Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Warmte ter hoogte van handrem / warme start

VorigePage 2 of 3Volgende

Oei! De lamellen zijn behoorlijk beschadigd, een vrij groot iets heeft de radiateur geraakt denk ik. Op de foto is goed te zien dat het rondom die beschadige lamellen nat/vochtig is.

Het duurde even voordat ik hem zag, maar de 2e foto is denk ik de voorkant van het subframe, links, bij het punt waar de draagarm vastzit. De radiateur lekt dan inderdaad op het subframe. Die stang die door het beeld loopt is de spoorstang van het rechtervoorwiel denk ik.

De radiateur heeft onderdeelnummer 45111TA111. Ik weet niet of die nog leverbaar is bij Subaru. Als ie niet leverbaar is zijn er misschien bedrijven die een radiateur kunnen repareren. Het scheelt dat ze van messing zijn (de zijkanten tenminste) en alles erin is gesoldeerd, dus in theorie kan er een koelkanaal vervangen of afgedopt worden.

Maar voordat dat mogelijk is, moet ie er eerst uit. Dat is een leuk klusje, want het subframe moet eronderuit. Op het subframe zijn vrij veel dingen gemonteerd: het differentieel, een deel van de stuurinrichting, de draagarmen... Het komt er eigenlijk op neer dat je de halve voorwielophanging eraf moet halen. Heel veel bouten zijn het niet, maar de vraag is hoe makkelijk alles loskomt. Ook de steekassen uit het differentieel 'poppen' kan ontzettend tegenvallen.

Wat mij trouwens opvalt is hoe gehavend jouw radiateur is. De radiateur zit bij de Libero vrij goed verstopt en blijft over het algemeen lang goed. Steenslag, muggen etc, dat komt er nauwelijks in. Daarom vraag ik mij af: zit de bodemplaat aan de voorkant wel op jouw Libero (zie de foto)? Die vormt ook een soort luchtkanaal om de lucht vanaf de bumper naar de radiateur te geleiden.

Als je deze bodemplaat niet hebt, ik heb er nog een over!

 

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ja je hebt gelijk,

Flink beschadigd inderdaad in een hoek. Gek, want die bodemplaat zit er wel. Zal dan wel pech zijn, ik heb er nog geen gekke dingen mee gedaan (al was ik laatst op vlieland wel in de verleiding om een rondje over het strand te rijden).

Helaas is de radiateur niet meer leverbaar bij de dealer, en je verhaal over moeilijkheid van vervangen geloof ik graag! Ik zou bijna een gat in de carosserie onder de rechter voorstoel willen zagen :p.

De rest van de radiateur ziet er wel beter uit dan ik dacht eigenlijk.
Net gebeld met een radiateur zaak en die zeggen dat koperen radiateurs vaak wel te repareren zijn (wat hier meen ik het geval is gezien de groene uitslag).

Ik vraag mij bijna of of je niet gewoon het kanaal waar het lek zit kunt afdichten (links en rechts), met 1 kanaaltje minder en iets minder koelribben moet het in het Hollandse klimaat ook nog wel goed gaan zou je zeggen.

Enfin, eerst de boel maar eens goed schoonmaken, en wellicht langs die speciaalzaak.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ah, oké, die bodemplaat zit er nog wel in. Ja, dan is 't gewoon pech denk ik. Jammer dat de radiateur niet meer leverbaar is.

Er lopen als ik het mij goed herinner 3 kanalen parallel aan elkaar naar de overkant, het is geen radiateurbrede strip zeg maar. Dus als je de voorste af zou doppen heb je daarachter nog 2 over. Dat doet niet heel veel met je koelvermogen denk ik.

Maar het kan ook best zijn dat het gat zo klein is dat er niks verwijderd en afgedopt hoeft te worden. Ik ben benieuwd wat de oplossing wordt!

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ah ok goeie!

Dat zou nog best eens kunnen werken: https://youtu.be/XZsWQFfZNl8?t=65

Maar misschien dat ik eerst nog gewoon het gat probeer te vinden en probeer dicht te solderen, van wat ik daarvan zie op youtube luisterd dat niet zo nauw.

Ik hou jullie op de hoogte.

 

 

Hierbij een update:

De radiateur leek toch dusdanig broos en bros dat hij aan vervangen toe is; een duidelijk lek was niet te vinden.

Ik heb iemand in Amsterdam gevonden die er een nieuw binnenwerk in gaat zetten.

Helaas koste het bij hem wel drie dagen om dat ding eruit te krijgen, de stuurstang was niet los te krijgen, dus uiteindelijk inderdaad een hoop los moeten halen. De assen kwamen wel makkelijk uit het differentieel geloof ik. In ieder geval een goed moment om wat plekjes te behandelen waar nu gemakkelijk bij gekomen kan worden.

Verder kwam er nog iets aan het licht; de klem (26322) die de remblokken rechts op zijn plek moet houden bleek totaal te ontbreken (!). Hierdoor was een van de remblokken er bijna uitgeschoten. Niet echt veilig. En er bleek ergens nog een rubber niet goed te zijn teruggezet. Niet echt een onderdeel van de auto waar je je als garagehouder gemakkelijk van af zou willen brengen lijkt mij.

Ik ben blij dat dit nu bekend is, echter blijkt het nergens meer leverbaar (de linkerversie lijkt nog wel hier en daar verkrijgbaar). Hebben jullie wellicht een idee wat ik hier mee kan, behalve zelf iets fabriceren?

En een heel ander ding, @Dennis, zag ik nou ergens dat jij hitteschilden van de uitlaat hebt liggen? Mocht je die nog verkopen dan verneem ik het graag.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Goed om te horen dat er een nieuw binnenwerk in te zetten is! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat (ook voor anderen die mogelijk een keer tegen hetzelfde probleem aanlopen).

De klem die je met 26322 aangeeft (onderdeelnummer 26226TA020) is een RVS afdekplaatje. Die houdt het remblok niet op zijn plek, maar voorkomt dat er troep, steentjes etc tussen de remklauw en de schijf kunnen gaan zitten. Deze afdekplaten ontbreken bij mijn bus aan beide kanten en je kan ze bij de Subarugarage niet meer bestellen...

De remblokken worden met 26244 en 26244A in de afbeelding op hun plek gehouden (onderdeelnummers: 26245TA000 en 26245TA010). Dit heeft nog het meeste weg van een hoeklijn die wordt geborgd met een veerclip. Als dit onderdeel mist, dan kunnen de remblokken wel uit de remklauw vallen. En dat is natuurlijk gevaarlijk.

Samenvattend: zonder de RVS afdekplaten werken de remmen, 26244 en 26244A in de afbeelding zijn echter onmisbaar! Ik kan het op je foto niet goed zien, maar het lijkt alsof 26245TA010 daar ontbreekt/verwijderd is en het remblok aan de binnenkant er niet goed in zit. Als je wilt kan ik morgenavond wel even het wiel van mijn bus afhalen en een foto maken van hoe het eruit hoort te zien.

Als je de RVS afdekplaten er (net zoals ik) wel op wil hebben; ik kan proberen om ze na te maken. Dan heb ik alleen wel een origineel exemplaar nodig om vanaf te kunnen meten. Ze zijn gespiegeld van elkaar, dus als ik één kant heb heb ik de andere ook. Ik heb tegenwoordig meer tijd, dus misschien dat ik tegelijkertijd met deze afdekplaten de hitteschilden van de uitlaat ook een keer af kan maken. Ik heb de originelen hier nieuw liggen voor de maten, de 3D-modelletjes staan al tijden half afgemaakt op de computer.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ja fijn, ik zal verslag uitbrengen of en hoe het uiteindelijk gelukt is met die radiateur.

Wat betreft de remblokken zal het inderdaad aan het ontbreken van die pal gelegen hebben. Ik wat wat hulp van iemand nu, die gaat die pal geloof ik namaken en ook de afdekplaat. Dank voor het aanbod, ook voor het maken van de foto's, ik denk dat het gaat lukken!

Wat betreft de hitteschilden van de uitlaat, ik zal als ik weer bij de auto ben eens kijken of er daar bij mij uberhaupt nog iets van over is.

De raditeur is klaar. Er is een binnenwerk van een mitsubishi colt radiateur ingezet, die moets geloof ik wel nog in de breedte op maat gezaagd worden.
Dat koste uiteindelijk 285 (ex installatie). Ik kan nog wel navragen evt. als iemand wilt weten welk type radiateur de donor was.

Ook zijn het palletje in de beschermplaat inmiddels nagemaakt.

Er wordt nog een leiding vervangen die rot was, we weten niet wat voor leiding het was (zie de laatste foto). Op de plek van de roze pijlen zat een rubberen slang. het metalen deel bij de linker pijl was doorgeroest dus daar is een stuk vanaf gehaald.

En dan kan de radiateur er weer in.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Goed werk! De radiator ziet er weer goed uit en de remblokken blijven nu ook weer zitten.

Citaat van substenoo op 14 oktober 2022, 16:15

Er wordt nog een leiding vervangen die rot was, we weten niet wat voor leiding het was (zie de laatste foto). Op de plek van de roze pijlen zat een rubberen slang. het metalen deel bij de linker pijl was doorgeroest dus daar is een stuk vanaf gehaald.

De leiding die je op de foto aanwijst is de vacuumleiding voor de rembekrachtiger. Goed dat je die aanpakt dus, want als de rembekrachtiger het niet doet moet je met twee voeten op het rempedaal gaan staan om fatsoenlijk af te remmen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Dat verklaard wellicht waarom ik al aardig moest doortrappen om te stoppen ;).

Het zit er (eindelijk) bijna op.

Nog een ding:

Het viel mij al op dat het koelwater lastig doorloopt naar voren. En de monteur die de nieuwe radiateur heeft geplaatst en afgevuld ervaart hetzelfde.

Je kunt maar een beetje vloeistof bijgieten via de opening langs de achterklep.

Pas na een stukje rijen kun je er weer meer bij doen, het lijkt dus allemaal slecht door te lopen naar voren.

Ervaart iemand hier hetzelfde? Iemand tips?

VorigePage 2 of 3Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.