Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Sporadisch wegvallens vermogen en check engine.

VorigePage 3 of 4Volgende

Nee das waar.

Heb gezien dat je de codes kan wissen inderdaad, zal ik doen, dank voor de tip!

Kleine update: Dit jaar is de storing veel heviger aanwezig. Praktisch iedere rit na het warmrijden. Dat maakt zoeken weer de moeite waard!

Ik ben naar Cito in Den Haag gereden omdat zij een Select monitor hadden. Kerel staat een paar seconden bij m'n bus en merkt op: "Loopt dat ding niet op twee cilinders?"

Na een beetje gespeel met de bougiekabels bleek cilinder 2 niet mee te doen. Vandaag heb ik compressie gemeten: 60PSI (4 bar) compressie waar de rest 130 PSI heeft. Een scheutje olie bracht geen verbetering dus het probleem zit waarschijnlijk in de cilinderkop.

Morgen kleppen stellen om dit uit te sluiten maar grote kans dat (één van de) kleppen verbrand is.

Waarom de ECU hierdoor van de leg kan raken als ik gas loslaat weet ik niet. Misschien te weinig onderdruk in combinatie met een gemaakt stationaircontact?

Ehm, ik heb op dit moment even geen heldere ingeving. Ga er dit weekend eens over nadenken.

Als de pressure sensor de juiste waarde doorgeeft zou ik niet weten waar de ECU een storing vandaan zou moeten halen. Misschien dat de hallgever in de bobine er nog iets mee te maken heeft? Daar haalt de ECU het motortoerental vandaan.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ah twee cilinders! …

Ik heb er nadat het gasklephuis is schoongemaakt, de benzine- en luchtfilter en boogies zijn vervangen en het stationair toerental naar beneden is bijgesteld geen last meer van gehad. Al gebeurde het wel sporadisch dus ik kan nog niet helemaal uitsluiten dat het niet meer gebeurd.

Maar zo te horen is er bij jou waarschijnlijk meer aan de hand…

Vandaag kleppen geprobeerd te stellen. In het kort: Er viel geen kaas van te maken. Vanalles stond strak maar de nokkenas stond volgens mijn gevoel ook op een erg onlogische plaats. Uiteindelijk heb ik maar optisch enkele nokken naar een veilige plek gedraaid en één en heb ik één en ander gaan meten.

De laatste keer (15.000km geleden) meen ik ook al dat er wat gehannes was. Ik had toen met een schroevendraaier in het bougiegat BDP bepaald en daarop gecontroleerd en "een paar klepjes" iets losser gezet maar niets drastisch.

The plot thickens...

Als er geen kaas van te maken is, staat de timing van de nokkenas nog wel goed?

Ik tast nog steeds in het duister trouwens over de van de leg geraakte ECU.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

De timing van de nokkenas staat nog goed. Door één van de boudiegaten zag ik echter ook dat één van de kleppen geen net pasvlak meer had. De kogel is door de kerk: De kop wordt uitgewisseld.

Ik heb de motor uit de eerdere donorauto erbij gepakt en hier de cilinderkop en enkele andere onderdelen zoals de oliepeilstok, kleppendeksel en wat beugeltjes en dingetjes vanaf gehaald.

De kop is weggebracht naar E&V revisie voor een controle/manicure en komt volgende week terug.

De accessoires zijn gestraald en worden morgen weggebracht naar Cerakote Center in Geldermalsen. Ben benieuwd hoe dat wordt!

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Goed bezig Dennis. Toch best handig zo'n donorblok... Laat je je 'oude' kop ook nog reviseren?

Van Cerakote heb ik nog niet eerder gehoord. Op hun website lees ik dat het een keramische epoxy coating is die van origine uit de wapenindustrie komt en op vrijwel elk aspect beter is dan andere verfsystemen. Ik weet nooit helemaal goed hoe ik dat soort claims moet interpreteren. Er zijn verschillende soort Cerakote zie ik als ik naar beneden scroll, de C, H, Elite en High temp, elk met zijn eigen eigenschappen. Deze eigenschappen zijn gemeten in bolletjes, waardoor je ze onderling kan vergelijken denk ik, maar het maakt het verder niet heel meetbaar.  Ik bedoel, hoe roestbestendig zijn 5 bolletjes en hoeveel beter zijn 5+ bolletjes?
Zolang je onderdelen goed ontvet en straalt maakt het soort aflak volgens mij niet heel veel uit, maar misschien heb ik het daar mis.

Waarschijnlijk ben ik te kritisch, 't zal best prima spul zijn :). Ik ben benieuwd!

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ik weet niet of ik de oude kop laat reviseren. Deels omdat de vraag nagenoeg nihil is, deels omdat de verbrandingsmotor verder en verder in het verdomhoekje verdwijnt en deels omdat veel onderdelen niet meer leverbaar zijn (waardoor rijdende bussen sneller op de sloop verdwijnen en de vraag nog meer afneemt).

Het donorblok verder uit elkaar peuteren en als decoratie gebruiken spreekt me ook niet aan. Niet omdat het een slecht blok is (het hoonpatroon staat na dertig jaar nog in de cilinders!) maar de techniek is zo...  dertien in een dozijn. En het is ook de minst iconische motor van Subaru geloof ik: Geen boxer, geen zescillinder, geen Clover4...

Ik heb ook geen ervaring met Cerakote. Ik hoop op een laklaag waar niet na een jaar al de roestvlekken weer opzitten. Ik heb vlak na aanschaf van mijn bus een kapitaal uitgegeven om alle hitteschilden weer compleet te krijgen en deze naast de originele coating nog voorzien van een extra laag hittebestendige lak. Na een paar jaar ziet het er al weer krokant uit.

Kleine update nog: Na het kleppenstellen bij 3 boven nul waarbij enkele kleppen wat ruimer gezet zijn is de storing niet meer waargenomen. Zal ik toch  weer een keer compressie gaan meten...?

Tja, daar heb je wel een punt ja. De vraag naar onderdelen houd ik volgens mij in m'n eentje ongeveer in stand 😉 .

In een situatie waar de onderdelenvoorziening steeds verder opdroogt zou ik mij vastklampen aan alles wat nog goed is. Een onderblok waarbij het hoonpatroon nog zichtbaar is zou ik daarom niet snel als tafel ombouwen. Ik heb een onderblok in de schuur staan die (zo heeft de vorige eigenaar van de vorige eigenaar mij weten te vertellen) op de snelweg is vastgelopen. Die cilinderwand is niet heel fris meer. Daar ga ik ooit nog eens een tafeltje van maken, met dat onderblok kon ik volgens de motorrevisie verder toch niks meer.

Ook al zijn de EF10 en de EF12's niet Subaru's meest begeerlijke motorblokjes, het zijn wel Subaru's enige bijna-plat-liggende driecilinders! Volgens mij zijn er ook niet heel veel van gebouwd, helemaal als je het vergelijkt met de hoeveelheden EN's en EJ's die de fabriek uit zijn gerold. Boxers vind ik ook wel leuk, maar dan vooral de versies die niemand wil hebben (de non-turbo's, vooral omdat die stationair zo mooi klinken). Ben waarschijnlijk ook als enige fan van de 1KR van Daihatsu; een motor van nog geen 70 kg, dát vind ik nou leuk. Bij een koude start zijn het wel ontzettend rauwe dingen, eenmaal op temperatuur loopt het allemaal stukken beter. 'Goh, wat loopt dat toch mooi' heb ik bij een koude start dus niet. Dat heb ik wel bij het Liberomotortje. Of je die nu koud of warm start, krijg er altijd een grijns van op m'n gezicht, ondanks de dertien-in-een-dozijn techniek 😉 .

Weer on-topic en ingaand op je laatste punt: een keer extra de compressie meten kan geen kwaad lijkt mij 🙂 .

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 3 of 4Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.