Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Sporadisch wegvallens vermogen en check engine.

VorigePage 2 of 4Volgende

Even een nooit aan mijzelf: Ik heb enkele dagen terug de draadboom t.b.v. de motor vervangen i.v.m. een niet werkende thermometer. Aankomende winter eens kijken of het gezeik voorbij is...

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Hoi!

Sinds twee weken heb ik de Libero FA die onlangs op marktplaats stond.

De motor loopt/liep heel netjes.

Nu voor het eerst een probleem; namelijk wat er in dit topic beschreven staat. Bij vertragen in langzaam rijdend verkeer na een stoplicht viel plots het vermogen weg en ging het 'check engine' lampje aan. Na het gas helemaal losgelaten te hebben was het probleem weldra weer verholpen.

Dus het lijkt erg overeen te komen met dit probleem.

Het is wel zo dat ik de laatste dagen al iets meer vibraties leek te voelen dan voorheen (af en toe trillende binnenspiegel). Maar ik weet niet of dat normaal was en dat het mij net pas opviel. Ook leek de motor iets te 'tikken'.. Het oliepeil was overigens wel aan de lage kant maar nog niet onder het laatste stipje.

Dennis heb jij het probleem nog weten op te lossen? Was het bij jou ook de gasklepschakelaar?

Groeten,

Jim

Ha @substenoo,

Hmm, die Engelsman had destijds een probleem dat veel leek op dat van Dennis en had dat inderdaad opgelost met een nieuwe gasklepschakelaar. Maar goed, die gasklepschakelaar is geen heel ingewikkeld ding; als je vol gas geeft gaat er een stoompje lopen, als je geen gas geeft gaat er een ander stroompje lopen, en alles ertussen in geeft geen stroompje. Het lijkt mij dus dat die schakelaar ook wel te repareren is.

De gasklepschakelaar ziet er zo uit...

Hij zit op het gasklephuis, daar net boven m'n rode multimeter, rood omcirkeld.

Maar ik zal je binnenkort een mailtje sturen, want Subaru heeft volgens mij een stappenplan om de oorzaak van dit soort problemen te vinden.

Trillingen kunnen ook komen door een te laag stationair toerental of door bijvoorbeeld versleten motorrubbers.

Over dat tikkende geluid: als je het niet vertrouwt zou ik een garage om advies vragen.

Hoe de motorolie eruit ziet kan vaak ook meer informatie over de staat van de motor. Een tikkend geluid kan ook komen door kleppen die lang niet zijn afgesteld en nu dus te veel speling hebben. Een uitgerekte ketting waarmee de balansas en de oliepomp worden aangedreven kan bij stationair toerental ook een apart geluid maken, maar dat is meer rammelen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dank voor de reactie en behulpzame foto's!

Gisteren weer zonder problemen gereden. Ik kijk het even aan en goed om te weten wat de mogelijke oorzaak kan zijn.

Tikken valt gelukkig wel mee, mocht het erger worden ga ik er eens naar laten kijken.

 

 

Toch even de foutcode opgezocht;

Het was foutcode 54, oftewel iets met het inlaatsysteem.

Ik zal het systeem nog mechanisch onderzoeken. Ik weet dat de luchtfilter-kist vrij roestig is, maar gezien het acute verschijnen en verdwijnen van het probleem verwacht ik eigenlijk niet dat het mechanisch is.

Dan blijft nog over om signaal van druksensor naar ECU en idle switch signal te checken (volgens de troubleshooting guide), ga dat tzt proberen of als het probleem zich nog eens voor mag doen.

Ik denk inderdaad ook niet dat het een mechanisch probleempje is. Sporadisch voorkomende problemen zijn denk ik toch vaak elektrische dingen; slechte  contacten, loszittende stekkers, dingen die alleen bij een bepaalde temperatuur optreden, noem het maar op...

Maar ik begreep dat jij ook in het bezit bent van de handboeken, da's mooi! Gewoon die stappen doorlopen, dan sluit je langzamerhand steeds meer mogelijkheden uit en blijf je (hopelijk) met één dingetje over.

 

Ik vermoed dat het vacuümsensor het nog wel doet. Als daar echt iets mee zou zijn denk ik namelijk dat je er meer last van hebt, zonder dat sensor doet ie het echt nauwelijks. Als Dennis hem loskoppelde was direct al het vermogen weg en ging het check-engine lampje branden. Het moet dan wel heel toevallig zijn dat ie het dan bij gas los weer ineens gaat doen lijkt mij.
Daarnaast is het vacuümsensor niet op of aan de motor gemonteerd (zoals de gasklepschakelaar), maar zit ie juist aan de carrosserie vast. Daardoor wordt ie ook een stuk minder blootgesteld aan trillingen van het motorblok, dat scheelt ook.

Hoe ziet de binnenkant van de gasklepschakelaar er bij jou eigenlijk uit? Dat zwarte kapje kan je eraf halen door eerst de clipjes aan boven- en onderkant los te halen, vervolgens iets naar rechts scharnieren en hij is los. Daarna heb je zicht op het binnenwerk.

Het binnenwerk ziet er bij mij zo uit. Als dat bij jou heel vies is kan een bus contactspray geen kwaad denk ik.

Op bladzijde 40 en 41 in de trouble shooting sectie staat ook hoe je die schakelaar doormeet trouwens. Mocht ie buiten specificaties zijn, dan zou je hem mogelijk nog wat kunnen stellen. Als je die twee bolkoppen aan de boven- en onderkant van de schakelaar iets losdraait kan je de gehele schakelaar ten opzichte van het gasklephuis wat verdraaien. Misschien dat je hem daarmee dan weer binnen spec krijgt, da's makkelijker dan een heel gasklephuis vernieuwen zoals Subaru voorschrijft 🙂 .

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Duurde even maar hier dan de foto's.

De basis is flink verroest maar de contacten lijken er nog goed uit te zien.

Overigens heb ik het probleem ook niet meer gehad! Dus was toch iets eenmaligs tot nu toe. Misschien dat ik op dat moment per ongeluk de 4x4 knop aantikte, ik weet het niet.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Er mistten wat foto's, hier de rest.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

En ja er mag daarbinnen wel een beetje schoongemaakt worden

Foto's, altijd leuk! Zo vies vind ik het motorruim er op de foto's geeneens uitzien trouwens.

Aan de ene kant mooi dat het probleem zich niet weer voor heeft gedaan natuurlijk, maar ja, waar het nu van komt is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de 4WD-knop er echt iets aan verandert. Die moet je ook echt tot op de bodem indrukken voordat hij iets doorverbindt.

Heb je de foutcodes al uit de ECU gewist? In de handboeken staat hoe dat moet. Ik zit mij namelijk net te bedenken dat de codes die je eerder hebt uitgelezen misschien nog oude foutcodes waren. Als je de codes nu wist en het probleem doet zich later weer eens voor, dan heb je waarschijnlijk de codes die er echt mee te maken hebben.
Het is denk ik een kwestie van wachten totdat het zich weer voordoet, om vervolgens aan de hand van de foutcodes die dan naar boven komen eens te kijken waar het in zou kunnen zitten.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 2 of 4Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.