Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

65450TA000 / 65450TA010 - Kanteldakscharnieren FA

VorigePage 2 of 7Volgende

Malletjes binnen en gemonteerd! Links kan ik een voelermaatje 0,5mm tussen krijgen en rechts 0,7. De hoek moet dus zelfs nog een fractie kleiner! Misschien is het ook een idee om de printrichting om te draaien zodat het "lelijke" deel tegen het rubber in het raam zit en niet aan de kant waar we meten?

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Mooi! De hoek moet dan 0,528° kleiner worden.

Ik heb de 0,7 en 0,5mm gemiddeld naar 0,6mm aan beide kanten.
De rode driehoek stelt de ruimte die op jouw foto tussen het stuk staal en het malletje zit voor. De blauwe vierhoek is het malletje.

β, de hoek van de die nu dus nog tussen jouw stuk staal en het malletje zit, is dan uit te rekenen.

  • β komt uit op 0,528°
    • Ik heb aangenomen dat de voelermaat vlak tegen dat stuk staal ligt (en er tussen de voelermaat en het stuk staal dus een hoek van 90° zit).
    • De 65,11mm komt uit de computer.

Vervolgens kan je de rode driehoek omklappen, om zo een Z-hoek te maken, β komt dan dus in het malletje te liggen. Hoek β kan je dan naar beneden schuiven, waardoor je hem van α1 af kan trekken. Het is een tijdje geleden, maar volgens mij mag dat zo.

Als je β (0,528°) van α1 (3,39°) aftrekt komt de nieuwe hoek α2 op 2,86° uit.

 

Citaat van Dennis op 10 januari 2021, 12:19

Misschien is het ook een idee om de printrichting om te draaien zodat het "lelijke" deel tegen het rubber in het raam zit en niet aan de kant waar we meten?

Ja hoor, dat is zo te doen. Ik had hem zo geprint, omdat de v-groef er dan wat nauwkeuriger uitkwam. Als je hem omdraait, dan print ie die v-groef 'in de lucht' en dat is minder nauwkeurig.
Maar die V-groef hoeft er ook helemaal niet meer in ja, want je legt er nu gewoon een profiel overheen. Het kan net zo goed gewoon vlak zijn toch?

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

De V-groef hoeft niet meer, nee. Wilde je de "update" nog testen? Of geloof je het wel? Een hoek van 2.86 graden voelt best willekeurig dus een tweede meting (misschien toch op jouw raam) geeft misschien wel wat peace of mind.

Oké, dan haal ik de V-groef eruit. Het is misschien wel handig om de update te testen, 2,86 graden klinkt inderdaad vrij willekeurig.
Ik ga ze op mijn ruit monteren. Eventueel kan ik ze daarna ook nog naar jou opsturen, ter controle.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Er kwam even iets anders tussendoor, maar de printer loopt nu. Ben benieuwd of 2,86 graden nu klopt.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Volgens mij hebben we hem.

Ik heb er even een recht stuk hout met de juiste lengte bij gepakt.

Als ik die over de twee nieuwe 2,86 graden malletjes leg, dan sluit ie goed aan, zowel links....

... als rechts:

Voor een extra check kan ik ze ook weer naar jou opsturen, of geloof je het wel? 🙂

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

In de vorige modelletjes was het niet mogelijk om de hoek van 2,86 graden direct in te voeren. Die werkten allemaal nog met die schuine buiglijn van het originele exemplaar. Dus ik heb het scharnier nog maar weer eens getekend, nu in een variant die als het goed is gefreesd kan worden. Volgende week kan ik hem ook nog als gerold scharnier tekenen, dan kunnen we daar ook een prijs van opvragen.

Volgende week even een mailtje naar een machinefabriek om te vragen hoeveel het kost om de onderdelen te laten maken.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Die afwijking ziet er inderdaad verwaarloosbaar uit en zeker met de rubbers vind ik het gezegend. Op het moment zit het dak vast met een elektriciteitsdraadje en dat is allesbehalve IP66. Bijrijder kreeg laatst bij het optrekken een verassing over zich heen die in de zonneklep was blijven staan.

 

Ha, IP66 :). Denk dat de zonneklep ook wat te lijden heeft dan, want ik heb altijd het idee dat dat gewoon een stukje karton is waar een stuk nepleer omheen zit.

Mailtje naar de machinefabriek is vanmiddag verstuurd (met tekeningen en STEPs). Volgende week krijg ik een prijsopgave. Ben benieuwd...

De gerolde variant heb ik nog niet, denk dat ik daar vrijdagavond of de avonden in het weekend wel aan toe kom.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

De offerte laat nog even op zicht wachten, omdat er iemand ziek is bij de machinefabriek.

[EDIT 20-2-2021] Een offerte heb ik nog niet, omdat de machinefabriek alleen aangaf dat het duur wordt. En dat dat vooral komt door de raambevestigingen waar de hoek van 2,86 graden in zit. Ze schatten dat ze daar 2 dagen mee bezig zijn, als het al lukt.
Daarnaast heb ik ook gevraagd of ze misschien tips hebben om het ontwerp goedkoper te maken. Ik zei ook dat ik de scharnieren rechthoekiger kan maken, als het daar goedkoper van wordt.

Ik ook even een mailtje naar een Duits bedrijfje sturen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 2 of 7Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.