Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

65450TA000 / 65450TA010 - Kanteldakscharnieren FA

VorigePage 4 of 7Volgende

Ha Dennis,

Heeft jouw vorige werkgever er iets mee kunnen doen?

Bij mij staan de scharnieren voorlopig even op pauze, omdat ik m'n Libero eigenlijk zo snel mogelijk op de weg wil krijgen.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een volledige kantelruit assembly inclusief scharnieren besteld. Tezamen met wat andere dingen als een remleiding (viel men over tijdens de APK), spatlappen voor de vooras, en wat kleine spulletjes rondom. Volgens Megazip was het buisje van de luchtinlaat leverbaar dus die heb ik er ook gelijk bij gegooid. €800 armer en de staat zal waarschijnlijk ook wel z'n handje gaan ophouden maar als dit binnen komt dan kunnen we ten minste weer vooruit.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

Meteen de complete ruit, zo hé, dat wordt weer heel sjiek straks. Nieuwe vergrendeling, nieuwe ondersteuningsbeugeltjes aan de zijkant, nieuwe ruit.. Mooi dat het nog te bestellen is. Die scharnieren kan je dus nog wél bij Megazip bestellen, dat wist ik niet. Amayama kan ze niet meer leveren.

De douane zal inderdaad BTW en importheffingen gaan factureren denk ik ja... Maar goed, ik hoop dat alles heelhuids aankomt en dat het er daarna weer een tijd tegenaan kan.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Helaas, ik heb vandaag een mailtje gehad dat Subaru het dakraam, vacuumbuis en remleiding niet meer kan leveren. Ik heb nu wat alternatieve onderdeelnummers terug gestuurd voor de remleiding en de ruit, maar ik heb weinig hoop.

Hmm, da's jammer inderdaad. Hopelijk zijn die alternatieve nummers nog iets...

Als je ze snel nodig hebt, kan ik een van de twee vacuumbuisbouwpakketjes van het weekend wel in elkaar solderen. Maar de scharnieren van het dakraam wordt op korte termijn lastig.

Welke remleiding is bij jouw bus aan vervanging toe? Die langs de tank loopt?

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Ook de alternatieve nummers kwamen uit op niets. De Daihatsu Atrai Turbo heeft ogenschijnlijk hetzelfde raam maar daar kan ik niet eens een onderdelencatalogus voor vinden.

Van het weekend ga ik er verder mee. Nu heb ik er even geen energie meer voor.

Alles is op niets uitgelopen. Ik denk dat we maar bij Lino metaal moeten bestellen.

@subielibero Heb jij tijd en zin om de proefserie te bestellen en te verwerken? Of zal ik Lino metaal zelf bellen om akkoord te geven?

 

m.v.g. Dennis

Ha @dennis,

Ehm, oké.

Vooral 't geld steek ik nu liever in wat lasspullen, staalplaat en griptangen om mijn bus eindelijk eens op de weg te krijgen.
En ook al lijkt het 3D-modelletje van de scharnieren redelijk in de buurt te komen, stel dat er toch iets niet helemaal goed is, dan vind ik 200 á 250 euro exclusief (!) BTW net iets te veel om de gok te nemen.

Citaat van SubieLibero op 13 maart 2021, 14:53

Ik heb vrijdagochtend een mailtje teruggekregen van Lino-metaal.

  • Een proefserie (van 1 linker en 1 rechter scharnier) kost 200 á 250 euro excl. BTW (dat is 242 tot 301 euro incl.).

Dus neem gerust het voortouw. De tekeningen die ik je al eens opgestuurd hebt kan je zo gebruiken, dat vind ik prima (als je ze niet meer hebt dan stuur ik ze zo nog een keer op). Als er iets aangepast moet worden aan de tekeningen of het 3D-modelletje, zet het hier gerust neer, of stuur een mailtje.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Helaas, met Lino metaal gaat het niet lukken. Men eist een aanbetaling van 100% en gezien de gemiddelde staat van Nederlandse vakmensen ga ik dat risico niet aan.

Ik had ondertussen wel bedacht om de "custom" slotbout te vervangen door een "laagbolkopschroef met flens" (ISO 7380F). Het gat in de carrosseriebevestiging kan dan worden vervangen door M6 schroefdraad. Een druppel permanente loctite (bijv. Loctite 271) moet de boel op z'n plek houden. Voor het nette zou de tekening dan wel aangepast moeten worden.

Mochten we qua materiaal toch uitkomen bij RVS316 dan kan er tef-gel worden gebruikt om de boel galvanisch te scheiden. Ik heb daar in ieder geval goede ervaringen mee.

Aanbetalingen, daar ben ik sowieso al niet zo'n fan van eigenlijk. Ik snap best dat je iets van te voren wil hebben om een testje te maken, maar 100%...

Maar goed, als ik het goed begrijp wil je die laagblokkop vanuit de binnenkant van de Libero naar buiten steken om daar vervolgens de carrosseriebevestiging mee vast te schroeven. Daarmee voorkom je inderdaad wel dat de raambevestiging de kop van die slotbout raakt als het raam gesloten is. Dus dan hoeft er ook geen 'custom' slotbout gemaakt te worden. Vind het wel een beetje spannend om het dakraam aan beide kanten op in principe maar twee windingen van het draad vast te schroeven, maar goed, als jij dat vertrouwt 🙂 .

De tekening kan ik zo aanpassen. En tef-gel klinkt als een goeie tip trouwens!

Ondertussen heb ik na wat nadenken eens wat gereedschap gemobiliseerd:

  • Een Emco Unimat (sinds begin deze week in bruikleen van een kennis die blijkbaar zo'n draaibankje had).
    • Klein detail: is niet voorzien van een boorspankop (maar misschien heb ik nog eentje die ik erop kan draaien)
  • 5L 85/15 menggascilinder (vanmiddag opgehaald, was nog best een zoektocht naar een adresje trouwens)
    • Moet morgen nog even iets fabriceren om deze fles achterop het laskarretje te monteren zonder dat-ie om kan vallen.

Geen idee of het te doen is, 't is waarschijnlijk een beetje behelpen, maar mijn idee is nu als volgt:

  1. Met de draaibank wil ik uit een stuk 8mm rondstaal een 8x4x50mm busje en de scharnierpen maken.
  2. Carrosserie- en raambevestiging uit een 2mm plaat slijpen/schuren etc. Het vierkante gat voor de slotbout gewoon rond maken, zodanig dat een normale slotbout in dat gat is te persen/slaan. Als voorbereiding wordt de kop van de slotbout met een lamellenschijf iets dunner gemaakt, of ik steek er een stukje af met het draaibankje.. Kan ook natuurlijk.
  3. De 8x4x50 bus aan de carrosserie- en raambevestiging lassen (met genoeg griptangen hoop ik dat 't wil). De schanierdelen zitten dan als één stuk aan elkaar, met een klein slijpschijfje wil ik de bus op twee plekken door de helft slijpen. Hiermee hoop ik minder uit te hoeven lijnen. Misschien dat het ook wel werkt als er gewoon een 4mm asje door 3 busjes gaat.. Maar goed, daar kom ik vanzelf wel achter.
  4. Genoeg zinkspray + nog een extra laag verf
  5. Met wat vet de scharnierpen erin en tot slot de seegerring erop.

 

Zodra ik morgen die menggascilinder stevig vast heb zitten ga ik ermee bezig.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.
VorigePage 4 of 7Volgende
 

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.