszins constant te houden. Of er een check-engine lampje gaat branden als deze klep stuk is, weet ik zo niet. Denk niet dat het de oorzaak van jouw probleem is, omdat deze klep alleen het stationair toerental afstelt.

De 'Pressure Sensor' meet inderdaad de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Die is al een keer vervangen schrijf je, maar deze sensoren willen nog wel eens de geest geven na verloop van tijd. Als je van gas los naar wat meer gas gaat daalt de onderdruk in het inlaatspruitstuk volgens mij, maar dat zou geen rare waarde moeten opleveren in de sensor lijkt mij, want dat is normaal. Als hier een afwijkende waarde uit komt, zou de ECU dat met de foutcode aan moeten geven.

De 'Idle Switch' (of 'Power Switch', tja, het zit beide in dezelfde schakelaar) zit inderdaad op de as van de gasklep. Deze schakelaar heeft 2 standen: Idle en Power, (gas los en vol gas). Voor zover ik weet gebruikt de ECU deze schakelaar samen met het 'Speed Sensor' en het 'Crank Angle Sensor' om te bepalen wat hij met de injectie moet doen.
Door de 'Speed Sensor' in de snelheidsmeter, weet de computer hoe hard je rijdt. Als je bij een bepaalde snelheid van het gas af gaat, wordt de 'Idle Switch' in de idle-stand gezet, waardoor de computer weet dat hij de injectie uit kan zetten. Je remt dan tot een bepaald toerental op de motor. Het toerental van de motor krijgt de ECU binnen via de 'Crank Angle Sensor', die in de verdeler is verwerkt. Als het toerental beneden een bepaalde waarde komt gaat hij weer benzine inspuiten. Iets in die richting denk ik.
Als de 'Idle Switch' blijft hangen in de Idle-stand, of niet snel genoeg in het gebied tussen Idle en Power komt, terwijl het toerental oploopt en de inlaatonderdruk daalt, dan kan de computer dat niet met elkaar rijmen denk ik.
Hoewel dit vreemd zou zijn als je bijvoorbeeld een berg afrijdt, terwijl je op de motor remt. Of niet? Ja, nee, wacht, als je op-de-motor-remmend een berg afrijdt, dan stijgt het toerental misschien wel, maar stijgt ook de inlaatonderdruk, dus dat klopt dan wel denk ik.

[EDIT] Ik zie dat je de testresultaten er al boven hebt gezet.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!
Citaat van Dennis op 6 november 2020, 23:33

De luchtmassameter mechanisch loskoppelen zorgt voor nul vermogen (niet gelet op check engine lampje)

De luchtmassameter elektrisch loskoppelen zorgt voor nul vermogen i.v.m. een check engine lampje.

Even afgeleid maar alles lijkt vooralsnog te wijzen op de luchtmassameter (mechanisch), de sensor zelf, of de bedrading tussen deze en ECU. Omdat de storing `soms` even een paar seconden opduikt is het haast onmogelijk om uit te zoeken welke van de drie keuzes de goede is.

Wat gebeurt er als je de 'Pressure Sensor' vervolgens weer aankoppelt?

Als het vermogen wegvalt wanneer je de sensor loskoppelt (mechanisch of elektrisch) en het vermogen komt weer terug als je hem weer aansluit, zou je denken dat de sensor het wel doet, wel bij stationair toerental tenminste.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!

 

Als ik de pressure sensor aankoppel dan dooft het lampje weer, net zoals bij de storing. Het lijkt er dus op dat de ECU het pressure-signaal niet binnen krijgt.

Ik ben vanavond even wezen kijken bij de ECU en ik kan de contacten bij de stekker van achteren benaderen met een multimeter. Het ziet er dus naar uit dat ik deze winter vaak met de Fluke op stap ga. Godzijdank heb ik een werkplaatshandboek want dat ding heeft niet minder dan 64 (!) aansluitingen. Wat een waanzin! M'n oude Subaru Mini Jumbo had niet eens een ECU 😀

Hmm. Oké, dat scheelt, dan is de sensor dus gelukkig niet kapot. Maar wel apart hoe gas los naar gas erop ertoe kan leiden dat er ergens een slechte verbinding wordt gemaakt. Dan beweegt de kabelboom ergens denk ik. Maar ik vraag mij af hoe dat dan kan, want de kabelboom waar de pressure sensor mee is verbonden zit aan de carrosserie vast, dat zou in principe niet echt kunnen bewegen.

Het kan ook nog zijn dat de stekker slecht contact maakt, er lossig op zit of dat de bedrading ergens niet helemaal oké meer is. Wat contactspray in stekkers doet soms ook wonderen trouwens.

64 aansluitingen, verdeeld over 3 stekkers inderdaad. Tja, vergeleken met een Mini Jumbo is de Libero high tech, echt alles komt bij de ECU binnen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!

Vandaag d.m.v Fluke TP40 backprobe pins de multimeter over de druksensor heengezet en gaan rijden. Zoals je zou verwachten gaf hij geen klap verkeerd.  Typisch.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Sjieke setup wel; Fluke met backprobes.. en die nepkachel 🙂 . Maar geen resultaat dus... Dan neem ik aan dat je check engine lampje ook niet is gaan branden, of wel?

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!

Nope, die bleef deze keer uit. Het zal een storing van de lange adem worden ben ik bang. Als er nieuws is dan laat ik het weten :

Ik zit er nog eens over na te denken, maar het klinkt hetzelfde als wat iemand met een Domingo ECVT in Engeland een tijdje terug had. Bij hem ging op willekeurige momenten het check engine lampje branden en viel ook het vermogen weg. Als hij hem dan even stationair liet draaien ging het lampje uit en kon hij weer verder alsof er niks gebeurd was.

Na een aantal testritjes waarbij telkens de foutcode werd uitgelezen en gereset, kwam hij telkens uit op foutcode 23 en 54. De vacuümsensor functioneerde prima, want die heeft hij doorgemeten.

Met dank aan een doorverwijzing in het werkplaatshandboek bleek uiteindelijk de gasklepschakelaar (idle switch, power switch) het probleem te zijn. Daar leek zo op het eerste gezicht niks mee aan de hand te zijn, maar nadat hij hem had vervangen was het probleem verholpen.

Wat er nu precies aan de hand was met die schakelaar is mij niet bekend. Maar ik vermoed dat die slecht contact maakte.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met een enorm glasoppervlak. Super veel ruimte, hartstikke praktisch en een geweldig zicht rondom!