Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Warmte ter hoogte van handrem / warme start

VorigePage 3 of 3

Heb je bij het vullen dat dopje van de ontluchting (onder het reservewiel) eraf gehaald? Ik moest het even weer opzoeken, maar zie deze post aan het begin. Foto's van het desbetreffende buisje upload ik morgen, want als je niet weet waar je moet zoeken kijk je er zo overheen.

Als je dat dopje eraf hebt gehaald tijdens het bijvullen en er niks uitkwam dan vermoed ik dat je ontluchting verstopt zit, zoals Dennis ook zei. Dan helpt dit:

Citaat van Dennis op 1 september 2022, 06:55

1. Dat ontluchtingsbuisje voor het koelsysteem waar SubieLibero het over heeft zat bij mij trouwens compleet dichtgeslibt. Ik heb deze met een stuk VD draad weer vrij gemaakt.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dank voor de info.

De ontluchting loopt gewoon door dus daar ligt het niet aan. Enfin, met wat geduld is het vullen gelukt.

Hij is inmiddels bij de APK geweest. Daar kwamen wat punten vaar voren gelukkig geen grote:

1. Iets te hoge waarden (CO?) in de uitlaat

Het zou wellicht kunnen dat de lamba sonde niet goed werkt, maar de keurmeester sugereerde ook dat het kon liggen aan een te hoge stationair toerental. Heeft iemand hier ideeen bij en of je het stationair toerental kunt terugschroeven? Ik kan dit nazoeken in het boek maar als er iemand ervaring mee heeft is dat fijn om te horen.

2. De remhoeven achter zijn versleten, dat verklaard het snerpende geluid dat ik eerder al hoorde.

We gaan kijken of we wat kunnen vinden, want de originele zijn vrij duur. Iemand anders daar al eens een goed product voor gevonden?

3. Het frame is toch wat doorgeroest aan de voorkant bij de dwarsverbinding, dus wat klein laswerk maar het is te overzien.

Citaat van substenoo op 27 oktober 2022, 17:03

Het zou wellicht kunnen dat de lamba sonde niet goed werkt, maar de keurmeester sugereerde ook dat het kon liggen aan een te hoge stationair toerental. Heeft iemand hier ideeen bij en of je het stationair toerental kunt terugschroeven? Ik kan dit nazoeken in het boek maar als er iemand ervaring mee heeft is dat fijn om te horen.

Op het gasklephuis zit een schroef om je stationair toerental af te stellen. Deze schroef zit onder een rubbertje, oranje omcirkeld in de foto. Het stationaire toerental hoort op 850 ± 50 rpm te zitten als de motor op temperatuur is.

Citaat van substenoo op 27 oktober 2022, 17:03

2. De remhoeven achter zijn versleten, dat verklaard het snerpende geluid dat ik eerder al hoorde.

We gaan kijken of we wat kunnen vinden, want de originele zijn vrij duur. Iemand anders daar al eens een goed product voor gevonden?

De remschoenen van een Suzuki Alto zouden hetzelfde moeten zijn, zie dit topic (hij heeft de remmen van de 2e generatie Libero op een 1e generatie gezet). Welke bouwjaren staan er helaas niet bij, maar ik denk dat iets van de 2e of 3e Alto moet passen. Als ik hier bijvoorbeeld kijk, dan denk ik dat dit wel kansen biedt (hij past ook op de Justy staat er bij (waar de Libero veel interne aandrijflijndelen mee deelt))

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dank.

De remhoeven bleken alles behalve versleten, het gebrek aanremkracht had dus eerder iets te maken met de remdruk wellicht. Hopelijk komen de remmen na het nalopen van alle leidingen wel door de APK.

Tevens werd er wat teveel CO gemeten in de uitlaat. Hopelijk helpt het schoonmaken van de luchtfilter en het gasklephuis, en kunnen we e.e.a. afstellen met de stationairschroef. Verder zie ik in de troubleshouting guide dat je de idle switch nog kunt doormeten en dat je iets in de computer kunt afstellen mbt. de CO verhouding. Heeft iemand hier ervaring met een slechte verbranding en hoe dat te verhelpen?

Overigens was ik op zoek naar de ECU en kon die niet zo snel vinden. Kan het zijn dat die onder het stuur zit? Of zitten daar alleen de zekeringen en de uitleesstekkers?

De idle switch doormeten kan geen kwaad. Als die waardes binnen specificatie liggen kan je die uitsluiten. Als daar iets mee is komt het vaak voor dat de motor zich op willekeurige momenten inhoudt tijdens het rijden.

De CO-verhouding kan je niet handmatig aanpassen bij de personenuitvoering. De ECU stelt de lucht/brandstof-verhouding met behulp van de lambdasonde zelf af als de motor op temperatuur is, zodat de katalytsator z'n werkt goed kan doen (uitleg).
De besteluitvoering is wel voorzien van een stelschroef (in de handboeken heet het de 'CO resistor'), omdat die geen lambdasonde en geen katalysator heeft.

Weet je hoeveel CO er wordt gemeten? Is dat iets te veel, of veel te veel? In het 'General Information Section' van de handboeken staat in hoofdstuk 013A2 (blz 29) dat de CO waarde met katalysator 0,3% bij 850 tpm moet bedragen.

Als die waarde buiten specificatie is wordt je doorverwezen naar de laatste pagina van de 'Troubleshooting Section'. Op die pagina staat de 'General Troubleshooting Table'. Als ik daar kijk geeft Subaru de volgende controlepunten in onderstaande volgorde aan:

  1. Lack of warming up
  2. O2 sensor
  3. CO resistor (alleen van toepassing voor de bestelversie)
  4. Watertemperature sensor
  5. Intake air temperature sensor

 

Als je het nog niet hebt laten doen of zelf gedaan hebt zou ik deze punten van boven naar beneden doormeten/controleren met de 'Troubleshooting Section' ernaast. Als al deze waardes binnen specificatie liggen dan vermoed ik dat je catalysator het niet meer goed doet.

De ECU zit rechts achterin, in de 'Troubleshooting Section' is ie op pagina 5 met nummer 7 weergegeven. Hij zit achter de bekleding van de achterbak. Om erbij te komen moet je eerst de plastic drempel bij de rechter schuifdeur eraf halen. Daarna kan je de bekleding van de vloer naar voren opklappen (het deel tussen de achterste en middelste bank). Als je daarna de bekleding onder de achterste bank wat over het 'schutbord' loopt omhoog klapt, dan zie je een zwart rechthoekig deksel. Als je die eraf haalt ben je bij de ECU.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 3 of 3
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.