Het forum
Dé plek om over Libero’s te discussiëren!
Cylinderkop demonteren, distributieriem vervangen
Citaat van SubieLibero op 29 mei 2025, 11:08Ik vind het altijd mooi om te lezen waar anderen mee bezig zijn! Dus als je het mij vraagt: lekker doorgaan zo, helemaal omdat KJ's (eerste generatie Libero's) zeldzaam zijn.
Over die oliekeerring: ik vermoed dat die voor de Justy EF12 is inderdaad, die had een andere cilinderkop (12 klepper, 3 per cilinder). Sowieso, de Justy EF12 mag dan dezelfde motorcode hebben, maar het enige wat overeen komt met de Libero EF12 is de krukas en de drijfstangen en de boring en slag volgens mij.
Ik vind het altijd mooi om te lezen waar anderen mee bezig zijn! Dus als je het mij vraagt: lekker doorgaan zo, helemaal omdat KJ's (eerste generatie Libero's) zeldzaam zijn.
Over die oliekeerring: ik vermoed dat die voor de Justy EF12 is inderdaad, die had een andere cilinderkop (12 klepper, 3 per cilinder). Sowieso, de Justy EF12 mag dan dezelfde motorcode hebben, maar het enige wat overeen komt met de Libero EF12 is de krukas en de drijfstangen en de boring en slag volgens mij.
Citaat van SubDomingo op 29 mei 2025, 11:23Leuk verhaal en mooie foto's! Ben benieuwd naar je mooie kj! (fotootje van het hele busje)
Leuk verhaal en mooie foto's! Ben benieuwd naar je mooie kj! (fotootje van het hele busje)
Citaat van LiberoE12 op 5 juni 2025, 20:03Zo, even een update met een slecht einde!!
Ik heb de kop laten vlakken en de nokkenas laten polijsten.
Zo, even een update met een slecht einde!!
Ik heb de kop laten vlakken en de nokkenas laten polijsten.
Geüploade bestanden:- Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Citaat van LiberoE12 op 5 juni 2025, 20:15Hierna de kleppen opnieuw licht ingeslepen.
Voor meer als 30 terug van een oude VW monteur, die in de jaren 50 en 60 bij VW werkte, de tip gekregen dat als je de slijppasta op de klep had gedaan hierna de klepzitting ruim van olie te voorzien. Hierdoor wordt de pasta veel kleveriger en blijft deze veel beter en langer tussen klep en zitting zitten en kun je beter en langer slijpen. Zo gezegd zo gedaan.
Hierna de kleppen opnieuw licht ingeslepen.
Voor meer als 30 terug van een oude VW monteur, die in de jaren 50 en 60 bij VW werkte, de tip gekregen dat als je de slijppasta op de klep had gedaan hierna de klepzitting ruim van olie te voorzien. Hierdoor wordt de pasta veel kleveriger en blijft deze veel beter en langer tussen klep en zitting zitten en kun je beter en langer slijpen. Zo gezegd zo gedaan.
Citaat van LiberoE12 op 5 juni 2025, 20:29Toen oude klepsteelrubbers gedemonteerd en nieuwe gemonteerd, en toen kreeg ik een zwaar vermoeden dat er iets niet goed was met de geleverde pakkingen.
De nieuwe klepsteelrubbers waren veel hoger als de originele. Gelukkig is de hoogte, van kop van klepsteelrubber tot cylinderkop, hetzelfde. Ook de diameter van de klepsteelrubber is gelijk aan het origineel.
Toen oude klepsteelrubbers gedemonteerd en nieuwe gemonteerd, en toen kreeg ik een zwaar vermoeden dat er iets niet goed was met de geleverde pakkingen.
De nieuwe klepsteelrubbers waren veel hoger als de originele. Gelukkig is de hoogte, van kop van klepsteelrubber tot cylinderkop, hetzelfde. Ook de diameter van de klepsteelrubber is gelijk aan het origineel.
Geüploade bestanden:
- Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Citaat van LiberoE12 op 5 juni 2025, 20:46Let wel; alvorens ik de pakkingen heb besteld heb ik nadrukkelijk gevraagd of deze specifiek voor de E12/libero zijn en niet voor de Justy.
Mij werd verzekerd dat deze voor de E12 waren en niet voor de Justy. Om er toch zeker van te zijn heb ik zelfs nog de nummers gecontroleerd bij de producent.
En u voelt hem al aankomen..........
Wat een Kl.... zooi, koppakking is anders, inlaatspruitstuk pakking past niet, uitlaatspruitstuk pakking past niet en de klepsteelrubbers waren dus hoger en het waren 9 stuks klepsteelrubbers!
Eerst heb ik gruwelijk gevloekt, altijd hetzelfde met die onderdeel boeren. Hoevaak ik hier al gezeik mee heb gehad met betrekking tot onderdelen.
En nu? Wordt goede raad duur en moet ik deze bij Subaru zelf bestellen? Volgens Amayama zijn ze nog te krijgen maar dat is geen zekerheid weet ik uit ervaring.
Let wel; alvorens ik de pakkingen heb besteld heb ik nadrukkelijk gevraagd of deze specifiek voor de E12/libero zijn en niet voor de Justy.
Mij werd verzekerd dat deze voor de E12 waren en niet voor de Justy. Om er toch zeker van te zijn heb ik zelfs nog de nummers gecontroleerd bij de producent.
En u voelt hem al aankomen..........
Wat een Kl.... zooi, koppakking is anders, inlaatspruitstuk pakking past niet, uitlaatspruitstuk pakking past niet en de klepsteelrubbers waren dus hoger en het waren 9 stuks klepsteelrubbers!
Eerst heb ik gruwelijk gevloekt, altijd hetzelfde met die onderdeel boeren. Hoevaak ik hier al gezeik mee heb gehad met betrekking tot onderdelen.
En nu? Wordt goede raad duur en moet ik deze bij Subaru zelf bestellen? Volgens Amayama zijn ze nog te krijgen maar dat is geen zekerheid weet ik uit ervaring.
Geüploade bestanden:
- Je dient in te loggen om toegang te hebben tot bestanden.
Citaat van LiberoE12 op 5 juni 2025, 21:20En deze had u nog van mij te goed.
Inlaatspruitstuk pakking, van een rondje een vierkantje maken wordt lastig!
Is dus wel van een justy..........(nee meneer, dit is echt specifiek voor de E12.)
Ik heb al bij Amayama gekeken, inlaatspruitstukpakking is niet meer te krijgen bij Subaru. En natuurlijk kun je een inlaatspruitstuk pakking zelf maken (heb ik al eens voor een Mazda 929 gedaan) maar dit is echt héél veel werk!!!
En deze had u nog van mij te goed.
Inlaatspruitstuk pakking, van een rondje een vierkantje maken wordt lastig!
Is dus wel van een justy..........(nee meneer, dit is echt specifiek voor de E12.)
Ik heb al bij Amayama gekeken, inlaatspruitstukpakking is niet meer te krijgen bij Subaru. En natuurlijk kun je een inlaatspruitstuk pakking zelf maken (heb ik al eens voor een Mazda 929 gedaan) maar dit is echt héél veel werk!!!
Citaat van LiberoE12 op 7 juni 2025, 15:55Met betrekking tot de pakkingen toch eerst even met Subaru gebeld.
Koppakking is nog wel te leveren, 75 euro ex. BTW!!
Inlaatspruitstukpakking niet meer te krijgen dus niet te lang zeuren en dus maar zelf maken.
Met betrekking tot de pakkingen toch eerst even met Subaru gebeld.
Koppakking is nog wel te leveren, 75 euro ex. BTW!!
Inlaatspruitstukpakking niet meer te krijgen dus niet te lang zeuren en dus maar zelf maken.
Citaat van SubieLibero op 7 juni 2025, 20:51Deze foto's doen me goed! Onderdelenboeren zijn lang niet altijd even nauwkeurig, helemaal als het gaat om Libero-onderdelen. Als niks past en je hebt 9 klepsteelrubbers heb je vrij zeker een Justy-setje te pakken, tja... Goed dat de Subaru ze nog levert, beetje duur wel, maar goed, beter dat dan niet meer te krijgen denk ik.
Inlaatpakkingen maken; het betere CAD-werk (Cardboard Aided Design 😉 )!
Deze foto's doen me goed! Onderdelenboeren zijn lang niet altijd even nauwkeurig, helemaal als het gaat om Libero-onderdelen. Als niks past en je hebt 9 klepsteelrubbers heb je vrij zeker een Justy-setje te pakken, tja... Goed dat de Subaru ze nog levert, beetje duur wel, maar goed, beter dat dan niet meer te krijgen denk ik.
Inlaatpakkingen maken; het betere CAD-werk (Cardboard Aided Design 😉 )!
Citaat van LiberoE12 op 9 juni 2025, 20:07De oude pakking is ongeveer 1mm dik en er zit een laag metaal in. Zo'n universele metaal pakking is wel te krijgen maar ze zijn erg lastig te bewerken. Ik heb nu een Victor Reinz afm34 pakking gebruikt van 1mm dik. Deze is eigenlijk overal tegen bestand; olie, benzine, lucht, stoom en tot zeker 200 graden belastbaar. Er zit geen metaal in waardoor je het met een schaar goed kunt knippen. In de data sheet staat toevallig ook nog eens dat deze pakking geschikt is voor inlaatspruitstukken. Misschien nog wat fine tuning maar over het algemeen ben ik wel tevreden. Wat me nu pas opviel was hoe rauw de randjes zijn van het inlaatspruitstuk(zie foto).
De oude pakking is ongeveer 1mm dik en er zit een laag metaal in. Zo'n universele metaal pakking is wel te krijgen maar ze zijn erg lastig te bewerken. Ik heb nu een Victor Reinz afm34 pakking gebruikt van 1mm dik. Deze is eigenlijk overal tegen bestand; olie, benzine, lucht, stoom en tot zeker 200 graden belastbaar. Er zit geen metaal in waardoor je het met een schaar goed kunt knippen. In de data sheet staat toevallig ook nog eens dat deze pakking geschikt is voor inlaatspruitstukken. Misschien nog wat fine tuning maar over het algemeen ben ik wel tevreden. Wat me nu pas opviel was hoe rauw de randjes zijn van het inlaatspruitstuk(zie foto).