Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Warmte ter hoogte van handrem / warme start

Page 1 of 3Volgende

Dag Allen,

Ik heb wat vraagjes hopelijk is er iemand die mij hier bij kan helpen :).

Onze libero 4wd werkt prima, maar het wordt denk ik tijd voor een bezoekje aan de garage. Er zijn echter wat dingen waar ik jullie advies graag nog even bij zou gebruiken.

1.
Allereerst valt het mij de laatste tijd op dat er erg veel warmte door de vloerplaat heenkomt ter hoogte van de handrem. Er zit hier natuurlijk weinig isolatie en zelfs een sleuf, dus ergens is het niet gek dat er warmte komt van de buizen die richting de radiator lopen lijkt mij, maar soms vind ik het toch wel zorgwekkend warm (het niet heet gelukkig maar toch).

De temperatuurmeter staat nooit verder dan de helft. En ik heb de indruk dat deze wel werkt omdat de wijzer ook wel eens helemaal onderaan de indicatie staat.
Koelvloeistof check ik ook geregeld, heb die nu wel 2x in misschien 2500 km bijgevuld (geen idee of dat normaal is).

Is dit iets wat bij jullie ook wel eens voorkomt?

2.
Daarnaast heb ik soms problemen met starten als de motor warm is. Als ik de sleutel dan omdraai hoor vaak helemaal niets (als er uberhaupt geen contact gehaamkt wordt), al hoor ik wel als de radiotor draait dat de toeren van de ventialtor wat afneemt, wat toch van het feit getuigd dat er dan stroom gevraagt wordt.

Het zou toch niet zo warm worden dat die accu het voltage niet meer kan ophoesten om de startmotor aan te zwengenelen?

3.
Verder kraakt het met lage snelheid wat links achter, maar ik ga er vanuit dat dat gewoon een lager is die aan vervanging toe is.

Ik ben benieuwd of iemand hier wat op te zeggen heeft!

Bij voorbaat dank alvast, mocht iemand een reactie plaatsen.

Groet,

Jim

Ha Jim,

Jij hebt een FA (1993-1999) toch? Met welke buitentemperaturen heb je deze problemen?

Warme lucht bij de handrem
Het feit dat er warme lucht naar boven komt betekent in ieder geval dat de radiateur de warmte van de motor afgeeft aan de buitenlucht. Het is vanachter een schem lastig te beoordelen wat je onder zorgwekkend warm verstaat. Direct onder de vloer waar de handrem op staat zit de radiateur, het kan daar inderdaad warm worden, maar heet moet het niet zijn. Je zou er een thermometer op kunnen leggen, zodat de waardes met anderen vergeleken kunnen worden.

Wanneer merk je dat het warm wordt? Als je stilstaat, of merk je het ook tijdens het rijden? Tijdens het rijden zou de warme lucht niet onder de stoelen moeten blijven hangen.

Toen mijn bus nog reed in de zomer van 2018 heb ik niet gemerkt dat het bij de handrem echt warm werd. Maar ik moet zeggen dat dat al zo'n tijd geleden is, dat ik het mij ook niet helemaal goed kan herinneren. Het is mij in ieder geval niet opgevallen. Misschien dat @dennis hier meer ervaring mee heeft.

Koelwatertemperatuur
Als de koelwatertemperatuurmeter bij een koude start op koud staat en tijdens het rijden stijgt, dan geeft het koelwatertemperatuursensor iets door en dan doet de wijzer het ook. Het enige wat dan nog kan is dat de waardes die het sensor doorgeeft niet juist zijn.

Met lucht in het koelsysteem werkt de thermometer ook niet goed. Het koelsysteem ontluchten is denk ik niet onverstandig. Boven het resevewiel zit een dopje die eraf kan (reservewiel moet eronder weg, anders kan je dat dopje niet zien). Vervolgens is het een kwestie van bijvullen totdat er een ononderbroken straal koelwater uit de slang waar dat dopje op zat komt. Dan moet dat dopje er snel weer op en vul je het koelwater tot aan de rand bij. Als je wilt kan ik daar morgen foto's van maken.

Koelwater bijvullen
Ik weet niet hoeveel je bijvult, maar in 2500km 2x koelwater bijvullen vind ik veel. In principe zou er geen water uit het koelstysteem moeten verdwijnen.
Daalt het niveau in het koelwaterreservoir ook?

Warme start

  • Wat doet het voltage van de accu als je start? Die zou volgens mij niet onder de 10V moeten komen. Als de auto uitstaat dan moet de spanning over de plus- en minpool van de accu minimaal 12,4V bedragen.
  • Hoor je bij het starten een klik uit de startmotor? Zo ja, dan beweegt het startrelais, zo niet, dan zit ie vast.  Heb je de startmotor al eens een tikje gegeven met een houtje (niet te hard uiteraard)? Als de motor warm wordt, wordt het motorruim ook warm en warmt de startmotor ook op. Misschien dat het startrelais op de startmotor om de een of andere reden blijft hangen. Zie deze pagina onderaan bij 'mogelijke defecten aan de startmotor'.

Krakend geluid
Een krakend geluid kan overal vandaan komen, dat zijn echt dingen die je in het echt moet horen zeg maar. Ik denk dat een garage dat vast op kan lossen.

Als je ergens meer uitleg of een paar foto's van nodig hebt, vraag gerust!

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
Citaat van SubieLibero op 10 augustus 2022, 21:31

Ha Jim,

Jij hebt een FA (1993-1999) toch? Met welke buitentemperaturen heb je deze problemen?

Klopt! Wel vooral met warme zomerdagen, en die zijn er nogal veel natuurlijk deze zomer.

Warme lucht bij de handrem
Het feit dat er warme lucht naar boven komt betekent in ieder geval dat de radiateur de warmte van de motor afgeeft aan de buitenlucht. Het is vanachter een schem lastig te beoordelen wat je onder zorgwekkend warm verstaat. Direct onder de vloer waar de handrem op staat zit de radiateur, het kan daar inderdaad warm worden, maar heet moet het niet zijn. Je zou er een thermometer op kunnen leggen, zodat de waardes met anderen vergeleken kunnen worden.

Op zich al geruststellend te horen dat het daar warm zou kunnen worden, dank. Ik heb de sensor van mijn thermometer erin gehangen, volgende keer weet ik hoe warm het wordt.

Wanneer merk je dat het warm wordt? Als je stilstaat, of merk je het ook tijdens het rijden? Tijdens het rijden zou de warme lucht niet onder de stoelen moeten blijven hangen.

Toen mijn bus nog reed in de zomer van 2018 heb ik niet gemerkt dat het bij de handrem echt warm werd. Maar ik moet zeggen dat dat al zo'n tijd geleden is, dat ik het mij ook niet helemaal goed kan herinneren. Het is mij in ieder geval niet opgevallen. Misschien dat @dennis hier meer ervaring mee heeft.

Vooral bij het rijden van lange stukken, zelfs op de snelweg (wel meer bij file uiteraard). Wel wordt de bodemplaat rondom de 'middenconsole' dus wat warm, dus ook onder de stoelen.

Koelwatertemperatuur
Als de koelwatertemperatuurmeter bij een koude start op koud staat en tijdens het rijden stijgt, dan geeft het koelwatertemperatuursensor iets door en dan doet de wijzer het ook. Het enige wat dan nog kan is dat de waardes die het sensor doorgeeft niet juist zijn.

Ja dat leek mij ook! Al zie ik de indicator dus niet extra uitslaan als het zo warm wordt (misschien juist een goed teken). Wellicht kan ik de sensor van de thermometer ook aan de aanvoer van de raditeur bevestigen, dan weten we het precies (dat is dus een externe thermometer met sensor aan een kabeltje).

Met lucht in het koelsysteem werkt de thermometer ook niet goed. Het koelsysteem ontluchten is denk ik niet onverstandig. Boven het resevewiel zit een dopje die eraf kan (reservewiel moet eronder weg, anders kan je dat dopje niet zien). Vervolgens is het een kwestie van bijvullen totdat er een ononderbroken straal koelwater uit de slang waar dat dopje op zat komt. Dan moet dat dopje er snel weer op en vul je het koelwater tot aan de rand bij. Als je wilt kan ik daar morgen foto's van maken.

Goeie tip! Ik ga het systeem proberen te ontluchten, ik laat het weten mocht dat niet lukken. En ik neem aan even wachten tot alles is afgekoeld :).

Koelwater bijvullen
Ik weet niet hoeveel je bijvult, maar in 2500km 2x koelwater bijvullen vind ik veel. In principe zou er geen water uit het koelstysteem moeten verdwijnen.
Daalt het niveau in het koelwaterreservoir ook?

Het niveau in het reservoir is vaak lastig af te lezen, maar laatst moest ik dus wel een hoop bijvullen voordat hij vol was. Al lijkt het ook niet super snel te gaan. Ik zal de bevestiging van de aanvoer van de radiateur ook eens goed controleren, wellicht dat daar wat weglekt...

Warme start

  • Wat doet het voltage van de accu als je start? Die zou volgens mij niet onder de 10V moeten komen. Als de auto uitstaat dan moet de spanning over de plus- en minpool van de accu minimaal 12,4V bedragen.

Het voltage bij de accu dipt nauwelijks bij een succesvolle start, zelfs op het startrelais zelf dipt het voltage even kort richting 10.6 V maar trekt snel weer bij. Ik zal het nog eens meten als het niet lukt om te starten.

  • Hoor je bij het starten een klik uit de startmotor? Zo ja, dan beweegt het startrelais, zo niet, dan zit ie vast.  Heb je de startmotor al eens een tikje gegeven met een houtje (niet te hard uiteraard)? Als de motor warm wordt, wordt het motorruim ook warm en warmt de startmotor ook op. Misschien dat het startrelais op de startmotor om de een of andere reden blijft hangen. Zie deze pagina onderaan bij 'mogelijke defecten aan de startmotor'.
  • Het startrelais is altijd hoorbaar. Tikje hielp niet, misschien nog eens wat harder proberen en gelukkig werkt het dus altijd om een paar minuten te wachten.

Het lijkt er toch op dat ik hier even voor naar de garage moet ook.

Krakend geluid
Een krakend geluid kan overal vandaan komen, dat zijn echt dingen die je in het echt moet horen zeg maar. Ik denk dat een garage dat vast op kan lossen.

Als je ergens meer uitleg of een paar foto's van nodig hebt, vraag gerust!

Ook dit laat ik nakijken. Dank voor alle tips weer!

Jim

Schiet mij ineens te binnen; het hitteschild achter de uitlaat is behoorlijk door aan het roesten. De vorige eigenaar gaf aan dat dit geen verschil maakte, maar dat zit er natuurlijk niet voor niets. Misschien kan het zijn dat de startmotor gewoon te heet wordt en daardoor inderdaad teveel uitzet oid? Ik zal kijken of ik het hitteschild wat kan herstellen met warmtewerend folie, daar heb ik nog wat van.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat dit ook samenhangt met het andere probleem; dat het toch wat te heet wordt allemaal..

Ik ben benieuwd wat je thermometer aangeeft. Ik kan het helaas met mijn bus vergelijken, maar dan is er in ieder geval iets wat anderen (die wel een rijdende Libero hebben) kunnen controleren.

Ah, oké, die voltages zijn prima, de accu is het probleem dan niet denk ik.

Citaat van substenoo op 12 augustus 2022, 08:59

Schiet mij ineens te binnen; het hitteschild achter de uitlaat is behoorlijk door aan het roesten. De vorige eigenaar gaf aan dat dit geen verschil maakte, maar dat zit er natuurlijk niet voor niets. Misschien kan het zijn dat de startmotor gewoon te heet wordt en daardoor inderdaad teveel uitzet oid? Ik zal kijken of ik het hitteschild wat kan herstellen met warmtewerend folie, daar heb ik nog wat van.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat dit ook samenhangt met het andere probleem; dat het toch wat te heet wordt allemaal..

Zoals je zegt, die hitteschilden zitten er niet voor niks. Als je daar iets voor kan fabriceren denk ik dat het motorruim wat minder warm wordt.
Doet de motorruimventilator het trouwens? Die hangt achter de einddemper, helemaal links in de hoek. Die slaat aan bij 60°C en gaat bij 55 weer uit, om zo de temperatuur in de motorruimte te regelen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
Citaat van substenoo op 9 augustus 2022, 16:26

Dag Allen,

Ik heb wat vraagjes hopelijk is er iemand die mij hier bij kan helpen :).

Onze libero 4wd werkt prima, maar het wordt denk ik tijd voor een bezoekje aan de garage. Er zijn echter wat dingen waar ik jullie advies graag nog even bij zou gebruiken.

1.
Allereerst valt het mij de laatste tijd op dat er erg veel warmte door de vloerplaat heenkomt ter hoogte van de handrem. Er zit hier natuurlijk weinig isolatie en zelfs een sleuf, dus ergens is het niet gek dat er warmte komt van de buizen die richting de radiator lopen lijkt mij, maar soms vind ik het toch wel zorgwekkend warm (het niet heet gelukkig maar toch).

De temperatuurmeter staat nooit verder dan de helft. En ik heb de indruk dat deze wel werkt omdat de wijzer ook wel eens helemaal onderaan de indicatie staat.
Koelvloeistof check ik ook geregeld, heb die nu wel 2x in misschien 2500 km bijgevuld (geen idee of dat normaal is).

Is dit iets wat bij jullie ook wel eens voorkomt?

2.
Daarnaast heb ik soms problemen met starten als de motor warm is. Als ik de sleutel dan omdraai hoor vaak helemaal niets (als er uberhaupt geen contact gehaamkt wordt), al hoor ik wel als de radiotor draait dat de toeren van de ventialtor wat afneemt, wat toch van het feit getuigd dat er dan stroom gevraagt wordt.

Het zou toch niet zo warm worden dat die accu het voltage niet meer kan ophoesten om de startmotor aan te zwengenelen?

3.
Verder kraakt het met lage snelheid wat links achter, maar ik ga er vanuit dat dat gewoon een lager is die aan vervanging toe is.

Ik ben benieuwd of iemand hier wat op te zeggen heeft!

Bij voorbaat dank alvast, mocht iemand een reactie plaatsen.

Groet,

Jim

Ik moest even kijken of m'n reservesleutel er nog hing hoor. Erg herkenbaar.

1. De warmte heb ik ook als ik ter hoogte van de gordelpunten naar beneden voel. Ook ik vond dat de ventilator wel erg snel/vaak aansloeg deze zomer en ik heb vorige week m'n koelsysteem geflushed en koelwater ververst. Maakte nul verschil afgezien van het feit dat ik nu weet dat de koelvloeistof nu weer 100% goed is.

Dat ontluchtingsbuisje voor het koelsysteem waar Gijs het over heeft zat bij mij trouwens compleet dichtgeslibt. Ik heb deze met een stuk VD draad weer vrij gemaakt. Betekent wel dat Subaru Aalsmeer ook dit klusje heeft afgeraffelt toen ik hem daar wegbracht voor onderhoud.

Koelvloeistof bijvullen doe ik ook al bijna zeven jaar. Ondertussen meerdere vakanties gedaan en de Stelviopas op en afgeraced. Ik weet nog steeds niet waar het aan ligt. Feit is wel dat het niet hoort te gebeuren.

2. Had ik vorige week ook. Bij mij zit de minpool van de accu niet heel stevig vast (klem uitgerekt). Kijk eens of je accupolen nog goed vastzitten. Misschien kun je met een multimeter een V4 meting doen? Dan weet je waar je volts blijven tijdens het starten en dan kun je gerichter werken.

3. Dus je gaat het niet geloven maar vorige week...  Yep. Garage Niestcar kan het bevestigen. Ik heb in de zelfsleutel garage er naast de trommelrem open gehad maar niets gevonden. Daarna was het gekraak wel weg. Ik denk dat het de asmoer was (deze moet op 235NM worden vastgezet)

Dankzij Dennis' post komen er bij mij ook weer allemaal dingen te boven. De V4 meting (uitleg onderaan) is inderdaad handig voor dit soort dingen, die heb ik ook gebruikt toen ik het motortje voor het eerst weer wilde starten en niks het deed (zelfs de controlelampjes in het dashboard niet, dacht dat de ECU het loodje had gelegd). Uiteindelijk bleek dat de massakabel tussen de motorsteun naar het chassis slecht contact maakte en een dikke 11V wegsnoepte... De opluchting van de eeuw was dat.

Nu je over die asmoer begint... Mijn bus knarste ook helemaal in het begin herinner ik mij inderdaad. Na lang zoeken bleek dat de asmoer van het linker achterwiel handvast zat! Met belasting op het wiel zag ik niks wat los zat, pas toen ik de achterkant iets van de grond had bleek dat het achterwiel kon wiebelen...

Net wat Dennis zegt, die hoort op een hoog aandraaimoment vast te zitten. Je klemt er niet alleen de remtrommel mee op de steekas, maar je zorgt ook dat het wiellager opgesloten zit. De asmoer is dop 36.

Nadat ik die goed had vastgedraaid en opnieuw had geborgd was het geknars weg (en kon het achterwiel ook niet meer wiebelen). Het geknars ontstond denk ik doordat er met een losse asmoer speling tussen de remtrommel en de steekas zit, waardoor dat over elkaar heen gaat schuiven tijdens het rijden.
Dus ja Dennis, dat dat de asmoer was kan ik met 95% zekerheid bevestigen. Wat stom dat ik daar zelf niet op gekomen was. Veel te lang geleden alweer denk ik...

Maar goed, voor Jim: controleer (of laat controleren) of de asmoeren achter wel op 235 Nm vastzitten.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dank voor de info jullie bieden!

Doet de motorruimventilator het trouwens? Die hangt achter de einddemper, helemaal links in de hoek. Die slaat aan bij 60°C en gaat bij 55 weer uit, om zo de temperatuur in de motorruimte te regelen.

Ja die doet het! Die hoor ik wel draaien zo nu en dan. Dank.

De temperatuur bij de handrem viel nog redelijk mee, maximaal bovenin de dertig graden (38 graden) op warme dagen.

Grappig Dennis, lijkt in ieder geval dat we vergelijkbare dingen meemaken!

Maar er is bij mij duidelijk nog iets aan de hand.

Gisteren zag ik een plas vloeistof onder de voorkant van de auto liggen. Ik ga zo nader onderzoeken wat er is. Het leek te zijn ontstaan bij de radiateur (lek?), alhoewel de vloestof toch wel leek op heldere olie, het leek dikker en geler dan koelvloeistof. Dus misschien de olie van de versnellingsbak? Ik ga het zo nader onderzoeken. Hierbij ook alvast wat foto's.

De V4 meter is een goede, en zal in ieder geval kijken of de accupolen overal goed zitten.

Asmoer ga ik nalopen, want het klinkt inderdaad alsof dat het zou kunnen zijn!

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Het is inderdaad de radiateur, die is duidelijk aan vervanging toe!

Wellicht dus dat dat ook de warmte en het hoge verbruik van koelvloeistof verklaarde...
Hopelijk was de warmte niet de oorzaak van het nu lekraken van het ding...

Page 1 of 3Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.