Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Sporadisch wegvallens vermogen en check engine.

VorigePage 4 of 4

Compressie is nog steeds 60PSI/4 bar. Ik denk dat de (inlaat)klep net strak genoeg stond om bij een lage buitentemperatuur en een goed opgewarmde motor soms weer het inlaatkanaal in te lekken.

Dan krijg je een situatie waarbij de druk in het inlaatkanaal onlogisch hoog is in combinatie met een gemaakt stationair contact (gesloten gasklep)...

...Maar toch heb ik het gevoel dat dit misschien te intelligent is voor een computer uit 1995.

Citaat van Dennis op 13 februari 2023, 10:59

Dan krijg je een situatie waarbij de druk in het inlaatkanaal onlogisch hoog is in combinatie met een gemaakt stationair contact (gesloten gasklep)...

Ik zat aan hetzelfde te denken ja, dat ie inderdaad de lucht via de inlaatklep terug de inlaat in blaast. Met een gesloten gasklep kan die lucht niet echt ergens heen, dus dan zou de onderdruk in de inlaat iets moeten afnemen. Wat ik mij wel afvraag is hoe veel de onderdruk dan afneemt. Ik bedoel, die lucht heeft niet heel veel tijd om druk op te bouwen, de andere zuigers zuigen immers gewoon door. Als die afname in onderdruk er al zou zijn moet het er maar heel kort zijn denk ik. Het lijkt mij dat de druk tegen die tijd allang is afgevlakt, ruim voordat de ECU het onderdruksensor heeft uitgelezen. Want ik denk dat dat een x-aantal keer per seconde gebeurt.

Maar goed, misschien is het net genoeg om buiten specificaties te vallen en is het onderdruksensor gevoelig genoeg om dat waar te nemen. Anders zou ik echt niet weten waardoor de ECU in de war moet raken. Op een inlaatluchtthermometer na zitten er namelijk niet meer sensoren in het inlaattraject.
Misschien is die ECU dus best wel intelligent...

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

De onderdelen zijn weer terug. De cilinderkop is nagekeken en de kleppen zijn opnieuw ingeslepen. Enkele kleine delen zijn voorzien van een laagje Cerakote.

De kleppendeksel en krukaspoelie zijn "gevapourblast". Hierbij wordt geen coating aangebracht maar wordt het oppervlak door middel van stralen kaal gemaakt. Ook worden poriën in het metaal dichtgedrukt... Tijd zal leren of deze methodes blijvertjes zijn. De prijs van het cerakoten was in ieder geval erg schappelijk!

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Bonusafbeelding van het kleppendeksel toen ik hem net los had.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Dat ziet er weer als nieuw uit! Ben erg benieuwd hoe lang dit goed blijft.

En niet geheel onbelangrijk: gaat je motortje het straks weer goed doen? Dat moet toch wel.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 4 of 4
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.