Het forum

Dé plek om over Libero’s te discussiëren!

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Cylinderkop demonteren, distributieriem vervangen

VorigePage 3 of 5Volgende

Hallo,

Dankje voor je snelle antwoord. Gisteren de 2e motor uit elkaar gehaald. Deze heeft iets meer "geleden" . Kleppen zien er goed uit, nokken as heeft wat pitting maar de de hoogte zit nog binne de toleraties. De nok met pitting is 38,50mm en toleraties is 38,45mm-38,59mm). Ik weet niet wat bij deze nokkenas de oorzaak is maar de 2 nokken waar pitting in zit hierbij waren de kleppen veel te strak afgesteld, kan ook verontreiniging zijn of gewoon héél veel km, wie zal het zeggen. Ga denk ik toch deze motor met deze "vermoeide"nokkenas in elkaar zetten zodat ik met de auto rijdend naar de RDW kan. De motor die ik eerder toonde ga ik ook in elkaar zetten en zal eventueel in de E12 komen als ik deze carosseriematig ga restaureren(als het daar van komt). De E12 is gecompliceerd om te restaureren, op sommige plaatsen zijn 4 lagen plaatstaal op elkaar gelast en dan is het niet vreemd dat ze vreselijk roesten. Ook ben ik geen was/protectie tegen gekomen in de holle ruimtes dus dan weet je waarom er nog maar zo weinig rondrijden.

Geüploade bestanden:
  • Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.

En inderdaad, er is zo weinig ruimte in de motorruimte, ook omdat de motor gekanteld is.  Dit gaat niet zonder "speciaal "gereedschap.

Geüploade bestanden:

Mooi om mee te lezen, goed bezig!

Ja, de hoeveelheid 3-, 4-, 5-dubbelplaatwerk is echt verschikkelijk soms. Kost veel tijd om na te maken.

De binnenkant van de dorpels zijn als het goed is wel voorzien van een 'hot wax coating', maar echt super dik zit dat er niet op. Wat ook niet helpt is dat veel deelnaden niet extra zijn afgekit. Mooi voorbeeld zijn de spatbordranden, net achter de voorwielen, bijvoorbeeld. Die zijn wel vóór het puntlassen met puntlasbare kit opelkaar geplakt, maar waar beide platen ophouden, langs de rand zeg maar, is dan niet afgekit. Blijf dat een bijzondere keuze vinden. Ben best veel plekken tegengekomen waar het tussen de puntlasbare kit is gaan roesten.

Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus.

Hiermee begon de ellende! Ik kocht de E12 van bouwjaar 1990 in Duitsland. De auto had tot juni 2024 gelopen maar vlgs eigenaar moest er het een en ander aan gebeuren, vooral de bougies waren aan het eind van hun latijn vandaar dat de auto stil stond en niet liep. Startmotor draaide wel maar sloeg niet aan.  De auto had, voor een E12/Libero, weinig roest en en zat een ordner bij met meer dan 20.000 euro aan rekeneingen. Ja u leest het goed 20.000 euro. Dit komt oa doordat de auto een keer door een garage is overgespoten (helaas niet overal genoeg ontroest) en er voor 2000 euro een Eberspächer standverwarming  in is geplaatst. verder zijn alle beurten door de Subaru garage uitgevoerd. Thuisgekomen bleek de auto op 2 cylinders te lopen, dit lag echter niet aan een versleten bougie maar de bougie is er met veel geweld schuin ingedraaid waardoor de bougie niet diep genoeg komt om de 3e cylinder tot ontbranding  te laten komen.

Wat nu, ik durfde de draad niet te tappen met de cylinderkop er nog op want dan zou de kans groot zijn dat er stukjes alluminium in de motor zouden komen. Dus niet lullen maar poetsen. Maar een cylinderkop demonteren van een E12 is een ander verhaal als van een VW kever. Veel werk maar eenmaal eraf heb ik voor 10 euro tap gekocht en de draad nieuw getapt. Bougie erin, cylinderkop ondersteboven en water erin gekiept om te kijken of de kleppen (en bougie) nog goed sluiten

Geüploade bestanden:

Gelukkig bleef het water in alle 3 cylinders staan, en de bougie van het nieuw getapt gat sloot 100% af. Toch zal ik zelf alle kleppen opnieuw licht inslijpen.

Geüploade bestanden:

Ook de kleppen hebben een beurtje gehad. (gelukkig is het geen 16klepper)

Geüploade bestanden:

Na alles gedemonteerd te hebben ben ik begonnen de kop schoon te maken. Tegelijker tijd heb ik de in/uitlaat kanalen goed schoongemaakt en een klein beetje gepolijst voor NOG meer pk's, misschien zelfs wel 53pk ipv 52pk. 😂 😂. Voor het schoonmaken van de kop heb ik aceton "geleend" van mijn dochters.

Geüploade bestanden:

Bij het schoonmaken bleef mijn handschoen hangen achter een flinke braam. Dus ik ontkom er denk ik niet aan de kop te laten vlakken, gelukkig is dit niet al te duur maar ik zal eerst eens gaan vragen of dit nodig is.

Geüploade bestanden:

En nu een vraag aan jullie. Ik heb nog een cylinderkoppakking setje van Viktor Reinz  ( toch de mercedes onder de pakkingen) op de kop kunnen tikken. De originele nokkenas afdichtring is ongeveer 53mm. In de set zit echter een klein lullig ringetjes wat veel te klein is voor mijn nokkeas. Het is de juiste set voor een EF12 motor, of is deze ring voor een Justy? De grote ring rechts is de afdichtring die ik uit de kop heb gehaald.

Geüploade bestanden:

Omdat ik even niet verder kon heb ik de luchtfilterdeksel gestraald en in de menie gezet. Ik vraag me wel steeds meer af of het dit wel allemaal waard is voor een Subaru E12. Daar moet ik nog een goed over nadenken want een restauratie gaat altijd langer duren en wordt altijd duurder als gedacht.

ps hebben jullie wat aan deze verhalen en foto's of is het van geen toegevoegde waarde voor deze site?

Geüploade bestanden:
VorigePage 3 of 5Volgende

If Dutch is not your language, you can switch to English with the language switcher below.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een website worden opgeslagen op een computer. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om je cookievoorkeuren te onthouden, zodat je die niet bij elk bezoek opnieuw in hoeft te stellen.

Meer informatie: https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/wat-zijn-cookies