Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

65450TA000 / 65450TA010 - Kanteldakscharnieren FA

VorigePage 3 of 7Volgende

Het mailtje naar de machinefabriek is nu bijna een maand geleden verstuurd. Ik neem aan dat zij niet om werk staan te springen? Waren zij wel bereid om de scharnierpen en slotbout te fabriceren?  Misschien kun ze alternatieve fabricagemethodes aandragen?

Misschien dat Shapeways uitkomst kan bieden. Als je de vier delen door middel van een stevige "sprue" aan elkaar kunt verbinden (zegge: voldoende deel A en B voor 1 bus) dan kan dat in één keer gefabriceerd worden. Sprue er af en nabewerken met een vijl, ruimer door de scharniergaten heen en het draaiwerk van de machinefabriek er in?

 

Ik zeg maar wat...

@dennis Ja, nee, ik krijg ook niet de indruk dat ze er heel veel zin in hebben. M'n offerteaanvraag heb ik op 4 februari verstuurd, op de 11e heb ik ze gebeld met de vraag hoe het ervoor stond. Wegens ziekte bij de machinefabriek waren ze er nog niet aan toe gekomen. Op de 17e kreeg ik een antwoord waarin alleen stond dat het duur werd en dat het nog maar de vraag is of ze dat onderdeel überhaupt kunnen maken. Op de 18e heb ik er een antwoord achteraan gestuurd met de vraag hoeveel het dan zou kosten. Ik bedoel, duur oké, maar hoe duur is duur?

Ik denk: ik geef ze een week de tijd. Nou goed, op de 25e nog steeds niks ontvangen. Afgelopen weekend heb ik dus maar even een duits mailtje opgesteld, die heb ik gistermiddag (maandagmiddag) verzonden naar Keulen. Dezelfde middag kreeg ik ook al een antwoord terug, dat gaat een stuk sneller.

De vraag is hoeveel ik er nodig denk te hebben en wat een setje scharnieren mag gaan kosten. Een set voor jou, en eentje voor mijzelf, komt al uit op 2. Ik ga op de Facebookpagina ook een oproepje plaatsen.

Tussen de mailtjes naar de machinefabriek door heb ik alle onderdelen ook eens met wat ruimere toleranties naar Shapeways geüpload. Het totale bedrag vind ik op zich nog meevallen voor een testexemplaar. Maar als je ze wilt verkopen denk ik niet dat mensen snel €200 voor een setje scharnieren over hebben.

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Vanochtend heb ik het bedrijfje in Keulen gevraagd wat het kost om 4 setjes te laten maken.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Spannend!

 

Misschien is het werk ook te verdelen: Een metaaldraaier zal zijn hand niet omdraaien voor de scharnierpen en slotbout (zal kwalitatief ook beter zijn) en de raambevestiging links/rechts zal door die hoek eenvoudiger zijn voor een 3D printer. De carosseriebevestiging laten we even in het midden.

Is het trouwens misschien niet goedkoper om bijv. raambevestiging links en rechts (en evt. twee carosseriedelen) in 1 model te verenigen en zelf in stukken te zagen? Het lijkt mij dat dit scheelt in de verwerkingskosten?

Zekers! Ik heb vrijdag trouwens ook al een reactie terug gekregen, dat mailverkeer verloopt ontzettend snel, maar een prijs heb ik nog niet. Degene naar wie ik mail heeft zelf trouwens ook een Libero die hij opknapt.
Maar goed, in het antwoord stond dat ze het vrij druk hebben. Hij heeft een paar leveranciers in gedachten en heeft er ook vertouwen in dat het te maken is, maar komt er op dit moment nog niet aan toe.

Dus dat duurt waarschijnlijk nog even. Maar ja, jij hebt denk ik zo snel mogelijk twee scharnieren nodig om het dak vast te zetten. En het duurt al best een tijd, want echt snel ben ik ook niet. En dat laatste kan je gerust een understatement noemen.

Dus even kijken, welke opties zijn er?

  1. Als de scharnierpen en de slotbout door een draaier gemaakt kunnen worden, dan dropship ik de scharnierdelen via Shapeways naar jouw adres, boor of een ruimer erdoor, scharnierpen en slotbout erin en klaar. 'T is wel een mengelmoesje van allerlei soorten elektrodepotentialen in een toch vrij vochtige omgeving: gedraaide onderdelen van iets wat iemand nog heeft liggen, verzinkte Subaru kruiskopbouten, aluminium (denk ik) dakbevestigingen en de onderdelen van Shapeways (een legering van 60% RVS 420 met  40% brons (90% Cu / 10% Sn)), dus ik weet niet hoe lang dat goed gaat als je het zo zonder kunststof sluitingen/verf/vet in elkaar zet.
    • Ik ken hier in de buurt verder helaas geen metaaldraaier en ik heb zelf ook geen draaibank, maar de machinefabriek waar ik naar heb gemaild kan ik natuurlijk wel vragen of ze alleen de scharnierpen en de slotbout kunnen maken.  Veel meer machinefabrieken heb je hier niet.
    • Misschien heb jij nog een paar goede adresjes voor draai- en freeswerk, ik kan je de tekeningen/bestanden zo opsturen
  2. De gerolde versie heb ik zonet naar Lino-metaal gestuurd. Ik wacht hun reactie even af. Als zij voor een schappelijk bedrag een serie kunnen maken, dan komt daar denk ik een beter scharnier uit dan die met de 3D-geprinte onderdelen.
  3. Het bedrijfje uit Keulen heeft contacten die de scharnieren kunnen maken, maar is nog druk bezig met andere projecten.
  4. [Mogelijk is er nog een optie die ik over het hoofd zie].

 

Citaat van Dennis op 11 maart 2021, 08:29

Is het trouwens misschien niet goedkoper om bijv. raambevestiging links en rechts (en evt. twee carosseriedelen) in 1 model te verenigen en zelf in stukken te zagen? Het lijkt mij dat dit scheelt in de verwerkingskosten?

Ik dacht dat je bij Shapeways per kubieke millimeter betaalt, maar ik heb de proef op de som genomen en zie dat het aan elkaar maken van de raambevestiging inderdaad goedkoper is. Dat scheelt toch mooi weer 8 euro. Het opvallende is dat het verschil niet echt in de processing costs zit, maar echt in het onderdeel zelf. Ondanks dat je met twee onderdelen aan elkaar dus meer kubieke millimeters hebt (dankzij het extra verbindingsstukje), is het wel goedkoper.
Ben nu wel benieud of het alles uit één stuk maken dan ook goedkoper is... Ook maar eens proberen..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ik heb vrijdagochtend een mailtje teruggekregen van Lino-metaal.

  • Een proefserie (van 1 linker en 1 rechter scharnier) kost 200 á 250 euro excl. BTW (dat is 242 tot 301 euro incl.).
    Als ik een proefserie zou laten maken, reken ik die kosten door in de scharnieren van de 'serieproductie'. Als ik 6 setjes nodig heb, dan betekent dat dus dat die sets sowieso al €40 to €50 euro kosten, de productiekosten per set komen daar nog bij.
  • Een prijsopgave voor een serie van 6 sets (6 linker en 6 rechter scharenieren) heb ik nog niet. Die krijg ik denk ik volgende week in de mail.

Als ik de prijsopgave voor de serie ook binnen heb kan ik de prijs per set bepalen. Of de scharnieren er komen hangt vervolgens af van de vraag of mensen dat er voor over hebben. Een ding is zeker: duur wordt het sowieso.

Ik ben ook wel benieuwd wat het bedrijfje in Duitsland voor de scharnieren vraagt. Ze kwamen nog met de goede tip om te kijken of je de slotbout en scharnierpen ergens kon inkopen. Ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat mijn custom slotbout net zo goed een DIN603 M6 kan zijn. Dan hoef je het 4mm dikke vierkantige dingetje onder de kop wat af te draaien naar 1,5mm dikte en het draad tot aan dat vierkante dingetje te verlengen.
De scharnierpen kan ook gewoon een stuk rondstaal van 4mm zijn die je met twee borgringen op z'n plek houdt. Soms zie je bepaalde dingen echt over het hoofd :).

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Duur of niet, het dakraam zit nu vast met een koperen draadje en dat zal bij een onderhoud of keuring ook geen goede indruk maken. Qua hoeveelheid setjes...  Er zijn op kenteken nog 14 van deze (sunsun roof) bussen met geldige APK in Nederland. In Duitsland en het Alpengebied  rijden er wel stukken meer rond en Liberalix zal misschien interesse hebben in een aantal sets. Via Ebay is het misschien ook te doen om het zelf aan deze regio aan te bieden.

Qua vereenvoudiging:

Een standaard bout aanpassen dacht ik ook al aan. Ik heb alleen geen idee hoe je een slotbout (correct) in een draaibank zet. twee moeren tegen elkaar aan? Ook moet je dan opnieuw galvaniseren dus veel gaat het niet schelen qua kosten ben ik bang. Er zijn bedrijven die zich echt richten op (maatwerk) bevestigingsmiddelen zoals kobout.nl of flos.nl of montagetechniek.nl. Misschien dat zij ook nog één of andere exotische norm kennen die ons kan helpen.

Voor een budget scharnierpen zou je kunnen kijken of je de carosseriebevestigingsplaat wat breder kunt maken, het gat voor de scharnierpen 4,2mm makeen, M5 tappen en twee korte M5 schroeven in de uiteinden zetten met wat loctite. Je zit dan wel met wat meer handelingen voor assemblage van één scharnier, maar het is wel makkelijker te sourcen.

Ik kan eens kijken of ik een metaaldraaier kan benaderen. Ik moet op het moment echter wat veel balletjes hoog houden en mijn eerste reactie toen jij begon over een proefserie was eigelijk "Bestellen!!1".

Ik zal al te fantaseren over een draaibank en hoe ik dat zou doen, maar ja, daar komen geen maatwerk slotbouten of scharnierpennen van, dan zal ik er toch echt een moeten hebben.

Maar wat misschien nog wel makkelijker is, is om de dikte van de carrosseriebevestiging te verdubbelen: er dus in plaats van 2mm, 4mm van maken. Het vierkante dingetje onder de kop van een M6 slotbout is namelijk 4mm hoog (net iets minder) en valt niet door het gat wat in de carrosserie zit. Je zou ook dat gat kunnen opboren, dan valt het vierkante dingetje van de slotbout wel door het gat en kan de kop wel vlak op het 2mm dikke schanier liggen. Maar van gaten opboren ben ik persoonlijk niet echt een voorstander.
Door de dikte van de carrosseriebevestiging naar 4mm te veranderen valt een slotbout er precies in zonder dat dat vierkante dingetje uitsteekt. En een M6x20 of x25 is volgens mij voldraad, dus dan hoeft daar niets mee te gebeuren. Eventueel kan er nog een extra rubbertje tussen de kop en het scharnierdeel om de slotbout iets omhoog te brengen en de aansluiting waterdicht te maken.
Je kan de scharnierdelen ook 2mm dik laten en de slotbout met sluitringen 2mm op tillen. Dat ziet er niet mooi uit en het is ook gevoeliger voor roestvorming, maar het zou kunnen.

Dát zijn mooie websites, misschien hebben die iets wat bij de huidige slotbout in de buurt komt, ik ga ze morgenochtend eens mailen. [Er was zo niet een standaard die er bij in de buurt kwam, behalve dan de gewone slotbouten DIN603]

Ja, het kan inderdaad ook nog met twee M5 bouten, of er ruimte is voor de kop van een (inbus)bout weet ik zo niet (als ik er zo naar kijk vraag ik het mij af, de raambevestiging zit wel echt dicht op het raam namelijk).

Citaat van Dennis op 16 maart 2021, 21:19

Ik kan eens kijken of ik een metaaldraaier kan benaderen. Ik moet op het moment echter wat veel balletjes hoog houden en mijn eerste reactie toen jij begon over een proefserie was eigelijk "Bestellen!!1".

Ik wil er best eentje voor je bestellen, maar zelf vind ik 300 incl btw toch wel vrij veel, zeker als je nog niet helemaal zeker weet of het past en er geen passende slotbout bij hebt. Ik denk (hoop) dat m'n Duitse adresje goedkoper wordt.
Ja, nee, dat snap ik, moet je binnenkort naar de APK of duurt dat nog even?

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ik heb het restant van mijn scharnier bij m'n vorige werkgever afgegeven. Hij vond het geen probleem om het draaiwerk te doen en wil zich ook wel wagen aan het complete scharnier. De pen met schroefdraad wilde hij -zoals het origineel- lassen.

 

Als jij tekeningen met maatvoering kunt sturen dan kan ik deze doorzetten naar hem, Dan kunnen we eens kijken wat ik terug krijg.

Ik heb afgelopen vrijdag trouwens ook een mailtje terug gekregen van het duitse adresje. Zij gaven aan dat het niet mogelijk is om voor de prijs die ik gedachte had 6 scharnieren te maken. Ze raadden mij aan om de de uitslagen van beide scharnierdelen te laten lasersnijden en er zelf een mal voor te maken. Ik weet alleen niet of ik een tooltje in elkaar weet te zetten waarmee je 2mm staalplaat toch vrij krap en volledig rond om kan buigen. Uiteindelijk lukt het wel denk ik, maar dat kost wel weer veel tijd.

Dat is zeker het proberen waard! Als je een mailtje stuurt naar info@subaruminibusclub.nl, dan stuur ik de tekeningen en STEPS zo naar je op.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 3 of 7Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.